
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI





3
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Institute for Development and Social Initiatives “Viitorul”

CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

 
Coordonator: Ghenadie Mocanu

Operatori: Cristina Bălănuţă, Balan Aliona şi Tatiana Prescurean
Consultant juridic: Marin Gurin

Studiu produs în cadrul proiectului „Dezvoltarea şi promovarea unui climat mediatic modern în Republica Moldova”, implementat de Institu-
tul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” şi finanţat de Uniunea Europeană.

Proiect implementat de Institutul pentru 
Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul”

IDIS „Viitorul”

Str. Iacob Hîncu 10/1
Chişinău, MD 2001
Tel: (+373 22) 22 18 44
Fax: (+373 22) 24 57 14
www.viitorul.org

Proiect finanţat de Uniunea Europeană

Delegaţia Uniunii Europene 
în Republica Moldova

12 Kogălniceanu str.,
Chisinau, MD 2001
Tel: (+373 22) 50 52 10
Fax: (+373 22) 27 26 22
www.delmda.ec.europa.eu

Opiniile exprimate în această publicaţie nu reflectă neapărat punctul de vedere al Comisiei Europene.

Uniunea Europeană este constituită 
din 27 state membre, care au decis să-şi 
unească treptat abilităţile, resursele şi 
destinele. Împreună, pe parcursul unei 
perioade de 50 de ani de extindere, ele au 
creat o zonă de stabilitate, democraţie şi 
dezvoltare durabilă, menţinând în acelaşi 
timp diversitatea culturală, toleranţa, şi 
libertăţile individuale. Uniunea Europeană 
este decisă de a împărtăşi realizările şi 
valorile sale cu ţările şi oamenii din afara 
frontierelor sale.



4
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

CUPRINS

Prefaţă  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 5

Introducere  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 6

Peisajul mediatic autohton  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 7

Criteriul tematic . Jurnalişti agresaţi în procesul de informare/transmitere 

către public a informaţiei   .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 9

Criteriul tematic . Limitarea accesului jurnaliştilor la informaţii de ordin public   .  .  .  . 17

Criteriul tematic . Prezenţa cenzurii   .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 21

Criteriul tematic . Procese de judecată intentate jurnaliştilor sau instituţiilor media  . 25

Concluzii şi recomandări  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 33

Cartea neagră a mass-media moldoveneşti / coord.: Ghenadie Mocanu. – Ch. : IDIS 
“Viitorul”, 2011 (Tipogr. “MS Logo” SRL). – 35 p.
300 ex.
ISBN 978-9975-4193-1-4.
070(478)                              
C 25



5
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Libertatea de exprimare reprezintă unul din 
postulatele statului democratic. În măsura res-
pectării acestui principiu de către instituţiile 
publice, putem spune cât de democratic este 
sau nu statul respectiv şi cât de liberă este soci-
etatea. Raportul respectiv este realizat în cadrul 
proiectului „Dezvoltarea şi promovarea unui 
climat mediatic modern în Republica Moldo-
va”, proiect implementat cu suportul Delega-
ţiei Uniunii Europene în Moldova în cadrul 
Instrumentului European pentru Democraţie 
şi Drepturile Omului. Proiectul a fost lansat la 
19 martie 2010.

Scopul general al acestui proiect este pro-
movarea şi dezvoltarea unui climat media 
modern şi democratic în Republica Moldova, 
având ca obiective specifice: evaluarea situaţiei 
libertăţii de exprimare şi libertăţii presei în R. 
Moldova, consolidarea dialogului dintre mass-
media şi oficialii publici, cercetarea şi evidenţi-
erea impedimentelor de ordin legal în acest do-
meniu, promovarea unei campanii de educaţie 
publică despre necesitatea edificării unui cadru 
mediatic modern şi democratic în Republica 
Moldova. 

Pe lângă promovarea recomandărilor de op-

timizare a legislaţiei cu privire la libertatea de 
exprimare şi sectorul media, proiectul include 
şi elaborarea unui Strategii de dezvoltare a sec-
torului media şi semnarea unei Foi de parcurs 
pentru europenizarea acestui sector. Pentru a 
descuraja ingerinţele politicului în activitatea 
jurnaliştilor, politicienii vor fi invitaţi să semne-
ze public un Acord de Neimplicare în Politica 
Editorială a Mass-media.

Etapele proiectului au fost marcate de dia-
logul şi cooperarea între Comisia parlamenta-
ră pentru educaţie, cultură, cercetare şi mass-
media, Consiliul Coordonator al Audiovizua-
lului şi managerii de presă. Au fost planificate 
de a organiza două mese rotunde în format 
extins, pentru a dezbate propunerile de ajus-
tare a legislaţiei media, dar şi a patru cluburi 
de discuţii, într-un format mai lejer. Proiectul 
gestionat de IDIS „Viitorul” include, de ase-
menea, şi o campanie de promovare a libertă-
ţii de exprimare. Prin intermediul posterelor, 
calendarelor tematice, dar şi a unor serii de 
articole plasate în media locale, sunt prezen-
tate soluţiile la problemele cu care se confrun-
tă media în R. Moldova, insistându-se asupra 
optimizării legislaţiei. 

PREFAŢĂ



6
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Promovarea unui climat mediatic modern în 
Republica Moldova impune în primul rând re-
alizarea unei condici a exemplelor şi practicilor 
negative cu care se confruntă mass-media din R. 
Moldova. Acest climat a fost afectat nespus odată 
cu venirea Partidului Comuniştilor la putere în 
Republica Moldova în 2001, marcând aproape 
pentru un deceniu dezvoltarea sectorului mass-
media. În această perioadă, a patra putere în stat 
aproape că nu a avut influenţă asupra celorlalte 
puteri sau instituţii publice, în pofida existenţei 
unei legislaţii bune, fapt menţionat de către juriş-
tii naţionali şi internaţionali. Însă, unul din cele 
mai importante efecte asupra dezvoltării sectoru-
lui media din Moldova l-a avut iresponsabilitatea 
factorului politic. În acest context, cetăţeanul a 
fost privat de informaţie calitativă şi suficientă. 

Cartea neagră a mass-media moldoveneşti 
are ca scop identificarea şi descrierea acelor ca-
zuri de limitare a exprimării şi accesului la infor-
maţii, asigurarea protecţiei şi integrităţii jurnalis-
tului, ingerinţă editorială şi exemple negative de 
influenţare a mass-media de către autorităţile de 
suport ale acestora, abuzuri care determină nega-
tiv dezvoltarea unui climat mediatic modern în 
R. Moldova.

Respectiva denumire pentru un raport des-
tinat sectorului mass-media ar putea stârni mai 
multe dispute. Dar ţinem să menţionăm că, 
domeniul de investigaţie al acestui raport este 
prezentarea unui set de practici negative înregis-
trate în procesul de informare a jurnalistului şi 
de transmitere a informaţiei către publicul larg şi 
nu exprimarea unor judecăţi asupra subiectului 

sau dimensiunilor unor materiale jurnalistice în 
R. Moldova. Existenţa acestui raport este foar-
te necesară, mai ales datorită contextului politic 
din R. Moldova din 2001 până în prezent, fi-
ind necesară trasarea anumitor concluzii şi reco-
mandări care ar contribui la diminuarea apariţiei 
unor astfel de cazuri în viitor. 

Perioada cronologică de investigaţie a acestui 
raport reprezintă anii 2001-2010, de la venirea 
Partidului Comuniştilor din Republica Moldova 
la putere, ceea ce a însemnat înrăutăţirea condi-
ţiilor de activitate a mass-media independente şi 
de calitate. În această perioada, potrivit „Rapor-
tului privind libertatea presei în lume”, publicat 
de Freedom House, Republica Moldova a fost 
catalogată drept o ţară ce nu are o presă liberă1. 
Aproximativ aceeaşi situaţie este prezentată în 
alte rapoarte care reflectă situaţia presei la scară 
internaţională, un exemplu fiind „Indexul liber-
tăţii presei în lume”, publicat de „Reporters sans 
frontières” (RsF)2.

La baza acestei investigaţii au stat în primul 
rând Legea presei (adoptată la 26.10.1994, în 
vigoare din 12.01.1995), Codul audiovizua-
lului al Republicii Moldova (nr. 260-XVI din 
27.07.2006), Codul deontologic al jurnalistului 
din Republica Moldova (adoptat la Congresul 
Extraordinar al UJM. Chişinău, 4 mai 1999), 
Legea privind accesul la informaţie (Nr.982-
XIV din 11.05.2000), Legea cu privire la trans-
parenţa în procesul decizional (Nr. 239-XVI 
din 13.11.2008), Legea cu privire la libertatea 

1  http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_coun-
try_detail.cfm?country=7878&year=2010&pf
2  http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_ru-
brique=1034

INTRODUCERE



7
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

de exprimare (nr. 64 din 23.04.2010) precum şi 
alte acte normative adoptate care au conexiune 
cu dezvoltarea sectorului mass-media cum ar fi 
modificările din Codul contravenţional şi Codul 
penal al Republicii Moldova, etc. 

Au fost studiate rapoartele asupra situaţiei 
mass-media din Republica Moldova elaborate de 
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)3, 
rapoartele de monitorizare ale Asociaţiei Presei 
Electronice din R. Moldova (APEL)4, studiile şi 
rapoartele Asociaţiei Presei Independente (API)5 
şi ale Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative 
Sociale (IDIS) „Viitorul”6 etc. 

Nu în ultimul rând au fost studiate cazurile 
de încălcare a dreptului jurnalistului la informare 
şi informarea publicului larg, cazuri documenta-
te mai pe larg în presa naţională. Monitorizarea 
s-a efectuat cronologic, iar operatorii implicaţi 
în proiect, trei la număr, au fost responsabili de 
colectarea, documentarea şi înregistrarea cazuri-
lor sub îndrumarea coordonatorului raportului. 
Criteriile de identificare a cazurilor/exemplelor 
au fost trasate de coordonatorul raportului, aces-
tea fiind:

1. Existenţa anumitor presiuni, intimidări 
din partea instituţiilor publice, instituţi-
ilor de forţă sau presiuni de altă natură 
asupra jurnalistului sau organului mass-
media;

2. Existenţa anumitor acţiuni în contra-
dicţie cu legislaţia în vigoare care îngră-
desc libertatea de informare şi transmi-
tere a informaţiei de către jurnalist sau 
publicaţie;

3. Existenţa anumitor declaraţii, plângeri 
mass-media sau declaraţii ale societăţii 

3  http://www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=vie
w&id=36&Itemid=64
4  http://apel.md/news.php?l=ro&idc=147&c=144
5  http://api.md/files/defaimarea.pdf
6  http://www.viitorul.org/lib.php?l=ro&idc=356; http://www.
viitorul.org/lib.php?l=ro&idc=359 

civile asupra existenţei anumitor abu-
zuri asupra instituţiilor mass-media din 
R. Moldova; 

4. Existenţa anumitor procese de judecată 
intentate organelor mass-media din R. 
Moldova, învinuiri la adresa unei insti-
tuţii media sau invers.

Peisajul mediatic autohton

Privită în ansamblu, mass-media din Repu-
blica Moldova din 2001 era într-o stare continuă 
de supravieţuire, fiind nevoită să cerşească bună-
voinţa şi protecţia celor aflaţi la putere. Interesaţi 
mai mult de supravieţuire şi poziţionare cât mai 
bună pe piaţa media din R. Moldova, principiile 
etice au început să fie aplicate selectiv în descrie-
rea şi tratarea informaţiei. Factorul politic a fost 
decisiv în dictarea sorţii sectorului mass-media 
din 2001 până în prezent.

Odată cu venirea Partidului Comuniştilor 
la putere, acesta a încercat prin toate mijloacele 
să-şi impună controlul asupra puterii a patra în 
stat, tentaţie care n-a ocolit nici un partid aflat 
la guvernare. Însă spre deosebire de alte perioa-
de, mass-media moldovenească a făcut un pas 
înapoi. Audiovizualul public, precum şi presa 
etatizată (până în 2005) a început să promoveze 
intens puterea în culori pozitive, ignorând pre-
ferinţele cetăţenilor plătitori de impozite. Ele-
mentele nesupuse au fost îndepărtate din cadrul 
companiei Teleradio Moldova, jurnaliştii fiind 
cenzuraţi. O parte din jurnaliştii care au protes-
tat împotriva cenzurii de la Teleradio Moldova 
au fost concediaţi, iar o parte daţi afară în urma 
reorganizării din 2004. Printr-o hotărâre a Curţii 
Europene pentru Drepturile Omului (CtEDO) 
s-a admis faptul că la televiziunea publică se apli-
ca cenzura, fiind încălcat articolul 10 al Curţii 



8
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

care prevede respectarea dreptului la libertatea de 
exprimare. 

Fiind la putere, partidul de guvernământ prin 
intermediul pârghiilor din interiorul statului a 
construit un holding media, iar presa care nu a 
fost posibil să o supună a fost intimidată con-
stant şi hărţuită de către instituţiile statului. 

Consiliul coordonator al audiovizualului a 
fost pârghia prin intermediul căreia puteai ordo-
na, dar şi pedepsi presa electronică incomodă. În 
orice moment se putea pierde licenţa de difuzare 
sub diferite pretexte stupide, ex. cazul TVR. În 
pofida existenţei unui acord încheiat între CCA 
şi Societatea Română de Televiziune (SRTV) pe 
anii 2006-2011, precum şi a unei licenţe vala-
bile pentru aceeaşi perioadă de timp, deţinu-
tă de SRTV, la 27 septembrie 2007 licenţa de 
transmitere a postului public de televiziune din 
România – TVR1 – a fost retrasă de autorităţile 
moldovene în favoarea unei alte companii. După 
adoptarea Codului Audiovizualului au fost pri-
vatizate posturile municipale Antena C şi Euro 
TV, privatizare care s-a produs în condiţii de mi-
nimă transparenţă.

În domeniul presei scrise, Partidul comuniş-
tilor susţinea presa comodă prin abonarea obli-
gatorie din surse bugetare de stat a instituţiilor 
publice: “Nistru”, “Moldova Suverană”, “Neza-
visimaia Moldova”, “Trud”, “Vremea”, “Comu-
nistul”. Deşi deetatizate în 2005, fostele ziare 
guvernamentale au continuat să fie susţinute de 
Guvern. În decembrie 2006 Guvernul a alocat 
redacţiei ziarului „Moldova Suverană” peste 376 
mii de lei (cca 29 mii USD) pentru achitarea 
serviciilor tipografice, cu titlu de „ajutor finan-
ciar unic”, iar ziarului „Nezavisimaia Moldova” 
un ajutor financiar unic în sumă de 81,3 mii de 
lei (6,2 mii USD) în scopul stingerii datoriilor 

acesteia faţă de Editura „Universul”. 7

Au început să crească abuzurile fizice împo-
triva jurnaliştilor, iar organele de forţă nu aveau 
nici o sinchiseală în a brusca un jurnalist, limi-
tându-i dreptul de a face poze în locurile publi-
ce sau limitând accesul jurnaliştilor la anumite 
evenimente publice. Din această cauză, a cres-
cut numărul cazurilor de adresare a jurnaliştilor 
moldoveni la CtEDO, întrucât instanţele naţio-
nale nu le ofereau dreptate.

Împotriva lipsei echităţii pe piaţa mass-media 
(promovarea principiului de dualitate a presei: 
afiliată puterii şi neafiliată, comandarea publi-
cităţii de către stat doar la mass-media afiliată, 
controale inopinate din partea autorităţilor etc.) 
a protestat societatea civilă din Moldova, precum 
şi partenerii de dezvoltare ai R. Moldova, fapt 
care a menţinut această problemă deschisă pe 
agenda relaţiilor cu Uniunea Europeană. Prin-
tre obiectivele prioritare ale Planului de Acţiuni 
RM – UE era şi „Asigurarea respectării libertăţii 
mass-media şi a libertăţii de exprimare’’. În acest 
context, autorităţile moldovene au mimat pro-
cesul de implementare a acestui plan la capitolul 
libertăţii de exprimare, mimând reforma audi-
ovizualului public şi a deetatizării mass-media. 

Cazurile înregistrate au fost descrise conform 
unei matrice (Anexa 1), fiind catalogate după 
patru criterii tematice şi anume:

1. Jurnalişti agresaţi în procesul de infor-
mare/transmitere către public a infor-
maţiei;

2. Limitarea accesului jurnaliştilor la infor-
maţii de ordin public;

3. Prezenţa cenzurii
4. Procese de judecată intentate de sau jur-

naliştilor sau instituţiilor media.

7  Guvernul a anunţat lichidarea ziarului “Nezavisimaia Moldo-
va”, iar apoi a ziarului „Moldova Suverană”, hotărârile respective 
fiind adoptate la 1 iunie 2005 şi, respectiv, 20 iunie 2005.



9
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 05.08.2002
Numele instituţiei media AP Flux
Tipul media Agenţie de presă
Subiectul Bruscarea unui reporter de la AP Flux de către un oficial
Descrierea cazului Ministrul Educaţiei, Gheorghe Sima, a bruscat un reporter de la AP Flux pe motiv că „pu-

blicaţia „Flux” îl dă în fiecare număr cu sârmă ghimpată”. Sima l-a deposedat în mod brutal 
pe ziarist de reportofon, după care a transmis aparatul şefului de pază al Guvernului. La 
solicitarea ministrului, ziaristul s-a legitimat şi a cerut să i se restituie reportofonul cu tot cu 
casetă. Sima a refuzat însă, întorcându-i reportofonul fără casetă şi legitimaţia. La locul 
întâmplării a venit redactorul-şef al Agenţiei de Presă „Flux”, Vitalie Călugăreanu, însoţit de 
fotoreporterul Laurenţiu But. „Şeful pazei” l-a bruscat şi pe fotoreporter, împiedicându-l să-l 
fotografieze. Omul legii l-a ameninţat că-i va sparge aparatul de fotografiat.

Actori implicaţi Ministrul Educaţiei, Gheorghe Sima; AP FLUX, Paza Guvernului, redactorul-şef al Agenţiei 
de Presă „Flux”, Vitalie Călugăreanu, fotoreporterul Laurenţiu But.

Situaţia actuală Caz abandonat
Comentariile juristului Au fost încălcate articolele 120, al. 2 şi 185, al.2 al Codului penal abrogat, articolul 12, pct. 

a. din Legea privind activitatea operativă de investigaţii, articolul 3 al Codului de procedură 
penală abrogat şi articolele 1 şi 20 din Legea presei.

 
Data 13.05.2003
Numele instituţiei media Ziarul FLUX
Tipul media Periodic
Subiectul Percheziţie la FLUX
Descrierea cazului La data de 13 mai 2003 la orele 16:30 la redacţia FLUX a avut loc o percheziţie care s-a 

desfăşurat timp de câteva ore. Igor Burciu, Vitalie Călugăreanu fiind avertizaţi, că în cazul 
refuzului de a permite efectuarea percheziţiei, ar putea fi forţaţi să colaboreze. Colabora-
torii redacţiei li s-a interzis să folosească telefoanele pentru a apela la avocaţi şi pentru 
a anunţa  presa despre ceea ce se întâmplă în redacţie. Şeful adjunct al Secţiei urmărire 
Penală a Procuraturii municipale, Andrei Pântea declarase că este în drept să dispună 
încercuirea clădirii de către forţele de ordine şi că, în caz de necesitate, este mandatat 
să le pună cătuşe pe mâini ziariştilor care nu-i vor asculta indicaţiile. În urma percheziţiei 
din arhiva electronică a publicaţiei au fost ridicate copii ale unor materiale referitoare la 
cazul fostului consul onorific al Libanului la Chişinău, Hamoud Mahmmoud, în livrarea de 
armament către grupările teroriste islamice. Anchetatorul Pântea a manifestat un interes 
deosebit pentru sursele de informare ale redacţiei, căutând să stabilească cine semnează 
cu pseudonimul Ion Manole. 
Drept răspuns la apelul difuzat de conducerea cotidianului FLUX, Uniunea Jurnaliştilor din 
Moldova a susţinut jurnaliştii cotidianului, la fel ca şi opinia internaţională cum ar fi Consiliul 
Mondial Român, membrii societăţii civile din SUA, Occident şi România în irepetabilitatea 
cazurilor de acest gen.

Actori implicaţi Redacţia FLUX, Şeful adjunct al Secţiei urmărire Penală a Procuraturii municipale, Andrei 
Pântea.

Situaţia actuală Consumat
Comentariile juristului Au fost violate normele ce se conţineau în articolul 149, al. 2 al Codului de Procedură 

Penală în vigoare la acea dată, deoarece anchetatorul penal nu are dreptul să forţeze 
persoana la care efectuează percheziţia să colaboreze.
De asemenea, art. 18 al Legii presei prevede că publicaţiile periodice şi agenţiile de presă 
nu sunt în drept să divulge sursa de informaţie sau pseudonimul autorului, fără consimţă-
mântul lor. Acest lucru poate fi făcut doar la decizia instanţei de judecată.

CRITERIUL TEMATIC . 
JURNALIŞTI AGRESAŢI ÎN PROCESUL 
DE INFORMARE/TRANSMITERE 
CĂTRE PUBLIC A INFORMAŢIEI



10
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

 
Data 01.11.2003
Numele instituţiei media Nicolae Roibu, jurnalist, Ziarul „Timpul”
Tipul media Publicaţie periodică
Subiectul Jurnalist atacat în preajma casei sale
Descrierea cazului În seara zilei de 01.11.2003, jurnalistul ziarului independent „Timpul”, Nicolae Roibu, a fost 

atacat de persoane necunoscute în prejma casei sale care i-au furat dictafonul şi o bandă 
sonoră. În urma agresiunii, s-a ales cu o contuzie cerebrală gravă, fiind internat la Spitalul 
de neurologie şi neurochirurgie. Atacul s-a produs posibil pentru faptul că este corespon-
dentul unei reviste de la Bucureşti, în care scrie ceea ce se întâmplă la Chişinău. Jurna-
listul asociază această agresiune cu locul său de muncă şi mai mult este legat de interviul 
unui om de afaceri şi avocat, Nicolaie Andronic, iar interviul este  legat de sfidarea justiţiei 
de către preşedintele Voronin. După publicarea articolului jurnalistul a primit ameninţări 
prin telefon.

Actori implicaţi Jurnalistul ziarului „Timpul”, Nicolae Roibu, Vladimir Voronin, preşedinte al R. Moldova la 
acea dată, preşedinte al Partidului Comuniştilor.

Situaţia actuală Poliţia nu a dorit să preia cazul menţionând că această agresiune nu este deloc legată de 
activitatea profesională a lui Roibu.

Comentariile juristului Au fost violate normele prevăzute de art. 2, litera (a) şi art. 12, litera (a) ale Legii cu privire 
la activitatea operativă de investigaţii, precum şi art. 57 al Codului de procedură penală, 
alineatul (2), pct. 1).
De asemenea, conform jurisprudenţei CtEDO, deoarece statul are o obligaţie pozitivă în 
ceea ce priveşte dreptul la libertatea de exprimare, aceasta ar trebui să se traducă prin 
protecţia jurnaliştilor, fiind instituit un mecanism efectiv de anchetă, contra diverselor agre-
siuni (cazul Özgür Gündem c/. Turciei, 16/03/2000).

 
Data 05.12.2003
Numele instituţiei media Compania Teleradio Moldova
Tipul media TV
Subiectul Jurnalişti intimidaţi de forţele de ordine pentru protestul public asupra existenţei 

cenzurii la Teleradio Moldova 
Descrierea cazului În seara zilei de vineri, 5 decembrie, jurnaliştii Angela Aramă, Corina Fusu, Valentina Ursu 

şi Dinu Rusnac, toţi angajaţi ai Companiei „Teleradio-Moldova”, au fost vizitaţi în jurul ore-
lor 20.30, acasă şi la serviciu, de colaboratori ai Ministerului de Interne, care le-au solicitat 
explicaţii şi le-au cerut insistent să semneze procese verbale privind deschiderea unor do-
sare administrative în legătură cu participarea acestora la pichetul organizat de Comitetului 
pentru Apărarea Independenţei şi Constituţiei (CAIC) la televiziune. La aceeaşi oră, poliţia 
a descins la domiciliul Angelei Sîrbu, directorul Centrului Independent de Jurnalism, a lui 
Vasile Năstase, redactor-şef al ziarului „Glasul Naţiunii”, şi a lui Mihai Ghimpu, preşedinte-
le Partidului Reformei, încriminându-le, la fel ca şi jurnaliştilor de la „Teleradio-Moldova” că 
au vorbit în faţa manifestanţilor.

Actori implicaţi Comitetul Anti-cenzură din Presa Electronică (CAPE), succesorul Comitetului de grevă al 
angajaţilor de la Compania de Stat, „Teleradio-Moldova”; forţele de ordine.

Situaţia actuală Respectivii jurnalişti au învinuit Republica Moldova la CtEDO, obţinând abia în 2009 câştig 
de cauză, întrucât autorităţile naţionale le-au încălcat drepturile. La momentul de faţă 
aceste persoane îşi prestează munca în alte instituţii.

Comentariile juristului CtEDO conclude că Moldova a încălcat articolul 10 al Convenţiei, în special în ceea ce 
ţine de lipsa unui cadru normativ adecvat, în ceea ce priveşte TRM (cazul Manole şi alţii 
c/ Moldovei). În cazul Özgür Gündem c/. Turciei de ex., CtEDO conchide că pe lângă 
obligaţia pozitivă a statului de a apăra libertatea de expresie, acesta este obligat să şi o 
respecte. Percheziţiile, condamnările la plata unor amenzi etc. sunt permise într-un stat 
democratic doar atunci când acestea sunt prevăzute de legislaţie şi urmăresc un scop 
legitim. Totuşi Curtea verifică şi dacă măsurile luate de către autorităţi sunt proporţionale 
cu scopurile urmărite de ele.

 



11
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 23.06.2004
Numele instituţiei media Alina Anghel, reporterul de investigaţii al publicaţiei „Timpul”
Tipul media Publicaţie periodică
Subiectul Jurnalist abuzat de către necunoscuţi în urma publicării unei investigaţii jurnalistice 

despre delapidări de bani publici
Descrierea cazului Alina Anghel, reporterul de investigaţii al publicaţiei „Timpul”, a fost atacată, pe data de 

23.06.04, de doi bărbaţi necunoscuţi, chiar la colţul blocului în care locuieşte. Cei doi au 
lovit-o de mai multe ori cu o bâtă de baseball, în cap şi în corp. Alina a fost internată de ur-
genţă la spital cu comoţie cerebrală, plagă la cap şi cu fractură la antebraţul stâng. Ziarista 
a spus că cei doi atacatori aveau vârste cuprinse între 16 şi 18 ani şi crede că atacul a fost 
pus la cale de către poliţişti, fiindcă anterior primise mai multe apeluri telefonice în care era 
ameninţată cu răfuială fizică. Aceste ameninţări au survenit, după ce a publicat mai multe 
investigaţii ziaristice privind modul în care au fost gestionaţi banii publici de către  guver-
nare. Este vorba de articolul „Luxul în ţara sărăciei”, în care Anghel făcea unele dezvăluiri 
vizavi de o tranzacţie cu automobile de lux Skoda dintre Cancelaria de Stat şi Compania 
„Daac Hermes”. Directorul săptămânalului Timpul, Constantin Tănase, a declarat, şi el, că 
“atacul banditesc împotriva ziaristei este legat, în mod direct, cu două subiecte investigate 
de Alina Anghel, care se intersectează: primul - maşina de lux “Jeep Nissan Terra”, primită 
drept cadou de către ministrul de interne, Gheorghe Papuc, din partea preşedintelui Com-
paniei “Daac-Hermes”, Vasile Kirtoka, şi al doilea - cel menţionat mai sus. Tănase declara-
se că acest atac este inspirat şi organizat de „acei care au interes deosebit ca dezvăluirile 
făcute de „Timpul” să nu ajungă la cunoştinţa opiniei publice, din moment ce atacul a avut 
loc pe data de 23.06.04, în ajunul examinării de Curtea de Apel a dosarului „Daac Hermes” 
împotriva  ziarului „Timpul”, fixată pe 24.06.04. Poliţia a intentat un dosar penal pe articolul 
„tâlhărie”, reţinând în scurt timp şi un suspect. „Timpul” scria că dosarul a fost remis în 
judecată în lipsa unor probe directe despre vinovăţia celui reţinut, în ciuda alibiului sigur al 
acestuia. În ziua atacului, bănuitul se afla în satul de baştină, lucru care a fost confirmat de 
depoziţiile mai multor martori, anexate la dosar. În plus, Alina Anghel n-a recunoscut în cel 
reţinut persoana care a agresat-o. În cadrul unei şedinţe de judecată, Ruslan Ivanov, unul 
dintre martorii în „Cazul A. Anghel”, a declarat că a fost silit de poliţişti să depună depoziţii 
împotriva celui reţinut. Dezvăluirile tânărului au dat peste cap învinuirile procurorului, cât şi 
toate „probele” acumulate de poliţie despre aşa-zisa vinovăţie a celui reţinut. 

Actori implicaţi Ziarista Alina Anghel, comisariatul de Poliţie sector Centru.
Situaţia actuală Adevăraţii atacatori nu au fost reţinuţi nici până astăzi.
Comentariile juristului Conform jurisprudenţei CtEDO, deoarece statul are o obligaţie pozitivă în ceea ce priveşte 

dreptul la libertatea de exprimare, aceasta ar trebui să se traducă prin protecţia jurnalişti-
lor, fiind instituit un mecanism efectiv de anchetă, contra diverselor agresiuni (cazul Özgür 
Gündem c/. Turciei, 16/03/2000).

 



12
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 07.09.2006
Numele instituţiei media Postul de televiziune „ProTV Chişinău”
Tipul media TV
Subiectul Arestarea directorului de vânzări al postului TV de organele de forţă pentru o presu-

pusă luare de mită
Descrierea cazului Directorul de vânzări al Pro TV Chişinău, Ghenadie Braghiş, a fost arestat pentru 10 zile, 

la 7 septembrie 2006, în baza unei decizii a judecătoriei sectorului Râşcani, pentru o pre-
supusă luare de mită. În cursul zilei de 8 septembrie 2006, avocatului Vladimir Roşca, deşi 
a depus 4 cereri, nu i s-a permis să se întâlnească cu clientul său. Timp de 3 zile după 
reţinerea sa sub acuzaţia de luare de mită de la un agent economic, care a şi informat or-
ganele de drept, Braghiş a fost ţinut în Izolatorul de detenţie fără a avea dreptul la apărare. 
„PRO TV Chişinău” a calificat arestul acestuia drept o înscenare pusă la cale de Ministerul 
Afacerilor Interne ca răspuns la ancheta jurnalistică privind diploma falsă de studii superi-
oare a ministrului Gheorghe Papuc şi o intenţie a MAI de a distruge credibilitatea acestui 
post independent. În presa din Republica Moldova au apărut articole care semnalau 
faptul că diploma de studii a ministrului Gheorghe Papuc ar putea fi falsă. În baza Legii 
privind accesul la informaţie, „PRO TV Chişinău” a solicitat o copie a diplomei de studii a 
ministrului, pe care însă nu a obţinut-o. La 9 septembrie redacţia „PRO TV Chişinău” a fost 
percheziţionată de către un grup de poliţişti. „PRO TV Chişinău” a anunţat opinia publică 
că, deoarece ofiţerul din paza companiei a rugat grupul de poliţişti să aştepte avocatul, ca 
să asiste la percheziţie, acesta a fost dus la Comisariatul de poliţie Buiucani, fiind învinuit 
de nesupunere. Poliţiştii, care aveau mandat, au percheziţionat redacţia „PRO TV Chişi-
nău” timp de câteva ore. În aceeaşi zi, angajaţi ai Ministerului de Interne au percheziţionat 
casa lui Ghenadie Braghiş.  
La 11 septembrie Ghenadie Braghiş, a fost dus la Judecătoria Râşcani din Chişinău, de 
un grup de poliţişti care nu a permis accesul echipei de jurnalişti de la “PRO TV” în incinta 
instanţei, deşi aceasta este o instituţie publică unde presa este în drept să activeze nestin-
gherit. Surse din cadrul redacţiei “PRO TV Chişinău” au comunicat pentru Agenţia Monitor 
Media că poliţia a îngrădit accesul în incinta instanţei atât a jurnaliştilor, a rudelor, cât şi a 
avocaţilor lui Ghenadie Braghiş. Ulterior, accesul celor din urmă a fost permis. Reprezen-
tanţii organelor de drept au motivat, duminică, refuzul de a admite presa în instanţă prin 
“luarea măsurilor de securitate”. De notat că vreme de circa două ore, cât a durat şedinţa 
de judecată în cadrul căreia a fost eliberat mandatul de arest a lui Ghenadie Braghiş pe un 
termen de zece zile, jurnaliştii, rudele şi prietenii acuzatului, care se aflau la uşa instanţei, 
au fost filmaţi de către persoane necunoscute.
Avocatul lui Braghiş, Vladislav Roşca, a declarat atunci că în conformitate cu încheierea 
instanţei, “circumstanţele care au servit drept temei pentru aplicarea măsurii preventive 
sub formă de arest au dispărut, adică bănuitul, aflându-se la libertate, nu va comite alte 
infracţiuni, nu se va sustrage de la organele de urmărire penale, nu va influenţa negativ 
asupra probelor şi nu va efectua presiuni asupra martorilor şi părţii vătămate”. Potrivit lui 
Roşca, „organele de drept au realizat faptul că acest mandat nu este chiar legal, iar pentru 
ca acesta să nu fie anulat în urma examinării recursului depus de apărarea lui Braghiş, au 
hotărât să-şi corecteze greşeala”.

Actori implicaţi Directorului de vânzări al postului de televiziune Pro TV Chişinău, Ghenadie Braghiş; 
Judecătoria Râşcani; organele de forţă.

Situaţia actuală Braghiş a fost eliberat  la 12 septembrie 2006 în urma unui recurs depus de către Pro-
curatura Generală (PG). Într-un comunicat al PG se menţionează că “reieşind din faptul 
că actualmente temeiurile de fapt care au stat la baza arestării persoanei s-au epuizat, 
Procuratura Generală a iniţiat procedura de revocare a măsurii preventive sub formă de 
arest, bănuitul urmând să fie cercetat în continuare în stare de libertate”.

Comentariile juristului În cazul de faţă au fost violate art. 17 ale CPPRM (asigurarea dreptului la apărare), pct. 1, 
2, 3 şi 4 şi art. 167 al aceluiaşi cod.  
În tot cursul procesului penal, părţile (bănuitul, învinuitul, inculpatul, partea vătămată, 
partea civilă, partea civilmente responsabilă) au dreptul să fie asistate sau, după caz, 
reprezentate de un apărător ales sau de un avocat care acordă asistenţă juridică garantată 
de stat. 
Organul de urmărire penală şi instanţa judecătorească sunt obligate să asigure participan-
ţilor la procesul penal deplina exercitare a drepturilor lor procesuale, în condiţiile prezentu-
lui cod. 
Organul de urmărire penală şi instanţa sunt obligate să asigure bănuitului, învinuitului, 
inculpatului dreptul la asistenţă juridică calificată din partea unui apărător ales de el sau 
a unui avocat care acordă asistenţă juridică garantată de stat, independent de aceste 
organe. 
La audierea părţii vătămate şi a martorului, organul de urmărire penală nu este în drept să 
interzică prezenţa avocatului invitat de persoana audiată în calitate de reprezentant.

 



13
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 15.01.2007
Numele jurnalistului Diana Răilean, reporter al publicaţiei „Ziarul de Gardă”
Tipul media Publicaţie periodică
Subiectul Reţinerea ilegală a reporterului, Diana Răilean, în incinta Curţii de Apel de către 

escorta lui Alexandr Covali, alias Şalun.
Descrierea cazului Unul dintre membrii escortei a încercat să smulgă camera din mâinile reporterului Diana 

Răilean, declarând că „o trânteşte în pământ”. El a blocat ieşirea reporterului, declarând că 
este reţinută şi refuzând să discute cu administraţia redacţiei la telefonul mobil.

Actori implicaţi Membru escortei lui Alexandr Covali; reporterul Diana Răilean.
Situaţia actuală Cazul a fost abandonat.
Comentariile juristului Aceste acţiuni ale pazei pot fi catalogate în limitele art. 164 din Codul Administrativ (CA) 

abrogat - Huliganismul nu prea grav, adică vorbe sau expresii injurioase în locuri publice, 
acostarea jignitoare a cetăţenilor şi alte acţiuni asemănătoare, ce tulbură ordinea publică 
şi liniştea cetăţenilor.

 
Data 27.03.2007
Numele instituţiei media Pro TV Chişinău; DTV.
Tipul media TV
Subiectul Echipele Pro TV Chişinău şi DTV au fost reţinute de poliţie pentru că încercau să 

relateze despre un eveniment public.
Descrierea cazului Incidentul s-a produs în dimineaţa zilei de 27 martie, în timp ce echipa ProTV filma în 

stradă un protest desfăşurat la Chişinău. Reporterul şi cameramanul PRO TV Chişinău 
au fost reţinuţi, împreună cu demonstranţii, şi duşi la Comisariatul de poliţie al sectorului 
centru. Motivul invocat de către comisarul Dumitru Rusu este că echipele TV au fost reţinute 
din greşeală, în îmbulzeala care s-a creat. Reţinerea reporterilor a fost un act intenţionat 
întrucât reporterul Maia Andruşca avea microfonul PRO TV în mâna, iar operatorul avea 
camera pe umăr. Ba mai mult, din imaginile filmate se vedea clar că echipa PRO TV se afla 
la o distanţă de mai bine de 50 de metri de locul în care protestatarii erau urcaţi cu forţa în 
maşina poliţiei. De asemenea, nici un poliţist nu a cerut reporterilor să se legitimeze şi nici 
nu s-au prezentat ei înşişi în momentul reţinerii. Pro TV a emis ulterior o declaraţie prin care 
califica incidentul drept un act de intimidare a postului de televiziune care încearca să îşi 
facă în mod liber şi corect meseria. În declaraţie, postul de televiziune cerea ca Ministerul 
Afacerilor Interne să îşi ceară oficial scuze pentru acest incident, iar ofiţerii care au comis 
acest abuz sa fie sancţionaţi.

Actori implicaţi Poliţia Chişinău; reporterii Tatiana Gavriliuc şi Maia Andruşca.
Situaţia actuală Nu s-a întocmit un proces-verbal care să explice actele poliţiei, iar comisarul  Dumitru Rusu 

(sect. Centru) a negat demagnetizarea casetei video a reporterilor de la DTV. Cazul a fost 
abandonat.

Comentarii Aceste acţiuni ale forţelor de ordine au violat art. 1 şi 20 din legea presei. Faptul că poliţiştii 
nu s-au legitimat în momentul reţinerii jurnaliştilor, iar motivul reţinerii invocat de către 
comisarul Dumitru Rusu nu este valabil, ne permite să conchidem că au fost încălcate şi art. 
247 şi 248 ale CA abrogat (Reţinerea administrativă şi Organele (persoanele cu funcţii de 
răspundere) împuternicite să efectueze reţinerea administrativă).

De asemenea, a fost lezat dreptul constituţional cu privire la libera circulaţie, prevăzut de 
art. 27 al Constituţiei RM.

 



14
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 28.03.2007
Numele instituţiei media Ziarul „SP”, Bălţi
Tipul media Publicaţie periodică
Subiectul Sechestrarea de către forţele de ordine a unei părţi a tirajului ziarului SP din Bălţi
Descrierea cazului La 28 martie 2007, tirajul ziarului regional de expresie rusă „SP” a fost reţinut de către 

ofiţerii Poliţiei Economice din Bălţi. Directorul comercial al ziarului, Rodica Deleu, spune 
că incidentul a fost o acţiune bine planificată a poliţiei, deoarece aceştia au aşteptat preţ 
de câteva ore maşina redacţiei la intrarea în Bălţi din direcţia oraşului Edineţ. Aproximativ 
în acelaşi interval de timp o echipă de poliţişti a descins şi la Tipografia din Edineţ, unde 
se edita acest ziar. În urma controlului efectuat, oamenii legii au depistat un surplus de 
circa 2,3 mii de exemplare a două suplimente care, la 29 martie, urmau să fie anexate, la 
ediţia de limbă română a ziarului „SP”. Incidentul este calificat de redacţie drept „intimidare 
a presei independente în preajma alegerilor locale”. În ultima vreme, ziarul a publicat mai 
multe articole critice la adresa unor funcţionari publici locali, exponenţi ai partidului de 
guvernământ. Acţiunile Poliţiei Economice din Bălţi au cauzat suspendarea apariţiei ediţiei 
în limba română a ziarului „SP” în săptămâna respectivă, cauzând prejudicii cititorilor şi 
redacţiei „SP”. Organizaţii de media, precum şi Misiunea OSCE în Moldova s-au arătat 
îngrijorate vizavi de acest incident, afirmând că „sechestrarea tirajului este una din cele 
mai grave forme de obstrucţionare a libertăţii de exprimare” relatează Agenţia Monitor 
Media din Bălţi.
Asociaţia Presei Independente (API) şi Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) califi-
că acest incident drept un abuz din partea forţelor de ordine şi o tentativă evidentă de 
intimidare a presei independente. Aceste organizaţii au solicitat Ministerului de Interne să 
investigheze legalitatea acţiunilor Poliţiei Economice din Bălţi, iar Comisiei parlamentare 
pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, tineret, sport şi mijloace de informare în masă şi Comi-
siei pentru drepturile omului să se autosesizeze în legătura cu cazurile de restricţionare a 
libertăţii presei şi libertăţii de exprimare produse în zilele de 27 şi 28 martie 2007.

Actori implicaţi Poliţia Economică Bălţi; ziarul „SP” din Bălţi.
Situaţia actuală Conform Legii cu privire la libertatea de exprimare, adoptată şi intrată în vigoare în 2010, 

„Confiscarea tirajului sau lichidarea mass-mediei scrise poate avea loc, printr-o hotărâre 
judecătorească irevocabilă, doar în cazurile în care aceasta este necesară într-o societate 
democratică pentru securitatea naţională, integritatea teritorială sau siguranţa publică ori 
pentru a împiedica divulgarea informaţiilor ce constituie secret de stat”.
Autorităţile statului nu au luat măsuri de investigare a cazului. Cazul a fost abandonat. 

 
Data 26.02.2008
Numele instituţiei media Postul de radio „Vocea Basarabiei”
Tipul media Radio
Subiectul Controale nejustificate la postul de radio „Vocea Basarabiei” 
Descrierea cazului Postul de radio „Vocea Basarabiei” a fost supus mai multor controale din partea autorităţi-

lor de stat. 
Postul de radio susţinuse că organelor de forţă le-a fost solicitat printr-o ordonanţă a Pro-
curaturii Generale (PG) să recurgă la „controale tematice” la respectivul post de radio. Trei 
ofiţeri ai Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC) au efectuat 
timp de 10 zile un control financiar al activităţii postului de radio, în baza unei ordonanţe a 
Procuraturii Generale, sub pretextul că la „Vocea Basarabiei” s-ar fi comis fraude financi-
are şi este necesară verificarea modului de cheltuire a granturilor obţinute din România. 
După ce fondatorii postului de radio au solicitat motivaţia autorizaţiei, aceştia au revenit 
cu ordonanţa dată de şeful secţiei exercitare a urmăririi penale în cauze excepţionale din 
cadrul Procuraturii Generale (PG), Ion Buliga, din care au aflat că, la 25 decembrie 2007, a 
fost pus pe rol un dosar penal pe numele postului. 
Din ordonanţă, angajaţii de la radio „Vocea Basarabiei” au aflat că postul a fost monitorizat în 
perioada 9 - 18 noiembrie 2007 şi procurorii au stabilit că în cadrul emisiunii „Forum” au fost difu-
zate „unele mesaje pasibile de a fi calificate drept chemări publice la răsturnarea sau schimbarea 
prin violenţă a orânduirii constituţionale ori la violarea integrităţii teritoriale a R. Moldova”. 
Ulterior, la 19 martie 2008, în cadrul unei conferinţe de presă fondatorii postului de radio 
au declarat că în activitatea economico-financiară a postului de radio „Vocea Basarabiei” 
nu au fost depistate încălcări semnificative şi organele de control nu au aplicat sancţiuni. 
Fondatorii nu-şi pot explica legătura dintre revizia economico-financiară şi dosarul intentat 
de procuratură. Potrivit avocatului Constantin Tănase, timp de 3 luni, nici unul din fonda-
tori, prezentatori sau radioascultători, nu au fost atraşi în calitate de bănuiţi şi nu li s-au 
adus învinuiri într-un dosar atât de serios ca instigarea la răsturnarea regimului. Organele 
de drept nu au prezentat conducerii postului radio înregistrări sau alte dovezi. 

Actori implicaţi Procuratura Generală; structurile de forţă; postul de radio „Vocea Basarabiei”
Situaţia actuală Conform jurisprudenţei CtEDO, jurisprudenţă care este aplicabilă direct în legislaţia naţi-

onală, caracterul masiv al percheziţiilor, care ar putea fi substituite cu măsuri mai respec-
tuoase în conformitate cu dreptul reclamanţilor, ar putea să fie disproporţionat scopurilor 
legitime urmărite, astfel fiind violate normele conţinute în art. 10 al CEDO (Ernst şi alţii / 
Belgia, din 15/07/2003).
Dosarul a fost clasat.

 



15
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 14.04.2008
Numele instituţiei media Ziarul „Jurnal de Chişinău”
Tipul media Periodic
Subiectul Aplicarea sechestrului pe contul ziarului independent „Jurnal de Chişinău”
Descrierea cazului Publicaţia „Jurnal de Chişinău”, a primit încheierea Judecătoriei Centru din Chişinău prin 

care este informat că instanţa a decis aplicarea sechestrului pe contul publicaţiei pe suma 
de 300 mii de lei. Hotărârea a fost luată la 14 aprilie, însă ziarul a fost pus la curent despre 
aceasta abia la 22 aprilie. Instanţa a decis aplicarea sechestrului ca urmare a unei cereri 
depuse de un fost procuror din Donduşeni. Acesta a pretins că două articole, publicate în 
2003 şi 2004, i-au lezat onoarea şi demnitatea.
Judecătoria sectorului Centru a decis astfel să ia măsuri de asigurare a acţiunii în proce-
sul judiciar intentat de către un fost procuror din Donduşeni, care pretinde că Jurnal de 
Chişinău i-ar fi lezat onoarea şi demnitatea publicând două articole - unul la 9 mai 2003 
cu titlul „Procurorul de Donduşeni – acuzat de violarea unei femei de 62 de ani” şi altul la 
24 august 2004 cu titlul „A doua Transnistrie”. Fostul procuror a fost într-adevăr anchetat 
în calitate de bănuit în cazul violării unei femei, iar Jurnal de Chişinău nu a făcut decât să 
relateze despre acest caz. Fostul procuror a depus acţiune de defăimare în anul curent, 
după mai bine de 4 ani de la publicarea materialelor. Potrivit unei declaraţii a organizaţiilor 
societăţii civile, legislaţia R. Moldova nu prevede un termen de prescripţie pentru acţiu-
nile pentru apărarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale, însă alta este situaţia 
în privinţa acţiunilor în repararea prejudiciului moral. Conform art. 1424 Cod Civil al RM, 
acţiunile pentru repararea prejudiciului se prescriu timp de 3 ani, din momentul în care 
persoana vătămată a aflat despre existenţa prejudiciului. 
În aceste condiţii, există temei pentru a presupune că în spatele acţiunii de sechestru se 
pot ascunde alte motive decât cele anunţate, altfel care ar fi fost necesitatea sechestrului, 
decât intimidarea şi blocarea activităţii Jurnal-ului pe o anumită perioadă, dacă repararea 
prejudiciului moral oricum nu va fi plătită reclamantului.

Actori implicaţi Ziarul „Jurnal de Chişinău”; Judecătoria Centru.
Situaţia actuală Curtea de Apel Chişinău (CAC) a dispus, ridicarea sechestrul de pe conturile bancare, 

astfel încât acestea au fost deblocate. La 7 mai 2008 conturile „Jurnalului de Chişinău” au 
fost deblocate.

Comentariile juristului Acţiunile în cauză reprezintă o intimidare directă a activităţii ziarului, datorită incapacităţii 
financiare de a mai fi editat.

 
Data 26.03.2009
Numele instituţiei media Ziarul „SP”, Bălţi
Tipul media Publicaţie periodică
Subiectul Agresaţi şi ameninţaţi la o întrunire electorală a PCRM
Descrierea cazului Editorul săptămânalului „SP” din Bălţi, Slava Perunov, a fost agresat la o întrunire electo-

rală a şefului statului Vladimir Voronin, în Palatul de Cultură din localitate. În pofida faptului 
că s-a legitimat, lui Perunov i-a fost interzis accesul în sală, iar când a insistat, unul dintre 
tinerii care i-au barat calea l-a lovit cu pumnul şi a închis uşa. Conform legislaţiei, accesul 
jurnaliştilor la evenimentele electorale este liber. Fracţiunea majoritară comunistă a res-
pins, vineri, cererea lui Perunov de a include pe ordinea de zi a Consiliului Municipal Bălţi 
audierea unei declaraţii pe marginea incidentului. 
Comuniştii au declarat că Perunov operează cu o “dezinformare” şi că “numai cei ai lui 
Filat bat tare în jurnalişti“. Perunov a mai publicat în ziarul SP o investigaţie care relatează 
despre implicaţiile PCRM în activitatea editorială a câtorva medii de informare private din 
Bălţi.

Actori implicaţi Jurnalistul Slava Perunov; sportivi ai Clubului Pankration din Bălţi, Vladimir Voronin, liderul 
Partidului Comuniştilor.

Situaţia actuală PCRM şi Procuratura nu au reacţionat la acest caz de agresiune faţă de presă.
Comentarii Au fost violate art. 1 (libertatea presei) şi 20 (drepturile şi obligaţiile jurnalistului) din Legea 

presei, precum şi art. 164 al CA abrogat, huliganismul nu prea grav.

 



16
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 08.04.2009
Numele instituţiei media Publicaţia „Ziarul de Gardă”; postul TV „Jurnal TV”. 
Tipul media Publicaţie de investigaţie; TV.
Subiectul Jurnalişti agresaţi fizic de forţele de ordine şi intimidaţi după revoltele din 7 aprilie 

2009.
Descrierea cazului După revolta tinerilor de la 7 aprilie 2009, jurnaliştilor le-a fost refuzat accesul la orice 

proces de obţinere a informaţiei publice. Mai mulţi jurnalişti au fost agresaţi şi intimidaţi. Pe 
data de 8 aprilie, patru reporteri ai Ziarului de Gardă au fost intimidaţi de către reprezen-
tanţi ai forţelor de ordine. Cei patru reporteri (Alina Radu, Anastasia Nani, Tatiana Eţco 
şi Nicolae Cuschevici) au fost agresaţi în spatele Palatului National de către poliţişti. 
Jurnaliştii au fost ameninţaţi că li se vor distruge camerele de fotografiat. Reporterilor le-au 
fost răsucite mâinile, au fost lovite camerele foto. Reporterii au mers în scuarul din spatele 
Palatului National pentru a se documenta şi lua imagini după ce au observat că un grup de 
persoane îmbrăcate în negru au trântit la pământ şi au lovit câţiva tineri. Deşi toţi reporterii 
s-au legitimat, nici unul dintre agresori n-a vrut să se legitimeze. 
In aceeaşi zi, Oleg Brega, reporter al postului „Jurnal TV”, a fost bătut în spatele clădirii 
Guvernului de poliţişti, unul dintre ei având echipamentul formaţiunii Scut, fiindu-i sustrase 
2 camere de filmat.
Comportamentul neadecvat al structurilor de forţă faţă nu doar de jurnalişti, ci faţă de orice 
cetăţean interesat de ceea se petrecea atunci nu a fost justificat şi nici explicat. 

Actori implicaţi Poliţia Chişinău; Alina Radu, Anastasia Nani, Tatiana Eţco, Nicolae Cuşchevici, Oleg 
Brega.

Situaţia actuală Asupra acestor abuzuri au fost făcute mai multe declaraţii ale organizaţiilor societăţii civile 
din Moldova şi de peste hotare.

Comentariile juristului Acţiunile forţelor de ordine pot fi încadrate în limitele articolului 328, al. 2, pct. a) şi c) al 
Codului Penal.
Articolul 328. Excesul de putere sau depăşirea atribuţiilor de serviciu 
(1) Săvârşirea de către o persoană cu funcţie de răspundere a unor acţiuni care depăşesc 
în mod vădit limitele drepturilor şi atribuţiilor acordate prin lege, dacă aceasta a cauzat 
daune în proporţii considerabile intereselor publice sau drepturilor şi intereselor ocrotite de 
lege ale persoanelor fizice sau juridice, se pedepseşte (…)
(2) Aceleaşi acţiuni însoţite: 
a) de aplicarea violenţei; 
c) de tortură sau acţiuni care înjosesc demnitatea părţii vătămate (…).

 
Data 07.04.2010
Numele instituţiei media Jurnalist freelancer
Tipul media
Subiectul Jurnalist arestat la Tiraspol pentru presupuse acţiuni de spionaj în favoarea autori-

tăţilor Republicii Moldovei contra regimului nerecunoscut de la Tiraspol
Descrierea cazului Ernest Vardanyan, un jurnalist freelancer din regiunea transnistreană, a fost arestat de 

autorităţile de la Tiraspol, fiind acuzat de „trădare de patrie”. Serviciile secrete transnis-
trene au motivat că ziaristul ar fi făcut spionaj în favoarea Chişinăului. Jurnalistul, care 
a fost arestat în seara zilei de 7 aprilie în prezenta soţiei şi copiilor săi, se află în arestul 
serviciilor secrete din regiunea separatistă şi riscă până la 20 de ani de închisoare, potrivit 
legislaţiei locale. Mandatul de arest pe numele jurnalistului a fost emis de o instanţă pe un 
termen de două luni. Securitatea transnistreană a făcut percheziţii la domiciliul jurnalistului, 
iar, potrivit unor informaţii, ar fi confiscat computerul lui Ernest Vardanyan. Jurnalistul Er-
nest Vardanyan a lucrat comentator la agenţia rusă „Novâi reghion” (NR2), fiind cunoscut 
ca ziarist ce a colaborat cu ziarul „Puls” de la Chişinău. Este cunoscut ca autor al unor 
comentarii critice moderate la adresa regimului de la Tiraspol. 
Pe 16 decembrie 2010 Ernest Vardanean a fost găsit vinovat pentru înaltă trădare şi 
condamnat de instanţa transnistreană la 15 ani privaţiune de libertate pentru spionaj în 
favoarea Republicii Moldova. 
Mai multe organizaţii neguvernamentale locale şi internaţionale au protestat faţă de acest 
abuz, cerând eliberarea jurnalistului.

Actori implicaţi Jurnalistul Ernest Vardanyan; autorităţile separatiste de la Tiraspol.
Situaţia actuală Vicepremierul Victor Osipov, responsabil în Guvernul Filat pentru reîntregirea teritorială, 

şi-a exprimat îngrijorarea faţă de soarta jurnalistului şi a făcut apel ca să fie eliberat. Victor 
Osipov a menţionat că toţi reprezentanţii implicaţi în reglementarea conflictului transnis-
trean cunosc despre cazul lui Ernest Vardanean şi depun toate eforturile pentru ca acesta 
să fie liber. 

Comentariile juristului Au fost violate o multitudine de drepturi materiale şi procesuale, constituţionale, etc., însa 
din cauza că R. Moldova nu deţine controlul acestui teritoriu, nu este posibilă protecţia 
acestor drepturi. Totuşi, în cazul Ilaşcu CtEDO condamna R. Moldova pentru inacţiune, 
faptul că ea nu deţine controlul, nu înseamnă că trebuie să abandoneze cazul şi să nu 
întreprindă nici o acţiune.



17
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 22.11.2001
Numele instituţiei media Agenţie de ştiri „DECA press”
Tipul media Agenţie de ştiri
Subiectul Reporterului DECA press i-a fost interzis intervievarea şefului statului
Descrierea cazului Reporterul Agenţiei DECA-press a fost silit de angajaţii Serviciului de Securitate şi Pază a 

Preşedinţiei (S.S.P.P.) să părăsească sediul Primăriei  Bălţi, unde, în a doua jumătate a zi-
lei, Vladimir Voronin a avut o întrevedere cu factorii decizionali ai judeţului şi oraşului Bălţi. 
Agenţia DECA-press precizează că, în timpul vizitei şefului statului la Bălţi, la 1 noiembrie, 
reprezentanţilor presei locale nu li s-a permis, pe parcursul vizitei, să-l intervieveze pe 
Vladimir Voronin. Jurnaliştii au fost „utilizaţi” doar în calitate de alai al Preşedintelui Voronin 
în timp ce şeful statului a vizitat două societăţi din municipiul Bălţi. Potrivit agenţiei de 
ştiri este pentru a doua oară când Vladimir Voronin, de la alegerea sa în calitate de şef al 
statului, vizitează oraşul Bălţi şi convoacă întruniri cu funcţionarii publici locali, la care nu 
este admisă presa.

Actori implicaţi Angajaţii Serviciului de Securitate şi Pază a Preşedinţiei (S.S.P.P.); reporterul agenţiei 
DECA press; Vladimir Voronin, ex-preşedinte al R.Moldova.

Situaţia actuală Jurnaliştii nu au reuşit să-l intervieveze pe Vladimir Voronin fiind impuşi să părăsească 
instituţia. Cazul a fost abandonat.

Comentariile juristului Au fost violate articolele 1, 3, 20 din Legea presei, precum şi art. 34 al Constituţiei R. 
Moldova, dreptul la informaţie. 

 
Data 24.01.2003
Numele instituţiei media Reprezentanţi ai mai multor instituţii mass-media
Tipul media
Subiectul Vladimir Voronin a interzis accesul jurnaliştilor la informaţie.
Descrierea cazului La data de 24 ianuarie 2003 Vladimir Voronin a interzis asistarea mai multor jurnalişti la 

prezentarea Raportului de Activitate pentru anul 2002 de către Consiliul Colegial al Centru-
lui de Combatere a Corupţiei şi a Crimelor Economice. La şedinţă au fost lăsaţi să treacă 
numai reprezentanţii a cel mult patru organe mass-media, majoritatea de stat şi un repre-
zentant al presei locale. În toiul audierii raportului de bază pe marginea chestiunilor puse 
în discuţie, prezentat de către directorul CCCEC, Nicolae Roibu, preşedintele Voronin a 
întrerupt discursul acestuia după ce a observat că in sala de şedinţe mai erau prezenţi 
jurnaliştii. Şeful statului a dispus, pe un ton ultimativ, ca toţi jurnaliştii să părăsească sala, 
pentru ca şedinţa să poată continua în lipsa acestora. Voronin a spus că colegiul are de 
examinat „chestiuni de lucru”, de aceea presa nu are ce căuta în sală. Astfel, preşedintele 
ţării, deleagă presei încă de la venirea partidului său la putere în 2001 un rol pur decorativ.

Actori implicaţi Preşedintele R. Moldova, Vladimir Voronin; reprezentaţi ai presei.
Situaţia actuală Jurnaliştii s-au revoltat cu privire la atitudinea Preşedintelui faţă de ei, însă nu au întreprins 

nimic. Caz abandonat.
Comentariile juristului Au fost violate articolele 1, 3, 20 din Legea presei, precum şi art. 34 al Constituţiei R. 

Moldova, dreptul la informaţie.

 

CRITERIUL TEMATIC . LIMITAREA 
ACCESULUI JURNALIŞTILOR LA 
INFORMAŢII DE ORDIN PUBLIC



18
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data Decembrie 2003
Numele instituţiei media Ziarul „Moldavskie vedomosti”
Tipul media Publicaţie periodică
Subiectul Refuzarea acreditării unui jurnalist pe lângă serviciul de presă al instituţiei prezidenţiale
Descrierea cazului În decembrie 2003, redactorul-şef al publicaţiei „Moldavskie vedomosti” a înaintat Preşe-

dinţiei o cerere prin care a solicitat acreditarea sa pe lângă serviciul de presă al instituţiei 
pentru anul 2004. Tot în decembrie 2003, Ciubaşenco a fost rugat să părăsească o confe-
rinţă de presă susţinută de preşedintele Vladimir Voronin, în pofida faptului că legitimaţia 
pentru 2003 îi garanta accesul. La 19 februarie 2004, Dmitri Ciubaşenco a aflat că nu 
a fost inclus în lista jurnaliştilor acreditaţi, iar petiţia publicaţiei în acest subiect, remisă 
Preşedinţiei la 26 februarie curent, a rămas fără răspuns. Dmitri Ciubaşenco consideră că 
motivul real pentru care nu a fost acreditat la Preşedinţie este faptul că aceasta institu-
ţie nu tolerează ziarul pe care îl conduce. Curtea Supremă de Justiţie (CSJ) a început 
examinarea dosarului în iunie 2004. La 20 iulie, un complet de judecată al contenciosului 
administrativ al CSJ a dat câştig de cauză preşedinţiei în procesul intentat de publicaţia 
„Moldavskie Vedomosti”, considerând cererea drept “neîntemeiată”. Publicaţia „Moldavskie 
vedomosti” a atacat prin recurs în Colegiul Lărgit al CSJ decizia contenciosului adminis-
trativ al Curţii, prin care a fost respinsa cererea ziarului de a obliga Preşedinţia R.Moldova 
să-l acrediteze pe redactorul-şef al acestei surse mediatice, Dmitri Ciubasenco, pe lânga 
serviciul de presă al instituţiei prezidenţiale pentru anul 2004. 

Actori implicaţi Publicaţia Moldavskie Vedomosti şi Colegiul Lărgit al Curţii Supreme de Justiţie.
Situaţia actuală Curtea Suprema de Justiţie (CSJ) a respins în decembrie 2004 recursul publicaţiei „Mol-

davskie vedomosti” în dosarul privind refuzul Preşedinţiei RM de a-l acredita pe redactorul-
şef al acestei surse mediatice, Dumitru Ciubaşenco, pe lângă Serviciul de presă al instituţi-
ei prezidenţiale pentru anul 2004. Alte măsuri cu privire la acest caz nu au fost luate. 

Comentariile juristului Au fost violate articolele 1, 3, 20 din Legea presei, precum şi art. 34 al Constituţiei R. 
Moldova, dreptul la informaţie.

 
Data 16 decembrie 2005
Numele jurnalistului Redactorul-şef al “Ziarul de Gardă” Aneta Grosu
Tipul media Publicaţie periodică 
Subiectul Ziarist reţinut într-o instituţie publică
Descrierea cazului La 16 decembrie 2005, Aneta Grosu, redactor-şef al săptămânalului independent de investiga-

ţii “Ziarul de Gardă” a fost arestată într-o instituţie publică, Curtea de Apel Chişinău, pe motiv 
că a luat poze pe holul instanţei. Aneta Grosu se afla la Curtea de Apel, unde fusese chemată 
cu întârziere de aproape două luni pentru a ridica o hotărâre judiciară pe marginea unui dosar 
de presă, examinat de Curte la 26 octombrie 2005. Dosarul fusese deschis împotriva ei la 
cererea ex-ministrului Educaţiei, Gheorghe Sima. În aşteptarea deciziei, ziarista lua nişte poze 
pe holurile Curţii de Apel. Pe neaşteptate, două persoane, una în robă judecătoreasca şi alta 
în civil, aflate într-un dialog pe hol, observând că sunt surprinse de camera de luat vederi, s-au 
năpustit asupra ziaristei, insistând să-i sustragă camera digitală. Deşi ziarista s-a legitimat, 
cerându-le şi lor să o facă, aceştia nu au renunţat la abuzuri. Ei au chemat serviciul de pază, 
după care judecătorul a dispărut, iar celălalt, împreuna cu paza au escortat-o cu forţa în cabina 
Serviciului de Pază. “Civilul” i-a ordonat pazei să cheme la faţa locului superiorii săi şi un echi-
paj de poliţie, pentru escortarea ziaristei la Comisariatul Botanica. “Civilul” brutaliza şi ameninţa 
cu răfuiala fizică şi cu încarcerarea în cazul în care ziarista refuza să predea camera-foto. Deşi 
insista să fie eliberată, argumentând că ceea ce se întâmpla este un abuz, deoarece ea se află 
în exerciţiul funcţiunii, “civilul” a forţat-o să distrugă în prezenţa lui pozele din aparat. Deoarece 
“civilul” refuză în continuare să se legitimeze, ziarista a cerut pazei să-i explice ce se întâmpla, 
de ce este reţinută, în ce temei şi cine este persoana care dirijează cu ei. Răspunsul a fost: ”E 
şef aici, iar noi executăm ordinele şefului”. Ulterior, ziarista a stabilit, de la persoane care l-au 
identificat pe “civil”, că acesta nu este angajat al Curţii de Apel şi că este avocat, soţul unei 
judecătoare de la Curtea Economică de Apel, Ion Moraru.
Ziarista Aneta Grosu a fost eliberată doar după intervenţia avocatului ei şi a reprezentan-
ţilor mass-media. Eliberarea s-a produs la indicaţia preşedintelui Curţii de Apel, Anatol 
Doga, care fusese telefonat de ziarişti. La solicitarea Anetei Grosu, Doga a refuzat sa 
divulge numele celor care se făcuseră vinovaţi de reţinerea şi intimidarea ei. Echipa „Ziaru-
lui de Gardă” şi-a exprimat îngrijorarea în legătură cu acest caz de reprimare flagrantă a 
libertăţilor profesionale ale unui jurnalist, aflat în exerciţiul funcţiunii într-un spaţiu public şi, 
mai mult, într-o instituţie de drept. 

Actori implicaţi Redactor-şef al “Ziarul de Gardă” Aneta Grosu; Curtea de Apel Chişinău; Serviciul Pază de 
Stat.

Situaţia actuală Caz finalizat cu o investigaţie jurnalistică a ziarului cu privire la această stupidă şi totodată 
îngrijorătoare situaţie.

Comentariile juristului Acest caz este alarmant deoarece pe lângă faptul că au fost încălcate mai multe norme 
administrative, constituţionale ş.a., aceste încălcări sunt înfăptuite de nişte persoane care ar 
trebui să ocrotească ordinea de drept şi să apere cetăţenii de nişte eventuale violări ale legii. 
Din acest motiv, este necesară efectuarea unei investigaţii de către organele procuraturii, dar şi 
de Colegiile disciplinare ale Baroului de Avocaţi din RM şi a Consiliului Superior al Magistraturii. 

 



19
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 16.02.2008
Numele instituţiei media Ziarul „Timpul de dimineaţă”
Tipul media Publicaţia periodică
Subiectul O ziaristă de la „Timpul” a fost agresată de un agent din paza premierului
Descrierea cazului Ziarista Irina Codrean a fost agresată de către un agent din paza de corp a premierului 

Vasile Tarlev, pe teritoriul Bazei auto a Aparatului Guvernului, care era inspectată de către 
premier. Deşi ziarista s-a legitimat, invocând faptul că premierul este o persoană publică 
şi vizitează un obiectiv public, la indicaţia şefei Serviciului de presă, Carmena Lupei, unul 
dintre gardienii premierului a scos-o pe jurnalistă cu forţa din incinta întreprinderii respecti-
ve. Înainte de incident, ziarista publicase un articol în legătură cu unele nereguli comise de 
această instituţie la achiziţionarea a 17 automobile „Skoda”.  Agentul care a aplicat forţa 
împotriva ziaristei nu s-a legitimat sau măcar prezentat, cu toate că Irina Codrean îi ceruse 
acest lucru.

Actori implicaţi Irina Codrean, reporteră la ziarul Timpul; agent din paza de corp a premierului Vasile 
Tarlev.

Situaţia actuală ONG-urile specializate au semnat un protest în care cer autorităţilor să pedepsească vino-
vaţii şi să ia măsuri pentru a stopa practica brutală de comunicare cu presa.

Comentariile juristului Au fost violate articolele 1, 3, 20 din Legea presei, precum şi art. 164 din Codul adminis-
trativ. 

 
Data 27.11.2008
Numele instituţiei media Pro TV Chişinău
Tipul media TV
Subiectul Bodyguarzii preşedintelui obligă cameramanii să şteargă imaginile în care sunt surprinşi
Descrierea cazului Un operator al postului PRO TV Chişinău a fost obligat de către agenţii din garda de corp a 

preşedintelui Vladimir Voronin să şteargă imaginile în care apar doi ofiţeri de pază urcând 
într-o maşină. 
Indecentul s-a produs după vizita şefului statului la Centrul Anticoruptie.
Serviciul de presă al Preşedinţiei a declarat atunci, citat de „PRO TV Chişinău”, că ofiţerii 
nu vor să fie filmaţi, însă a recunoscut că aceştia au reacţionat inadecvat. Nu exista nici 
o prevedere legislativă ce le-ar permite agenţilor de pază să şteargă imaginile filmate de 
către operator. Reprezentanţii Preşedinţiei au recunoscut că au mai existat asemenea 
incidente şi că ofiţerii din paza şefului statului au fost informaţi să nu intervină în cazul în 
care au fost surprinşi de camerele de luat vederi. Acesta nu este singurul caz când agenţi 
din pază ai şefului statului obligă operatorii de televiziune să şteargă imaginile filmate, în 
lipsa unei explicaţii legale.

Actori implicaţi Operatorul ProTV; agenţi din garda de corp a preşedintelui Vladimir Voronin.
Situaţia actuală Serviciul de presă al Preşedinţiei a declarat că ofiţerii au reacţionat inadecvat, deşi nu s-au 

grăbit să mustre măcar pe aceştia. Cazul a fost consumat. 
Comentariile juristului  A fost violat art. 328 CP, excesul de putere sau depăşirea atribuţiilor de serviciu.

 
Data 07.04.2009
Numele instituţiei media Associated Press, EPA, France Press, Intact Images, NewsIn, Mediafax, Reuters, 

ziarele Evenimentul Zilei, Jurnalul National, Ziua şi televiziunea Realitatea TV.
Tipul media
Subiectul Limitarea accesului jurnaliştilor străini în Moldova în timpul protestului din 7 aprilie
Descrierea cazului Cel puţin 18 jurnalişti români care circulau dinspre Romania spre Chişinău, au fost opriţi 

şi întorşi din drum de la punctele Galaţi-Giurgiuleşti şi Oancea-Cahul, conform datelor 
Agenţiei de Monitorizare a Presei ActiveWatch din România şi a Centrului Român pentru 
Jurnalism de Investigaţie. Vameşii moldoveni au invocat defecţiuni ale sistemului compu-
terizat şi le-au solicitat jurnaliştilor mai multe acte: invitaţii scrise, asigurări medicale spe-
ciale, acreditări de presă din partea Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene 
(MAEIE) de la Chişinău, în timp ce pentru a trece frontiera dintre România şi R. Moldova e 
necesară doar prezentarea paşaportului străin. Ulterior, a fost introdus regimul de vize cu 
România, iar ambasadorul Filip Teodorescu a fost expulzat. 

Actori implicaţi Associated Press, EPA, France Press, Intact Images, NewsIn, Mediafax, Reuters, ziarele 
Evenimentul Zilei, Jurnalul National, Ziua şi televiziunea Realitatea TV.

Situaţia actuală Cazul a fost consumat. În pofida protestelor din partea organizaţiilor neguvernamentale 
naţionale şi internaţionale, ale Uniunii Europene, regimul de vize, instituit absurd, nu a fost 
înlăturat decât odată cu noua guvernare. 

Comentariile juristului Au fost violate art. 27 din Constituţia R. Moldova şi art. 22 din Legea presei.

 



20
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 09.07.2009
Numele instituţiei media TV-Prim
Tipul media TV
Subiectul Jurnalistă din Glodeni brutalizată de un ofiţer din garda de corp a premierului.
Descrierea cazului Ofiţerii din garda de corp a premierului au interzis accesul unei echipe de jurnalişti de la 

postul „TV-Prim” la o şedinţă a funcţionarilor din raion la care a participat Zinaida Gre-
ceanîi. Ca reacţie a insistenţelor jurnaliştilor de a li se permite accesul în sală unul dintre 
bodyguarzi a îmbrâncit o jurnalistă, ameninţând-o că va scoate arma din dotare. Came-
ramanul a fost dus de bodyguarzi la un alt etaj. Şeful Serviciului de presă al Guvernului, 
Vitalie Condraţchi, a declarat pentru Monitor Media că „întâlnirea de la Glodeni a fost una 
cu acces restricţionat, iar jurnaliştii trebuiau să ţină cont de indicaţiile ofiţerilor din garda 
de corp”. La rândul lor, jurnaliştii susţin că în ajun au fost invitaţi de administraţia locală la 
şedinţa cu premierul. 
Jurnaliştii locali afirmă că nu este pentru prima dată când le este restricţionat accesul la 
unele reuniuni cu demnitari de stat. Soarta jurnalistei de la Glodeni a fost împărtăşită şi de 
jurnaliştii Igor Melnic şi Vladimir Thorik de la ziarul „Moldavskie vedomosti”

Actori implicaţi Ofiţerii din garda de corp a premierului Zinaida Greceanîi; jurnalista Rodica Nimerenco.
Situaţia actuală Caz abandonat
Comentarii operatori Au fost încălcat art. 313 din Codul Contravenţional (Excesul de putere sau depăşirea 

atribuţiilor de serviciu): Săvârşirea unei acţiuni care depăşeşte în mod vădit limitele drep-Săvârşirea unei acţiuni care depăşeşte în mod vădit limitele drep-
turilor şi atribuţiilor acordate prin lege şi care contravine intereselor publice sau drepturilor 
şi intereselor ocrotite de lege ale persoanelor fizice sau juridice, dacă fapta nu întruneşte 
elementele constitutive ale infracţiunii (…). De asemenea, au fost violate art.1, 3, 20 din 
Legea presei.



21
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 05.06.2001
Numele instituţiei media Emisiunea „Clubul de presă” de la postul de televiziune TVM
Tipul media TV
Subiectul Excluderea emisiunii „Clubul de presă” de la postul TVM
Descrierea cazului „Clubul de presă”a fost exclus din grila de programe a Televiziunii Naţionale. Emisiunea 

care urma să fie difuzată pe post în seara zilei de 31 mai 2001 a fost retrasă cu numai câ-
teva ore înainte de emisie, pe motiv că „nu mai corespunde rigorilor de care este ghidată 
Compania de Stat „Teleradio Moldova”. Potrivit unei declaraţii a realizatorilor emisiunii, 
ediţia de rând a „Clubului de presă” şi-a propus să reflecte câteva evenimente mediatice 
din luna mai: festivalul mass-media sub genericul „O presă liberă - o societate liberă”; 
şedinţa Clubului de presă cu reprezentanţi ai partidelor extraparlamentare; conferinţa cu 
tema „Defăimarea, probleme şi soluţii”; masa rotundă „Ştirea despre tine şi pentru tine”; o 
discuţie la tema „Jurnalismul şi interesul omului simplu”. În cei doi ani de apariţie siste-
matică a emisiunii realizatorii acesteia au probat respectarea principiilor democratice de 
funcţionare a presei şi au promovat ideea libertăţii de exprimare. „Centrul Independent 
de Jurnalism, Comitetul pentru Libertatea Presei, Uniunea Jurnaliştilor din R. Moldova, 
Asociaţia Presei Electronice, Asociaţia Presei Independente, Centrul de Promovare a 
Libertăţii de Exprimare şi a Accesului la Informaţie au protestat în legătură cu acest abuz 
administrativ al conducerii Companiei de stat „Teleradio-Moldova”, care semnalează o data 
în plus tendinţa de suprimare a diversităţii de opinie în emisiunile Tele-radiodifuziunii şi au 
cerut Parlamentului şi Guvernului să asigure libertatea cuvântului, accesul la informaţie şi 
pluralismul de opinii în mass-media de stat”.

Actori implicaţi Compania de stat „Teleradio-Moldova”, „Centrul Independent de Jurnalism, Comitetul 
pentru Libertatea Presei, Uniunea Jurnaliştilor din R. Moldova, Asociaţia Presei Electro-
nice, Asociaţia Presei Independente, Centrul de Promovare a Libertăţii de Exprimare şi a 
Accesului la Informaţie.

Situaţia actuală Protestul a fost ignorat de către autorităţi.
Comentariile juristului La CtEDO, în decizia Manole şi alţii contra Moldovei, guvernul nu a contestat faptul că a 

existat cenzură, plus la aceasta, în raportul CCA din 2002 se spune că politica în vigoare 
la acea vreme la TRM nu permitea utilizarea anumitor cuvinte sau expresii.

 
Data 27.07.2001
Numele instituţiei media Agenţie de ştiri „Moldpress”.
Tipul media Agenţie de ştiri
Subiectul Imixtiune în treburile interne ale Agenţiei oficiale de ştiri „Moldpress”
Descrierea cazului Guvernul R. Moldova a numit un nou director al agenţiei de ştiri „Moldpress” într-un mod 

ciudat. Patru reporteri de la această agenţie  au demisionat, în semn de protest faţă de 
decizia Guvernului de a-l înlocui pe directorul general al agenţiei Dumitru Ţîra, cu fostul 
redactor-şef al oficiosului guvernamental de limbă rusă „Nezavisimaia Moldova”, Boris 
Marian. Reporterii protestatari au depus cererile de demisie după ce noul director a intrat 
în exerciţiul funcţiunii. Reporterii au protestat „împotriva manierii în care Guvernul a luat 
această decizie, fără a o argumenta” şi fără a consulta opinia lor. Ei consideră că „această 
manieră denotă ignoranţa faţă de presă şi riscă să compromită libertatea de exprimare”.

Actori implicaţi Patru reporteri ai Agenţiei oficiale de ştiri Moldpress; Boris Marian - fostul redactor şef al 
„Nezavisimaia Moldova”; Guvernul R. Moldova.

Situaţia actuală Noul director a intrat în exerciţiul funcţiunii, decizia a fost reconfirmată în Monitorul Oficial.

 

CRITERIUL TEMATIC . 
PREZENŢA CENZURII



22
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 27.02.2002
Numele instituţiei media TVM
Tipul media TV
Subiectul Cenzură internă la Teleradio-Moldova 
Descrierea cazului Directorul Departamentului actualităţi, Victor Tăbîrţă, a exclus din buletinul informativ, 

cînd reportajele erau pregătite deja de a fi puse pe post, patru subiecte: relatarea despre 
proiectul de raport care urma a fi discutat în plenul Adunării Parlamentare a Consiliului 
Europei (varianta rusă şi româna), reportajul de la conferinţa de presă susţinută de liderul 
Partidului Social-Democrat, Oazu Nantoi, (varianta rusă şi română), de la conferinţa de 
presă a Uniunii Combatanţilor (varianta rusă şi română), reportajul de la inaugurarea 
Muzeului Memoriei Neamului, la sediul Asociaţiei victimelor regimului comunist şi a Vete-
ranilor de război ai Armatei Române (varianta rusa şi română). Victor Tăbîrţă nu a permis 
echipei de filmare să meargă la conferinţa de presă a Asociaţiei Naţionale a Fermierilor. 
Controlul masiv al puterii asupra presei de stat continuă pe fundalul unor afirmaţii insisten-
te ale guvernanţilor şi a conducerii Companiei „Teleradio-Moldova” că cenzură nu există. 
Din cauza cenzurii, mai mulţi reporteri au plecat la alte instituţii de presă.

Actori implicaţi Conducerea  Companiei „Teleradio Moldova; Reporteri TVM. 
Situaţia actuală Majoritatea jurnaliştilor plecaţi de la TVM acum activează în alte instituţii mass-media din 

ţară, fie s-au angajat în politică.
Comentarii juristului La CtEDO, în decizia Manole şi alţii contra Moldovei, guvernul nu a contestat faptul ca 

existat cenzură, plus la aceasta, în raportul CCA din 2002 se spune că politica în vigoare 
la acea vreme la TRM nu permitea utilizarea anumitor cuvinte sau expresii.

 
Data 10.10.2002
Numele instituţiei media Săptămânalul „Accente”
Tipul media Periodic
Subiectul Organele de drept au interzis apariţia unui număr a săptămânalului chişinăuian „Ac-

cente” şi au arestat toată tehnica, arhiva şi materialele redacţiei.
Descrierea cazului Angajaţii Direcţiei anticorupţie din cadrul MAI au sechestrat toate bunurile redacţiei „Accen-

te” motivând că ar căuta „nişte documente care ar avea legătura cu unele articole publicate 
în numerele anterioare ale ziarului”. S-ar fi pretins că Sergiu Afanasiu, directorul publicaţiei 
„Accente” ar fi luat mită de la un om de afacere pentru a nu publica careva informaţii în 
publicaţie. Pe numele acestuia a fost deschis un dosar penal. Ziariştii de la săptămânalul 
„Accente” susţin că „flagrantul organizat directorului publicaţiei, Sergiu Afanasiu, în care a 
fost reţinut pentru luare de mită, ar fi fost organizat în mod abuziv de persoane din condu-
cerea de vârf a Republicii Moldova, interesate în lichidarea publicaţiei”. Avocatul lui Afa-
nasiu, Roman Mihăieş, preşedintele Asociaţiei avocaţilor liberi profesionişti din Republica 
Moldova, a menţionat că în baza declaraţiilor lui Afanasiu, acesta ar fi „victima unor intrigi 
iscate în jurul său”, aducând acuzaţii la adresa directorului SIS, Ion Ursu, a ministrului de 
Interne, Gheorghe Papuc, precum şi a ex-ministrului de Interne, Vladimir Ţurcanu, actualul 
ambasador al Republicii Moldova în Federaţia Rusă. Ziariştii de la „Accente” au sesizat 
autorităţile despre acest caz, inclusiv preşedintele ţării dl V. Voronin, cerând ca Sergiu Afa-
nasiu şi Valeriu Manea să fie cercetaţi în stare de libertate, să nu favorizeze abuzul forţelor 
de ordine - în caz contrar vor declanşa o grevă a foamei. Un memoriu asupra acestui caz 
a fost înmânat Secretarului General al Consiliului Europei (CE), dl Walter Schwimmer, aflat 
într-o vizită de lucru la Chişinău, care a declarat că „arestarea unui ziarist este întotdeauna 
un lucru deosebit de serios şi grav” şi că „CE va monitoriza cazul „Accente”.

Actori implicaţi Săptămânalul „Accente”, Sergiu Afanasiu, directorul publicaţiei „Accente”, Roman Mihăieş, 
avocatul lui Afanasiu şi preşedintele Asociaţiei Avocaţilor liberi profesionişti din RM, Direcţia 
Anticorupţie din cadrul MAI..

Situaţia actuală Procuratura municipiului Chişinău a restituit computerele ce aparţin redacţiei săptămânalu-
lui „Accente”, sechestrate de poliţie pe 9 octombrie în timpul percheziţiei operate la sediul 
redacţiei după reţinerea directorului publicaţiei. Echipa „Accente” a acuzat poliţia de însce-
nare a flagrantului ca reacţie la seria de dezvăluiri publicate de săptămânalul „Accente” ce 
urmau să continue în numerele următoare.

Comentariile juristului Violarea Codului de Procedura Penală, luarea de mită fără legătură cu sechestrul compu-
terelor şi a altor bunuri, arhiva şi materialele, violarea art. 10 din Carta europeană a dreptu-
rilor omului, conform căreia statul are o obligaţie pozitivă în apărarea acestui drept.

 



23
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 28.11.2003
Numele instituţiei media Talk-show-ul „Bună seara” 
Tipul media Emisiune TV
Subiectul Talk-show-ul „Bună seara”, moderat de Mircea Surdu suspendat după 10 minute de emisie
Descrierea cazului La data de 28 noiembrie 2003, talk-show-ul „Bună seara”, moderat de Mircea Surdu,în 

care reprezentantul OSCE a fost invitat să discute, alături de reprezentantul permanent 
al Consiliului Europei (CE), Vladimir Filipov, şi liderii celor trei fracţiuni din Parlamentul 
de la Chişinău, pe marginea planului rusesc de reglementare transnistreană. Moderato-
rul programului, Mircea Surdu, a declarat că a fost anunţat verbal, printr-un intermediar, 
despre decizia administraţiei Companiei de a suspenda emisiunea. Pentru că nu a primit 
o confirmare oficială din partea lui Artur Efremov, preşedintele Companiei Teleradio-Mol-
dova, prezentatorul şi-a început emisiunea cu participarea în studio a lui Claus Neukirch, 
Iurie Roşca şi Dumitru Braghiş, şi abia peste aproape 10 minute a fost anunţat de regizori 
că emisia a fost blocată de la pupitrul central al companiei. 

Actori implicaţi Preşedintele Companiei Teleradio-Moldova, Artur Efremov,  Claus Neukirch, purtătorul de 
cuvânt al Misiunii OSCE din Republica Moldova, conducerea RM.

Situaţia actuală Fiind un nou episod din scenariul de suprimare a libertăţii de expresie, cazul a fost mediati-
zat, iar Talk-show-ul „Bună seara”continuă şi astăzi.

Comentarii Vezi cazul Manole şi alţii c/. Moldovei de mai sus. Curtea consideră că jurnaliştii, din 
motivul că nu aveau dreptul să abordeze anumite subiecte sensibile sau prejudiciabile din 
punct de vedere politic, au suferit o violare continuă a dreptului lor la libertatea de expresie  

 
Data noiembrie 2003 - 17.09.09
Numele instituţiei media Teleradio Moldova
Tipul media TV
Subiectul Criza Teleradio Moldova
Descrierea cazului Conflictul dintre administraţia şi lucrătorii televiziunii şi radioului de stat din Moldova a început 

în noiembrie 2003, după ce actuala instituţie a fost desfiinţată printr-un decret şi un nou 
„serviciu public” a fost creat. Mulţi şi-au exprimat îngrijorarea faţă de concedierile unei treimi 
din lucrători şi faţă de lipsa de independenţă a noii instituţii faţă de guvernul dictatorial. Pe 
27.07.04, 70 salariaţi au format „Comitetul pentru apărarea valorilor umane şi profesionale” 
şi au început o grevă continuă, solicitând demisia directorilor. Poliţia a răspuns cu sălbăti-
cie demonstraţiei autorizate legal, atacând copii şi bătând o femeie până la inconştienţă. 
Administraţia Companiei “Teleradio Moldova” a fost sesizată pe data de 15 iulie 2004, dar cu 
toate acestea până în 29.07.04 nu a avut loc nici un pas spre dialog din partea administraţiei 
Companiei de Stat. În schimb, împotriva protestatarilor au fost comise abuzuri prin care sunt 
violate drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului. Începând cu data de 27 iulie, ora 22, 
în mod ilegal, fără nici un temei juridic a fost interzis accesul a 19 protestatari pe teritoriul 
Companiei de Stat. Acestui abuz se adăugă şi acţiunile represive ale poliţiei împotriva 
protestatarilor. Deşi Primăria Municipiului Chişinău a autorizat desfăşurarea unui protest 
în regim non-stop în faţa sediului Casei radio, cu permisiunea instalării corturilor, forţele 
de poliţie şi de securitate, nu au permis desfăşurarea liberă a protestelor şi instalarea unui 
cort în faţa Casei radio. De fiece dată când protestatarii încercau să instaleze cortul, poliţia 
intervenea şi nu permitea realizarea acestui lucru. Dar instalarea unor corturi era necesară 
întrucât protestele se desfăşurau non-stop şi rămânerea peste noapte sub cerul liber, pe 
solul rece şi umed prezenta pericol pentru sănătatea protestatarilor. După mai multe sesizări 
efectuate de către protestatari către: Administraţia Companiei “Teleradio Moldova”, Consiliul 
de observatori al Companiei “Teleradio Moldova”, Comisia parlamentara pentru mass-me-
dia, Procuratura Generala a Republicii Moldova, Guvernul Republicii Moldova, Ministerul 
Afacerilor Interne,  Preşedintele Republicii Moldova la care nu au primit nici un răspuns, ei 
au adresat la 15.09.04 o petiţie preşedintelui Vladimir Voronin, prin care îi solicită intervenţia 
în soluţionarea crizei de la Compania “Teleradio-Moldova”. Protestatarii au cerut preşedin-
telui Voronin, “în calitatea sa de comandant suprem al forţelor armate precum şi în calitate 
de garant al suveranităţii şi al respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, 
să fie oprite acţiunile forţelor de ordine prin care jurnaliştii sunt intimidaţi, urmăriţi, ascultaţi, 
bruscaţi şi supuşi unui tratament inuman şi degradant”. Jurnaliştii protestatari solicită şefului 
statului “să fie înlăturate neîntârziat toate piedicile din partea autorităţilor şi în special din 
partea poliţiei în ceea ce priveşte amenajarea liberă a locului de protest şi desfăşurarea 
manifestaţiilor paşnice ale jurnaliştilor”. Preşedinţia nu a formulat la data de 16.09.04  nici 
o reacţie oficială la petiţia adresată şefului statului de către jurnaliştii protestatari. Grupul de 
jurnalişti protestatari, au anunţat că se vor adresa la CtEDO. La 5 octombrie 2005, CtEDO a 
decis că la  13.12.05 să organizeze audieri publice, în cazul intentat de Larisa Manole şi alţi 
jurnalişti de la Compania publică de televiziune (Moldova 1) împotriva Republicii Moldova. 
După câţiva ani, de la depunerea cererii la CtEDO de către grupul de jurnalişti de Televiziu-
nea public Teleradio Moldova, CtEDO la 17.09.2009 a dat  câştig de cauză reclamanţilor în 
dosarul Larisa Manole şi alţii versus Republica Moldova. CtEDO a constatat că după 2001 
la televiziunea publică au fost interzise expresii precum limba română, Basarabia, istoria ro-
mânilor.  Curtea Europeana pentru Drepturile Omului a făcut publica decizia în cazul Larisa 
Manole şi alţii versus Republica Moldova în care se solicita recunoaşterea violării dreptului la 
libera exprimare prin impunerea cenzurii la Televiziunea Naţională. Curtea Europeana pentru 
Drepturile omului a adoptat hotărârea celor 9 reclamanţi - unanim. 



24
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Actori implicaţi Compania Teleradio Moldova pe de o parte şi un grup de angajaţi ai companiei pe de 
cealaltă parte; conducerea de stat de la acea perioadă.

Situaţia actuală Rezolvat 
Comentariile juristului Conform deciziei CtEDO, statul, care este garantul pluralismului, trebuie să garanteze, atât 

în drept, cât şi în practică, accesul publicului larg la informaţie, prin intermediul televiziu-
nii, radio, presă scrisă. De asemenea, statul trebui să asigure că această informaţie este 
imparţială, exactă, să asigure pluralitatea de opinii şi comentarii, ce reflectă diversitatea 
opiniilor politice ce există în ţară. Pe de altă parte, statul este obligat să asigure protecţia 
jurnaliştilor şi a altor profesionali din domeniul media.
În calitate de concluzie, Curtea spune că statul nu şi-a îndeplinit obligaţia sa pozitivă, 
cadrul legislativ fiind unul defectuos.

 
Data 15 septembrie 2010
Numele instituţiei media Posturile TV „Moldova1” şi „Publika TV”
Tipul media TV 
Subiectul Sancţionate pentru că au difuzat spoturi de educaţie civică în ziua referendumului 

constituţional.
Descrierea cazului Pe 15 septembrie 2010 Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a emis o decizie 

prin care cele două posturi de televiziune au fost sancţionate pentru că au difuzat spoturi 
de educaţie civică în ziua referendumului constituţional din 5 septembrie. CCA a decis să 
avertizeze public posturile tv „Moldova 1” şi „Publika TV” ca urmare a contestaţiei depuse 
de PCRM şi PSD prin care ultimii au declarat că spoturile de educaţie civică difuzate în 
ziua alegerilor au fost în detrimentul lor şi a mesajelor lor către alegători - de a boicota 
referendumul constituţional prin neparticiparea la vot. 
Organizaţiile neguvernamentale de media şi-au exprimat dezacordul cu această decizie 
CCA pe care au calificat-o drept o sfidare a democraţiei şi a valorilor democratice – liber-
tatea de exprimare, dreptul de a informa, dreptul de a primi informaţie, dreptul de a vota. 
Acestea au menţionat că decizia respectivă constituie un precedent periculos pentru liber-
tatea presei şi a rolului pe care aceasta îl are în campaniile electorale. Conform contesta-
ţiei celor două partide, care ulterior a fost susţinută de CCA, spoturile civice difuzate care 
au încurajat participarea la vot şi exercitarea dreptului constituţional de a vota reprezintă 
„agitaţie electorală” şi este interzisă în ziua alegerilor. Or, conform Codului electoral prin 
agitaţie electorală se doreşte de a-i determina pe alegători să voteze pentru unii sau pen-
tru alţi concurenţi electorali, ceea ce nu s-a urmărit în spoturile de educaţie civică difuzate 
de cele două posturi TV. 
ONG-urile de media au mai remarcat că această decizie CCA contribuie la accentuarea 
confuziei în rândul cetăţenilor în ceea ce priveşte exercitarea dreptului electoral, dar şi în 
privinţa drepturilor şi obligaţiilor pe care le au partidele politice în campaniile electorale. 

Actori implicaţi Posturile TV „Moldova1” şi „Publika TV”; CCA; Partidul Comuniştilor şi Partidul Social-De-
mocrat.

Situaţia actuală Postul de televiziune „Publika TV” este în proces de judecată cu CCA. Procesul este în 
derulare.



25
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 17 octombrie 2002
Numele instituţiei media Întreprinderea care edita ziarul „Kommersant Moldovy”
Tipul media Periodic 
Subiectul Închiderea forţată a ziarului
Descrierea cazului În perioada iunie-septembrie 2001, Kommersant Moldovy a publicat o serie de articole în 

care autorităţile Republicii Moldova au fost criticate pentru acţiunile lor în privinţa regiunii 
separatiste a Republicii Moldova şi în care au fost reproduse critici dure ale unor lideri ai 
RMN şi ai Federaţiei Ruse la adresa Guvernului Republicii Moldova. În aceste articole, 
ziarul a reprodus, literal sau sub formă de rezumat ori a comentat declaraţiile autorităţilor 
moldoveneşti, ale Federaţiei Ruse şi ale RMN cu privire la procesul de negocieri între 
Republica Moldova şi RMN, precum şi la chestiuni economice, (geo-) politice, sociale şi 
altele. În unele din aceste articole, acţiunile şi declaraţiile persoanelor cu înalte funcţii de 
răspundere din Republica Moldova au fost aspru criticate. 
La 5 noiembrie 2001, Procurorul General al Republicii Moldova a intentat o acţiune împo-
triva ziarului la Judecătoria Economică a Republicii Moldova, învinuindu-l  de „periclitarea, 
prin publicaţiile sale, a securităţii naţionale şi a integrităţii teritoriale, precum şi a siguran-
ţei şi ordinii publice în Republica Moldova”, prin „acordarea sprijinului deschis regimului 
neconstituţional al auto-proclamatei [RMN], promovarea ideilor separatiste exprimate de 
liderii acesteia şi descrierea eronată a esenţei acţiunilor legale ale autorităţilor moldove-
neşti şi ale organizaţiilor internaţionale pentru soluţionarea problemelor din regiunile de Est 
ale Nistrului”.
La 30 noiembrie 2001, Judecătoria Economică a Republicii Moldova a admis pretenţiile 
Procurorului General şi a dispus încetarea activităţii ziarului. Ziarul a depus apel, susţinând 
că el doar a informat publicul despre evenimentele curente şi despre atitudinea şi acţiunile 
Guvernului faţă de autorităţile RMN. Instanţa de judecată a respins declaraţiile reclaman-
tului precum că instanţele judecătoreşti economice nu sunt competente să examineze o 
cauză cu privire la libertatea de exprimare, deoarece reclamantul a fost înregistrat ca soci-
etate pe acţiuni. La 29 mai 2002, Curtea Supremă de Justiţie a menţinut cele două hotărâri 
judecătoreşti. La 17 octombrie 2002, întreprinderea care edita ziarul a depus o cererea la 
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CtEDO) cu privire la încălcarea de către autori-
tăţile naţionale a art.10 din Convenţia pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor 
Fundamentale (Convenţie).
Într-un final, Curtea Europeană a hotărât că a avut loc o violare a articolului 10 al Conven-
ţiei şi a obligat R. Moldova să plătească întreprinderii care edita ziarul ziarului, 8000 euro 
cu titlu de prejudiciu material şi 1500 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli. Hotărîrea Curţii a 
fost anunţată la 9 ianuarie 2007.

Actori implicaţi Întreprinderea care edita ziarul „Kommersant Moldovy”; procurorul General al R. Moldova; 
CtEDO.

Situaţia actuală Rezolvată

 

CRITERIUL TEMATIC . PROCESE DE 
JUDECATĂ INTENTATE JURNALIŞTILOR 
SAU INSTITUŢIILOR MEDIA



26
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 13 mai 2003
Numele instituţiei media Ziarul Flux
Tipul media Periodic 
Subiectul Impunerea sancţiunilor pentru defăimare
Descrierea cazului La 30 martie 1999, Flux a publicat un articol intitulat „Războiul anticorupţie: Generalul N.A. 

împotriva Preşedintelui Matei. Nicolae Alexei afirmă că Valeriu Matei este „acoperişul” po-
litic al unui clan mafiot.” Articolul conţinea reproducerea cuvânt cu cuvânt a unei emisiuni 
televizate din 27 martie 1999 şi comentariul ziarului. 
La 30 aprilie 1999, Valeriu Matei a iniţiat o acţiune civilă în defăimare împotriva Flux, sus-
ţinând că o mare parte din declaraţiile lui N.A. publicate de Flux nu corespundeau realităţii 
şi îl defăimau. La 20 februarie 2003, printr-o decizie irevocabilă, Curtea de Apel a constatat 
că declaraţiile contestate de Valeriu Matei nu erau defăimătoare pentru acesta, inter alia, 
deoarece Flux nu a făcut decât să reproducă declaraţiile lui N.A. Totuşi, ea a constatat 
ca fiind defăimătoare pentru Valeriu Matei următoarea parte a titlului articolului: „N.A. 
afirmă că Valeriu Matei este „acoperişul” politic al unui clan mafiot.” Instanţa de judecată a 
constatat că o astfel de propoziţie nu a fost pronunţată de N.A. în cadrul emisiunii din 27 
martie 1999 şi că ziarul nu a adus probe care să dovedească că Valeriu Matei era membru 
al unui clan mafiot.
Reclamantul a susţinut că titlul articolului pentru care ziarul a fost sancţionat nu a fost alt-
ceva decât o concluzie făcută de autor din declaraţiile făcute de N.A. şi, astfel, a reprezen-
tat o simplă judecată de valoare bazată pe un substrat factologic suficient. 
16. Articolul a fost scris în contextul unei dezbateri cu privire la o chestiune de o importanţă 
publică deosebită, şi anume pretinsa implicare a unui politician de rang înalt în activităţi 
ilegale. Prin urmare, în această cauză, marja de apreciere de care dispuneau instanţele 
judecătoreşti naţionale a fost foarte limitată. 
După cum au recunoscut ambele părţi şi Curtea este de acord, hotărârile instanţelor 
judecătoreşti naţionale şi obligarea reclamantului să plătească prejudicii au constituit un 
„amestec al autorităţilor publice” în dreptul reclamantului la libertatea de exprimare în 
sensul primului paragraf al articolului 10. De asemenea, nu se contestă faptul că ingerinţa 
a fost „prevăzută de lege” şi a urmărit un scop legitim.
Curtea Europeană a hotărât că a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei şi a obligat 
R. Moldova să plătească ziarului Flux suma de 260 euro cu titlu de prejudiciu material, 
3000 euro cu titlu de prejudiciu moral şi 1200 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli. Hotărârea 
Curţii a fost anunţată la 12 iunie 2007.

Actori implicaţi Ziarul Flux; instanţele naţională de judecată; CtEDO; Victor Stepaniuc, liderul fracţiunii din 
Parlamentul R. Moldova la acea vreme.

Situaţia actuală Rezolvată

 
Data 15 septembrie 2003
Numele instituţiei media Ziarul Flux
Tipul media Periodic 
Subiectul Impunerea sancţiunilor pentru defăimare
Descrierea cazului La 19 iunie 2002, ziarul Flux a publicat pe prima sa pagină titlul unui articol care urma să 

apară într-o ediţie viitoare împreună cu un rezumat al articolului. Titlul rezumatului era „Mili-
onarii Roşii” şi era însoţit de o fotografie mare a liderului fracţiunii parlamentare a Partidului 
Comuniştilor, Victor Stepaniuc, purtând o pălărie.
În următoarea zi, la 20 iunie 2002, dl Stepaniuc a iniţiat proceduri civile în defăimare împo-
triva ziarului şi împotriva autorului articolului. 
La 21 iunie 2002, Flux a publicat articolul anunţat în ediţia sa din 19 iunie. Articolul se baza 
pe descrierea faptelor făcută de directorul adjunct al S.A. Fabrica de conserve Anenii Noi, 
şi relata despre evenimente cu privire la pretinsele încercări ale unui parlamentar comunist 
de a obţine declararea insolvabilităţii fabricii şi de a o vinde. El a relatat că parlamentarul 
a folosit în acest scop Inspectoratul Fiscal, precum şi alte autorităţi de stat şi că acţiunile 
sale ar fi sprijinite de fracţiunea parlamentară a Partidului Comuniştilor. La 1 august 2002, 
prima judecată i-a dat cîştig de cauză dlui Stepaniuc, după care ziarul a depus apel. La 6 
februarie 2003, Tribunalul Chişinău a respins apelul ca nefondat. El nu a luat în considera-
ţie articolul publicat la 21 iunie 2002.  Ziarul a depus recurs, invocând aceleaşi motive ca 
şi în apelul său şi a adăugat că articolul contestat doar a reprodus opinia conducerii S.A. 
Fabrica de conserve Anenii Noi. La 1 aprilie 2003, Curtea de Apel a respins recursul, astfel 
ziarul a depus o cerere la CtEDO.
Curtea Europeană a hotărât că a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei şi a obligat 
R. Moldova să plătească ziarului Flux suma de 278 euro cu titlu de prejudiciu material, 
3000 euro cu titlu de prejudiciu moral şi 1800 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli. Hotărârea 
Curţii a fost anunţată la 3 iulie 2007.

Actori implicaţi Ziarul Flux; instanţele naţională de judecată; CtEDO; Victor Stepaniuc, liderul fracţiunii din 
Parlamentul R. Moldova la acea vreme.

Situaţia actuală Rezolvată

 



27
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 15 septembrie 2003
Numele instituţiei media Ziarul Ţara şi Petru Poiată
Tipul media Periodic 
Subiectul Impunerea sancţiunilor pentru defăimare
Descrierea cazului La 31 octombrie 2002, ziarul Ţara a publicat un articol intitulat „Sfidând legislaţia cu privire 

la concurenţa loială, clanul Stepaniuc îşi adjudecă, prin şantaj, proprietăţi străine”. Ziarul a 
relatat, citând şi rezumând parţial, o scrisoare adresată Preşedintelui Republicii Moldova 
de către o companie de transport, care deservea câteva rute de autobuz care asigurau 
legătura între Chişinău şi alte oraşe. La 21 noiembrie 2002, Ţara a publicat un alt articol 
intitulat „Năravuri bolşevice. Clanul Stepaniuc îşi întinde tentaculele”. La o dată nespe-
cificată, Victor Stepaniuc a iniţiat o acţiune în defăimare împotriva ziarului şi a autorului 
articolului. El a susţinut că articolul din 31 octombrie 2002 conţinea declaraţii false şi 
defăimătoare pentru el. La 24 ianuarie 2003, Judecătoria sectorului Buiucani a hotărât în 
favoarea lui Victor Stepaniuc. 
Reclamanţii au contestat cu apel această hotărâre judecătorească, susţinând că prima 
instanţă a ignorat totalmente argumentele lor. Articolele se refereau de fapt la scrisori şi 
declaraţii ale unor terţe persoane, iar concluziile finale erau judecăţi de valoare. Ei au 
acţionat cu bună credinţă şi au verificat informaţia conţinută în declaraţiile terţelor persoa-
ne. La 3 aprilie 2003, Tribunalul Chişinău a respins apelul. Reclamanţii au depus recurs, 
dar acel recurs a fost, de asemenea, respins de Curtea de Apel la 11 iunie 2003. Ziarul a 
depus la 15 septembrie 2003 o cerere la CtEDO, argumentând că hotărârile instanţelor 
judecătoreşti naţionale au constituit o ingerinţă în dreptul lor la libertatea de exprimare, 
care nu putea fi considerată necesară într-o societate democratică. 
Curtea Europeană a hotărât că a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei şi a obligat 
R. Moldova să plătească ziarului Flux suma de 270 euro cu titlu de prejudiciu material, 
2500 euro cu titlu de prejudiciu moral şi 1800 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli. Hotărârea 
Curţii a fost anunţată la 16 octombrie 2007.

Actori implicaţi Ziarul Țara; instanţele naţională de judecată; CtEDO; Victor Stepaniuc, liderul fracţiunii din 
Parlamentul R. Moldova la acea vreme.

Situaţia actuală Rezolvată

 
Data 13 mai 2003
Numele instituţiei media Ziarul Flux şi Aurelia Samson
Tipul media Periodic 
Subiectul Impunerea sancţiunilor pentru defăimare
Descrierea cazului La 13 decembrie 2001, ziarul Flux a publicat un articol bazat pe o expunere făcută de 

dna Z. Samson despre fiica sa. Articolul descria problemele cu care se confruntă Aurica 
Samson cu vecinul său, fostul ministru al Construcţiilor. Persoana vizată a iniţiat proceduri 
judecătoreşti, pretinzând prejudicii pentru defăimare. El nu a specificat care părţi din articol 
le-a considerat defăimătoare. Înainte ca prima instanţă să pronunţe hotărârea sa, la cere-
rea dnei Z. Samson ziarul reclamant a publicat scuze la adresa vecinului. La 17 octombrie 
2002, Judecătoria sectorului Buiucani a admis în parte pretenţia vecinului şi a indicat ziaru-
lui să publice o dezminţire pe aceeaşi pagină ca şi articolul iniţial şi să plătească prejudicii 
şi taxa de stat. 
În apel, ziarul reclamant a susţinut că declaraţiile făcute erau judecăţi de valoare, care nu 
erau susceptibile de a fi probate. De asemenea, el s-a plâns că instanţa de judecată a avut 
o atitudine favorabilă faţă de vecin, identificând din propria iniţiativă unele expresii ca fiind 
defăimătoare, chiar dacă acesta nu le-a indicat. La 14 ianuarie 2003, Tribunalul Chişinău 
a menţinut hotărârea judecătorească, respingând mai multe argumente ale ziarului. La 20 
martie 2003, Curtea de Apel a menţinut hotărârea judecătorească. Ea a respins recur-
sul ziarului ca nefondat şi tardiv, fără a da detalii cu privire la această concluzie. Ziarul 
reclamant a pretins o încălcare a drepturilor sale garantate de articolul 10 al Convenţiei 
Europene pentru Drepturile Omului şi a depus o cerere la CtEDO pe data de 13 mai 2003. 
Curtea a reiterat că pedepsirea unui jurnalist pentru că a ajutat la răspândirea declaraţiilor 
făcute de o altă persoană ar afecta serios contribuţia presei la discutarea chestiunilor de 
interes public şi nu ar trebui să fie admisă decât dacă există motive deosebit de întemeiate 
pentru a face acest lucru. În această cauză, dat fiind tonul echilibrat al articolului, Curtea 
nu a văzut motive atât de întemeiate pentru ingerinţa în libertatea de exprimare a ziarului. 
Curtea Europeană a hotărât că a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei şi a obligat 
R. Moldova să plătească ziarului Flux suma de 112 euro cu titlu de prejudiciu material, 
3000 euro cu titlu de prejudiciu moral şi 1000 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli. Hotărârea 
Curţii a fost anunţată la 23 octombrie 2007.

Actori implicaţi Ziarul Flux; Aurelia Samson; instanţele naţională de judecată; CtEDO.
Situaţia actuală Rezolvată

 



28
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 10 iulie 2003
Numele instituţiei media Ziarul Flux
Tipul media Periodic 
Subiectul Impunerea sancţiunilor pentru defăimare
Descrierea cazului Ziarul Flux a publicat la 24 iulie 2001 articolul intitulat „Pe banii Lukoil-ului comuniştii Mişin şi Stepa-

niuc au tras un chiolhan pe cinste la Jolly Alon”. În acest articol, ziarul se referea la o lege adoptată 
de majoritatea comunistă la 19 iulie 2001, prin care Departamentului Vamal i se acorda dreptul să 
prelungească cu 90 de zile termenul de plată a TVA şi accizelor la importul benzinei şi motorinei. 
Până la aceste modificări, taxele erau plătite la data importării. În articol, s-a făcut o descriere a 
acestei legi şi s-a menţionat că în seara zilei de 19 iulie 2001, „în restaurantul „Jolly Alon” (fost 
Seabeco), comuniştii Vadim Mişin şi Victor Stepaniuc, lăsând la o parte orice pudoare proletară, au 
tras un chiolhan pe cinste pe banii rechinilor de la „Lukoil”. Articolul era însoţit de fotografiile celor doi 
politicieni. La 8 iulie 2002, Victor Stepaniuc a înaintat o acţiune împotriva ziarului şi autorului artico-
lului, prin care pretindea că informaţia din pasajul de mai sus nu corespundea realităţii şi îi lezează 
onoarea şi demnitatea, solicitând dezminţirea ei şi compensaţii morale pentru defăimarea sa. La 1 
august 2002, Preşedintele Judecătoriei sectorului Buiucani a admis integral cererea de chemare în 
judecată. Instanţa a obligat ziarul să plătească MDL 3,690 (EUR 278 la acea dată), care reprezenta 
compensaţia pentru daunele morale cauzate dlui Stepaniuc şi taxa de stat şi să publice o dezminţire 
a titlului acestui articol şi a pasajului de mai sus în termen de 15 zile. În cererea de apel împotriva 
hotărârii din 1 august 2002, ziarul Flux a susţinut că declaraţiile publicate constituiau judecăţi de va-
loare, care se bazau pe fapte. La 30 ianuarie 2003, Tribunalul Chişinău a respins apelul reclamantu-
lui ca neîntemeiat şi tardiv. La 1 aprilie 2003, Curtea de Apel a Republicii Moldova a respins recursul 
ziarului. În faţa Curtea Europeană a Drepturilor Omului ziarul Flux  pretindea violarea art. 10 CEDO 
(libertatea de exprimare), prin obligarea sa la plata despăgubirilor şi publicarea dezminţirilor în cau-
za în defăimare intentată de dl Stepaniuc. Curtea a constatat, în unanimitate, violarea art. 10 CEDO. 
Ea a notat că în această cauză a existat o ingerinţă în libertatea de exprimare a ziarului reclamant, 
care era „prevăzută de lege” şi urmărea „un scop legitim” de protecţie a reputaţiei dlui Stepaniuc, 
însă care nu era „necesară într-o societate democratică”.
Curtea Europeană a hotărât că a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei şi a obligat R. 
Moldova să plătească ziarului Flux suma de 278 euro cu titlu de prejudiciu material, 3000 euro cu 
titlu de prejudiciu moral şi 1000 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli. Hotărârea Curţii a fost anunţată 
la 20 noiembrie 2007.

Actori implicaţi Ziarul Flux; instanţele naţională de judecată; CtEDO; Victor Stepaniuc, liderul fracţiunii din 
Parlamentul R. Moldova la acea vreme, Vadim Mişin.

Situaţia actuală Rezolvată
 
Data 5 aprilie 2004
Numele instituţiei media Ziarul Flux
Tipul media Periodic 
Subiectul Impunerea sancţiunilor pentru defăimare
Descrierea cazului La 6 decembrie 2002, Flux a publicat un articol intitulat „Sabatul Parveniţilor”. În acest articol, 

ziarul se referea la pretinsa îmbogăţire peste noapte a preşedintelui Parlamentului, a liderului 
fracţiunii parlamentare a Partidului Comuniştilor şi a fiului preşedintelui Republicii Moldova. Ideea 
principală a articolului era că, înainte de a deveni personalităţi publice, ei erau simpli cetăţeni, fără 
o avere considerabilă; averea lor însă a crescut semnificativ după victoria Partidului Comunişti-
lor la alegeri şi ocuparea de către ei a unor funcţii publice. La 12 decembrie 2006, dl Stepaniuc, 
liderul fracţiunii parlamentare a Partidului Comuniştilor, a înaintat o acţiune împotriva ziarului 
reclamant şi a autorului articolului. El nu a plătit taxa de stat la depunerea cererii, nu s-a prezentat 
la nici-o şedinţă de judecată şi nici nu a delegat pe cineva care să-l reprezinte. În apărarea sa, 
ziarul a prezentat instanţei judecătoreşti copii ale unor scrisori deschise adresate preşedintelui 
Republicii Moldova de către o companie de transport, în care dl Stepaniuc era acuzat de însuşi-
rea câtorva rute de autobuz care aparţineau acestei companii. La 26 iunie 2003, Curtea de Apel 
Chişinău a respins apelul şi a menţinut hotărârea primei instanţe, reiterând că ziarul reclamant 
nu a adus vreo probă în sprijinul declaraţiilor sale despre dl Stepaniuc. Ea nu s-a referit la niciun 
argument invocat în apelul ziarului, care a depus ulterior recurs. La 5 noiembrie 2003, Curtea 
Supremă de Justiţie a redus suma compensaţiei care urma a fi plătită dlui Stepaniuc de către ziar 
şi autorul articolului până la MDL 1,350 şi, respectiv, MDL 180. Ea a susţinut că dl Stepaniuc era 
o persoană publică şi, prin urmare, trebuia să fie mai tolerant faţă de presă, mai mult, el nu s-a 
prezentat în faţa instanţelor judecătoreşti. Curtea Supremă însă nu s-a îndepărtat de la conclu-
ziile primelor două instanţe judecătoreşti în privinţa fondului cauzei şi nu a examinat vreunul din 
argumentele ziarului reclamant. Ziarul a depus o cerere la CtEDO despre încălcarea art. 10 din 
Convenţia Europeană pentru Drepturile Omului. Curtea a stabilit că datorită faptului că declaraţiile 
contestate au fost făcute de un jurnalist în contextul dezbaterii unei chestiuni de interes public şi 
faptul că reclamantul în procedurile naţionale era un politician de rang înalt, Curtea conchide că 
ingerinţa nu a corespuns unei necesităţi sociale imperioase şi, astfel, nu a fost necesară într-o so-
cietate democratică. Prin urmare, a avut loc o violare a articolului 10 al Convenţiei, obligând statul 
să plătească ziarului 100 euro cu titlu de prejudiciu material, 3000 euro cu titlu de prejudiciu moral 
şi 1800 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli. Decizia a fost făcută publică la 12 februarie 2008. 

Actori implicaţi Ziarul Flux; instanţele naţională de judecată; CtEDO; Victor Stepaniuc, liderul fracţiunii din 
Parlamentul R. Moldova la acea vreme.

Situaţia actuală Rezolvat

 



29
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 5 aprilie 2004
Numele instituţiei media Ziarul Flux
Tipul media Periodic
Subiectul Impunerea sancţiunilor pentru defăimare
Descrierea cazului La 15 noiembrie 2002, Flux a publicat un articol intitulat „Dosarul penal al Eugeniei Duca, 

cât cinci kilograme de maculatură”. Acesta descria evoluţia unei cauze penale de rezonan-
ţă pornită împotriva unei femei de afaceri, care fusese condamnată în acea perioadă, însă 
care a fost, ulterior, achitată, acordându-i-se compensaţii pentru urmărirea şi detenţia ile-
gale şi a publicat cu caractere italice extrase dintr-o scrisoare deschisă adresată de către 
fiica acesteia preşedintelui ţării, preşedintelui Parlamentului, primului ministru, Consiliului 
Europei, Misiunii OSCE în Moldova, precum şi altor organizaţii. În scrisoare ea se plângea 
de pretinsele abuzuri comise de procuratură şi de instanţele de judecată împotriva mamei 
sale. La o dată nespecificată, adjunctul Procurorului General, Vasile Solomon, care, între 
timp, fusese retrogradat din funcţia de procuror, a iniţiat proceduri civile în defăimare împo-
triva ziarului, susţinând că declaraţia cu privire la demisia sa din cauza afacerilor dubioase 
nu corespundea realităţii şi că îl defăima. 
La 12 februarie 2003, Judecătoria sectorului Râşcani a admis integral cererea de chemare 
în judecată, constatând că declaraţia referitoare la concedierea dlui Solomon nu corespun-
dea realităţii şi era defăimătoare. Instanţa a mai menţionat că, la data publicării articolului, 
dl Solomon era angajat la Procuratura pentru contribuirea exercitării justiţiei în Curtea de 
Apel şi a obligat ziarul să plătească dlui Solomon MDL 2,700 (EUR 178 la acea dată), 
precum şi să publice o dezminţire în termen de 15 zile.
În cererea de apel împotriva hotărârii din 12 februarie 2003, ziarul Flux a susţinut, printre 
altele, că articolul constituia de fapt răspândirea declaraţiilor fiicei dnei Duca în scrisoarea 
sa deschisă şi a argumentat că el nu putea fi sancţionat pentru răspândirea declaraţiilor 
unui terţ. La 29 aprilie 2003, Curtea de Apel Chişinău a respins apelul reclamantului ca 
neîntemeiat şi nu a examinat argumentul ziarului privind răspândirea declaraţiilor făcute de 
alte persoane. 
În cererea sa de recurs, ziarul a argumentat precum că expresia „afaceri dubioase” 
constituia o judecată de valoare. La 19 noiembrie 2003, Curtea Supremă de Justiţie a 
respins recursul reclamantului, constatând că dl Solomon a fost eliberat din funcţia sa prin 
hotărârea Parlamentului fără indicarea motivelor, ulterior acesta continuându-şi activitatea 
în organele procuraturii într-o altă funcţie. Instanţa nu s-a pronunţat asupra argumentului 
ziarului privind răspândirea declaraţiilor făcute de terţi. 
În faţa Curţii, ziarul Flux  pretindea violarea art. 6 CEDO (dreptul la un proces echitabil), 
prin motivarea insuficientă a hotărârilor judecătoreşti, precum şi violarea art. 10 CEDO 
(libertatea de exprimare), prin obligarea sa la plata despăgubirilor şi publicarea dezminţirii 
în cauza în defăimare intentată de dl Vasile Solomon. 
Curtea a constatat, în unanimitate, violarea art. 10 CEDO. Ea a notat că, în această cauză, 
a existat o ingerinţă în libertatea de exprimare a ziarului reclamant, care era „prevăzută de 
lege” şi urmărea „un scop legitim”, însă care nu era „necesară într-o societate democrati-
că”. 
Curtea a acordat ziarului Flux EUR 185 (echivalentul în euro la ziua pronunţării hotărârii 
naţionale a compensaţiilor acordate dlui Solomon şi a taxelor de stat) cu titlu de daune ma-
teriale, EUR 3,000 cu titlu de daune morale şi EUR 1,800 cu titlu de costuri şi cheltuieli.  

Actori implicaţi Ziarul Flux; instanţele naţională de judecată; CtEDO Vasile Solomon.
Situaţia actuală Rezolvat

 



30
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 16.01.2004
Numele instituţiei media Ziarul Timpul
Tipul media publicaţie periodică
Subiectul Afacerea Skoda şi investigaţia ziarului Timpul
Descrierea cazului Pe data 16.01.04, ziarul „Timpul” publică materialul de investigaţie „Luxul în ţara sărăciei”, 

semnat de A.Angel , în care face o serie de dezvăluiri privind o  tranzacţie de cumpăra-
re a unui lot de maşini de lux Skoda de către Cancelaria de Stat de la compania „Daac 
Hermes”. După cum a comunicat ziarul obiectivul investigaţiei a fost de a informa opinia 
publică despre lipsa de transparenţă şi modul dubios de a gestiona banii publici. În mod 
straniu, la acest material nu a reacţionat, precum ar fi fost firesc, Cancelaria de Stat, 
ci Compania „Daac Hermes”. Astfel, pe data de 23.01.04, această companie acţionea-
ză  în judecată publicaţia Timpul, solicitând drept „despăgubiri morale” suma fantastică 
de 20 milioane lei şi 500 mii dolari. Judecătoria Buiucani reacţionează prompt şi aplică 
sechestru pe bunurile redacţiei în aceeaşi sumă. Aplicarea sechestrului a însemnat de 
fapt blocarea activităţii economice a redacţiei şi a fost calificată de colectivul TIMPULUI 
drept o comandă politică, o acţiune de intimidare a presei independente şi o încălcare a 
principiului de prezumţie a nevinovăţiei. Pe data de 18.02.04, în prima şedinţă a avut loc 
înfăţişarea părţilor. Reprezentantul ziarului TIMPUL a cerut, înainte de toate, deblocarea 
contului bancar, acţiune fără de care nu este posibilă activitatea redacţiei. Reprezentantul 
Companiei „Daac-Hermes” a căzut de acord cu această cerere, dar a insistat ca sechestrul 
să fie „ridicat doar parţial”. Ca urmare, judecata a decis ridicarea sechestrului doar de pe 
suma de 20 milioane lei, nu şi de pe cea de 500.000 mii dolari. Totodată, reprezentantul 
TIMPULUI a solicitat amânarea examinării de fond a cauzei cu o lună de zile, pentru că 
volumul de materiale ce urmează a fi studiat în legătură cu acest caz este foarte mare. 
Instanţa de judecată a fost de acord cu propunerea dată şi a fixat noua şedinţă pentru data 
de 18.03.04. Pe 28.04.04 judecătoria Buiucani a admis parţial acţiunea Companiei „Daac-
Hermes” contra ziarului „Timpul”,ca urmare a articolului „Luxul in tara sărăciei”, publicat 
la 16 ianuarie curent. Judecătorul Silvia Gârbu a decis ca publicarea acestui articolul a 
cauzat Companiei „Daac-Hermes” un prejudiciu moral de 1 mln. 350 mii lei (circa 112 mii 
dolari), fata de aproximativ 2 milioane de dolari, cum a pretins compania. Potrivit direc-
torului publicaţiei „Timpul”, C. Tănase, in cadrul şedinţelor judiciare „Daac-Hermes” nu a 
reuşit sa infirme nimic din cele expuse in articolul „LUXUL IN TARA SARACIEI”. „Astfel, 
rezulta ca informaţiile prezentate in articolul nostru corespund adevărului. Si anume, ca a 
fost vorba de automobile de marca Skoda Octavia, ca ele au fost cumpărate de Cance-
laria de Stat, in persoana lui Pantelei Taltu, fără organizarea unei licitatii publice; ca banii 
pentru tranzacţie n-au fost prevăzuţi in Legea bugetului de stat pentru 2003; ca hotărârea 
de procurare n-a fost publicata, cum era legal, in „Monitorul oficial”; ca afacerea a fost total 
intransparentă, iar in spatele ei a stat personal Vladimir Voronin, Vasile Tarlev si P.Taltu, 
de fapt, cei vizaţi in articol etc. Judecătoria Buiucani a considerat, însă, neconvingătoare 
aceste aspecte. Dimpotrivă. Pentru faptul ca am scris ca s-au cumpărat 42 de automobile, 
nu 40, cum afirma „Daac-Hermes”, iar, in rest, am avut perfecta dreptate, instanţa a dispus 
încasarea de la „Timpul” a unui milion trei sute cinzeci lei”, a menţionat Tănase. TIMPUL, 
nr.129, 28 mai 2004. Pe 12 mai, TIMPUL a atacat la Curtea de Apel hotărârea din 28 apri-
lie a Judecătoriei Buiucani emisă în cazul TIMPUL versus „Daac-Hermes”. Curtea de Apel 
Chişinău a lăsat in vigoare decizia Judecătoriei sectorului Buiucani, care obligat redacţia 
ziarului „Timpul” sa plătească companiei „DAAC-Hermes” o despăgubire de 1 milion 350 
mii lei (cca. 112 mii USD). Redacţia ziarului „Timpul” si-a anunţat intenţia de a contesta in 
instanţa superioara hotărârea Curţii de Apel, invocând ca aceasta ar fi, „contradictorie si 
tendenţioasa, la fel ca si modul in care a decurs întregul proces”. „Am fost siguri ca vom 
pierde procesul si la Curtea de Apel. Deşi mai avem dreptul sa atacam decizia si la Curtea 
Suprema de Justiţie, suntem convinşi ca nici in aceasta, ultima instanţa, nu vom avea câş-
tig de cauza pentru ca procesul „DAAC-Hermes împotriva „Timpului” e unul comandat de 
actuala putere împotriva presei. După aceasta vom prezenta dosarul la Curtea Europeana 
a Drepturilor Omului. Acolo nu ai cum pierde un asemenea proces”, se arata intr-o declara-
ţie a săptămânalului. Pe data de 28.11.04, publicaţia „TIMPUL info-magazin” şi jurnalista 
Alina Anghel au depus o plângere la CtEDO.
În noiembrie 2007 Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CtEDO) a făcut publică 
hotărârea în cauza publicaţiei „TIMPUL info-magazin” şi a jurnalistei Alina Anghel, obligând 
Guvernul Republicii Moldova să achite reclamaţilor 13,8 mii de euro cu titlu de prejudiciu 
moral, material şi cheltuieli de judecată. CtEDO a constatat că Guvernul de la Chişinău a 
încălcat articolul 10 („Libertatea de exprimare”) din Convenţia Europeană pentru Drepturile 
Omului şi că instanţele de judecată moldoveneşti au interpretat inadecvat articolul publicat. 
Admiterea acţiuni DAAC Hermes a constituit o imixtiune în libertatea de expresie a recla-
manţilor, lucru care nu era necesar într-o societatea democratică.

Actori implicaţi Ziarul Timpul, compania „Daac Hermes” şi Judecătoria Buiucani 
Situaţia actuală Rezolvat

 



31
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 19 martie 2002
Numele instituţiei media Nouă ex-angajaţi a Companiei TeleRadio-Moldova (“TRM”)
Tipul media TV
Subiectul Existenţa cenzurii la audiovizualul public
Descrierea cazului Curtea Europeană  Drepturilor Omului a constat că ziariştilor de la Teleradio Moldova le-a 

fost încălcat dreptul la libertatea de expresie de către conducerea companiei Teleradio 
Moldova. CtEDO a dat câştig de cauză jurnaliştilor Larisa Manole, Corina Fusu, Mircea 
Surdu, Dinu Rusnac, Viorica Cucereanu-Bogatu, Angela Arama-Leahu, Ludmila Vasilache, 
Leonid Melnic şi Diana Donica, care s-au plâns printr-o cerere trimisă la CtEDO în 2002 că 
la Compania Publica Teleradio-Moldova a fost instituită cenzura.
Compania de Stat „Teleradio-Moldova” (TVM) a fost creată în anul 1994 în locul Radioului 
şi al Televiziunii existente anterior în Republica Moldova şi era unica companie care difuza 
emisiuni pe întreg teritoriul Moldovei. În 2002, Compania de Stat a fost transformată într-o 
companie publică. Potrivit reclamanţilor, TVM a fost supusă cenzurii pe întreg parcursul 
existenţei sale. Totuşi, după februarie 2001, când Partidul Comuniştilor a câştigat cu o ma-
joritate largă alegerile parlamentare, cenzura a devenit intolerabilă. Cenzura era, de obicei, 
efectuată pe calea instrucţiunilor verbale care veneau, în ordine ierarhică, de la preşedin-
tele Companiei la editori. În special, reclamanţii au pretins că, începând cu februarie 2001, 
niciun partid de opoziţie nu a beneficiat de timp de emisie; orice reportaj care conţinea 
un punct de vedere diferit de cel al Partidului Comuniştilor era interzis; cuvinte şi expresii 
precum „român”, „limba română”, „Basarabia”, „istoria românilor”, „regim totalitar” etc. au 
fost interzise; s-a interzis orice referire la anumite perioade istorice precum perioada dintre 
cele două războaie mondiale, foametea organizată în URSS, regimul stalinist, deportările 
în GULAG şi perioada renaşterii naţionale din 1989.
Evenimentele care urmau să fie reflectate în buletinele de ştiri erau atent selectate şi nu-
mai un număr limitat de jurnalişti avea dreptul să facă reportaje despre autorităţile publice. 
Se putea face referire numai la agenţia de ştiri de stat „Moldpres”, iar opoziţia era deni-
grată. Dacă exista vreun reportaj în care erau incluşi reprezentanţi ai opoziţiei, interviurile 
erau trunchiate, iar orice discurs era substituit de declaraţiile jurnaliştilor sau de textul scris 
de agenţia de ştiri „Moldpres”. 
La 25 februarie 2002, 331 de angajaţi ai TVM au semnat o declaraţie de protest împotriva 
cenzurii. La 27 februarie 2002, angajaţii TVM au decis să declare grevă pasivă şi, în acest 
scop, a fost ales un Comitet de Grevă. Comitetul de Grevă a prezentat conducerii TVM şi 
Guvernului o listă de revendicări cu privire la abolirea cenzurii de la Televiziunea şi Radioul 
Naţional. În acelaşi timp, editorii şi prezentatorii de ştiri, în pofida presiunii din partea 
administraţiei Companiei, au început să prezinte ştiri „necenzurate”. La 7 martie 2002, 
Parlamentul a creat o comisie parlamentară specială, care să elaboreze „o strategie pentru 
îmbunătăţirea activităţii [TVM]”.
Unul după altul, liderii mişcării greviste au început să fie concediaţi din funcţiile lor prin di-
ferite metode şi să fie supuşi sancţiunilor disciplinare. Diverse sancţiuni disciplinare au fost 
aplicate reclamanţilor Larisa MANOLE şi Dinu RUSNAC. În martie şi aprilie 2002, liderii 
Comitetului de Grevă au fost interogaţi de către anchetatori penali cu privire la protestele 
organizate de ei în faţa clădirii Companiei.
La 7 iunie 2002, Preşedintele Republicii Moldova, dl Voronin, a făcut o declaraţie de presă 
cu privire la Companie. El şi-a exprimat rezervele faţă de Rezoluţia Adunării Parlamenta-
re a Consiliului Europei nr. 1280 (2002), care a cerut autorităţilor Republicii Moldova să 
transforme Compania de Stat „Teleradio-Moldova” într-o companie publică, însă a declarat 
că, în calitate de Preşedinte, el va trebui să fie de acord dacă o astfel de schimbare va 
avea loc. In fine, el a declarat că protestele anticomuniste desfăşurate între lunile ianuarie 
şi aprilie au fost organizate de „persoane needucate, persoane sălbatice, pitecantropi”.
La 26 iulie 2002, Parlamentul a adoptat Legea nr. 1320-XV cu privire la instituţia publică 
naţională a audiovizualului Compania „Teleradio-Moldova”, prin care Compania de Stat 
„Teleradio-Moldova” a devenit o Companie Publică. În conformitate cu noua lege, angajaţii 
vechii Companii de Stat trebuiau să treacă o procedură de selectare pentru a fi angajaţi 
la Compania Publică. Niciunul din reclamanţii care au lucrat în cadrul Departamentului 
Actualităţi nu a fost confirmat în funcţie şi nici majoritatea persoanelor care au fost active 
pe parcursul grevei din 2002.
În acest caz Curtea Europeană a Drepturilor Omului a constatat la data de 16 Septembrie 
2009, în unanimitate, violarea art. 10 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi a 
constat existenţa cenzurii în audiovizualul public. Iar la 13 iulie 2010 a decis obligarea R. 
Moldova să le plătească reclamanţilor câte 2000 euro pentru fiecare ca prejudiciu moral şi  
8940 euro în favoarea tuturor reclamanţilor cu titlu de compensare a costurilor şi cheltuie-
lilor. 

Actori implicaţi Larisa Manole, Corina Fusu, Mircea Surdu, Dinu Rusnac, Viorica Cucereanu-Bogatu, An-
gela Aramă-Leahu, Ludmila Vasilache, Leonid Melnic şi Diana Donica; Teleradio-Moldova; 
Partidul Comuniştilor; CtEDO.

Situaţia actuală Rezolvată

 



32
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Data 28 iunie 2005
Numele instituţiei media Ziarul Flux
Tipul media Publicaţie periodică
Subiectul Impunerea sancţiunilor pentru defăimare
Descrierea cazului La 24 noiembrie 2009 Curtea Europeană a Drepturilor Omului a pronunţat hotărârea în 

cauza Flux c. Moldovei (nr. 7) (cererea nr. 25367/05).
La 9 aprilie 2004 ziarul „Flux” a publicat un articol intitulat „Încă patru comunişti s-au 
pricopsit cu case din banii noştri”. La 5 mai 2004, Victor Stepaniuc a iniţiat o acţiune civilă 
împotriva ziarului, susţinând că prin intermediul articolului respectiv i-a fost lezată onoarea 
şi demnitatea sa.
La 7 iunie 2004 Judecătoria s. Buiucani mun. Chişinău a admis acţiunea lui Victor Ste-
paniuc şi a dispus publicarea dezminţirii şi încasarea sumei de 30000 lei în calitate de 
prejudiciu moral reclamantului. După o serie de proceduri civile, în final, prin decizia Curţii 
Supreme de Justiţie suma compensaţiei morale iniţial stabilită a fost micşorată până la 
5000 lei. Totodată, instanţa de judecată a constatat că instanţele inferioare corect au apre-
ciat precum că afirmaţiile publicate nu corespund realităţii şi lezează onoarea şi demnitatea 
lui Victor Stepaniuc.
Ziarul reclamant s-a plâns CtEDO, invocând faptul că instanţele naţionale de judecată nu 
au motivat suficient hotărârile sale. Totodată reclamantul a contestat imparţialitatea unui 
judecător care a participat la examinarea cauzei. În final Ziarul reclamant s-a plâns în 
temeiul Articolului 10 din Convenţie, considerând îngrădit nejustificat dreptul la libertatea 
de exprimare. Curtea a considerat admisibilă doar plângerile înaintate în baza Articolului 10 
din Convenţie.
Examinând în fond cauza, Curtea Europeană a constatat încălcarea dreptului garantat 
de Articolul 10 din Convenţie. Curtea a menţionat că ingerinţa în dreptul la libertatea de 
exprimare „nu a fost necesară într-o societate democratică” luând în consideraţie buna-cre-
dinţa a ziarului reclamant întru informarea asupra unor probleme reale şi de interes public. 
În concluziile sale Curtea inclusiv s-a bazat şi pe lipsa vădită a unor informaţii detaliate 
asupra utilizării banilor publici de către Parlament.
În final, Curtea a acordat ziarului reclamant suma de 12,25 Euro cu titlu de prejudiciu mate-
rial, 3000 Euro – cu titlu de prejudiciu moral şi 1800 EUR pentru costuri şi cheltuieli.

Actori implicaţi Ziarul Flux; instanţele naţională de judecată; CtEDO; Victor Stepaniuc.
Situaţia actuală Rezolvat 



33
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

Numărul încălcărilor ale dreptului de a se 
informa al jurnaliştilor în Republica Moldova 
este mult mai mare decât poate să cuprindă 
acest raport. Dacă ar ajunge toate aceste cazuri 
la CtEDO, atunci R. Moldova ar falimenta. 
Cert este că după 2001, odată cu venirea Parti-
dului Comuniştilor la putere situaţia libertăţii 
mass-media şi libertăţii de exprimare s-a înră-
utăţit. Rezultatele creării unui astfel de climat 
media le resimţim chiar şi azi, când încă mai 
persistă abordări neordinare de lucrul cu mass-
media în activitatea unor funcţionari de stat 
(admiterea jurnaliştilor la evenimente publice 
în baza unor liste discriminatorii preferinţiale, 
discurs media virulent etc.). Cazurile descrise 
în acest raport sunt doar o parte din toate în-
călcările înregistrate, iar includerea lor în acest 
raport ar duce la ignorarea scopului raportului, 
care este unul de a prezenta cazurile existente ce 
nu ar mai trebui tolerate în viitor atât de jurna-
lişti, cât şi de factorii de decizie.

Necesitatea modificărilor legislative care 
vizau mass-media din Moldova petrecute în 
această perioadă erau dictate mai mult de struc-
turile europene. Însă, aceste modificări legisla-
tive se mişcau cu viteza unei broaşte ţestoase, 
autorităţile statului fiind permanent în dialog 
cu Consiliul Europei pentru a le îmbunătăţi. Pe 
de altă parte, organizaţiile societăţii civile erau 
îndepărtate de la consultarea acestor schim-
bări legislative, sau erau consultate parţial. Mai 
exact se producea mimarea consultării pentru a 
bifa în agenda relaţiilor cu partenerii europeni.

Violarea legislaţiei în ceea ce priveşte mass-

media autohtone este un fenomen destul de 
răspândit, aceste abateri fiind admise atât din 
partea unor persoane private, dar şi din partea 
autorităţilor statale. Statul nu a fost capabil şi 
nici nu a dorit să asigure un nivel adecvat de 
protecţie persoanelor ce activează în domeniul 
mass-media, jurnaliştii fiind intimidaţi, jefuiţi, 
bătuţi, percheziţionaţi şi reţinuţi ilegal, etc. de 
către persoane private. Mai mult decât atât, au-
torităţile statutului au încălcat singure normele 
legale, iar un fapt extrem de îngrijorător este 
acela că unele dintre aceste autorităţi au misi-
unea principală de a apăra legea. Nivelul nece-
sar de protecţie nu este asigurat nici de justiţie, 
Moldova fiind condamnată de mai multe ori 
de către CtEDO pentru violarea articolului 10 
(libertatea de exprimare), contrar sentinţelor 
judecătoreşti naţionale.

În mare parte, abuzurile fizice erau tolerate 
de persoanele publice din stat, fiind chiar încu-
rajate de acestea (exemple în capitolul Limita-
rea accesului jurnaliştilor la informaţii de ordin 
public al acestui raport). În rezultat, devenise 
tot mai dificil de a produce materiale de inves-
tigaţie sau materiale de opinie. Epurarea de la 
compania publică de televiziune a început în 
2002 de către comunişti, iar spectatorul, din 
impozitele căruia se întreţine această televiziu-
ne publică, a fost privat de informaţie nu doar 
veridică, ci şi interesantă. Existenţa cenzurii la 
Moldova 1 a fost recunoscută abia în 2009 de 
către CtEDO, prin decizia în cazul Manole şi 
alţii contra Moldovei. În cazul companiilor TV 
private, „bâta” utilizată de guvernare pentru ai 

CONCLUZII ŞI RECOMANDĂRI



34
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

reduce la tăcere a fost Consiliul Coordonator 
al Audiovizualului care în orice moment putea 
retrage nemotivat licenţa de emisie, exemplul 
TVR în 2007, sau nedorinţa prelungirii licenţei 
postului Pro TV Chişinău în 2008. Existenţa 
unor asemenea cazuri se datorează interpretă-
rii duble de către membrii CCA a prevederilor 
Codului Audiovizualului. Însăşi componenţa 
acestei autorităţi publice autonome, trezeşte în-
trebări despre implicarea politică a membrilor 
propuşi din “asociaţii obşteşti, fundaţii, asoci-
aţii sindicale, asociaţii de patroni, culte religi-
oase”.

Deetatizarea mass-media, din păcate, nu a 
fost efectuată până la capăt şi într-un mod echi-
tabil pentru jurnaliştii care lucrau la aceste in-
stituţii. Protestul jurnaliştilor de la Antena C şi 
Euro TV din 2007 a fost o continuare a protes-
tului din faţa Teleradio Moldova din 2004. Însă 
cei care au protestat, din păcate, nu au reuşit să 
obţină nici un rezultat.

În cazul ediţiilor tipărite, intimidările şi 
presiunile erau exercitate prin intermediul or-
ganelor de forţă şi de drept: poliţia, CCCEC, 
procuratura,  instanţele de judecată etc. Agresa-
rea jurnaliştilor devenise atât de frecventă, încât 
deja nu mai reprezenta nimic straniu pentru 
societate. Se crea impresia că oricine poate să 
se comporte aşa cu un jurnalist. Această ima-
gine a avut ca efect coborârea la minimum a 
prestigiului jurnalistului, care erau pentru par-
tidul de guvernământ (comunist) „adevăraţi 
câini turbaţi ai societăţii”, vorba judecătorului 
Ion Muruianu, preşedintele Curţii Supreme de 
Justiţie, intrat ulterior în conflict cu presa. Era 
normal pentru ei să-i dai câte un picior acestui 
câine turbat ca să se mai liniştească.

Un avocat neformal al instituţiilor mass-
media nesupuse puterii au fost organizaţiile 

neguvernamentale care în eventualitatea unui 
abuz asupra presei reacţionau imediat şi protes-
tau. De cealaltă parte a baricadei, mass-media 
afiliată puterii promovau imaginea lustruită a 
partidului de guvernământ. Rămâne să vedem 
în noile condiţii, după venirea Alianţei pentru 
Integrare Europeană la putere, dacă va fi urma-
tă aceeaşi logică de protest al ONG-urilor de 
media în cazul unor abuzuri asupra jurnaliştilor 
indiferent de instituţia media. 

Existenţa unui climat modern în mass-me-
dia din R. Moldova ar presupune lipsa divizi-
unilor în interiorul presei după criterii politice 
şi punerea la bază a profesionalismului şi deon-
tologiei meseriei. Doar atunci când nu va exista 
mass-media afiliate şi neafiliate politic am putea 
conchide că avem un jurnalism de calitate şi un 
climat mediatic modern şi democratic. 
Recomandările survenite în urma realizării 
acestui raport nu necesită un mare efort din 
partea autorităţilor publice, ci doar coerenţă şi 
hotărâre:

1. Cunoaşterea şi respectarea legislaţiei R. 
Moldova de către angajaţii autorităţilor 
publice şi de forţă  în materie ce ţine 
de asigurarea dreptului la informare şi 
libertatea mass-media. 

În majoritatea cazurilor descrise în raport, abu-
zurile din partea structurilor de forţă şi nu nu-
mai, se datorează analfabetismului legislativ al 
autorităţilor, care se bazează mai mult pe indi-
caţiile „şefului” decât pe prevederile legale.

2. Iniţierea unei platforme serioase de dis-
cuţii cu participarea atât a autorităţilor, 
cât şi a mass-media asupra profitabilită-
ţii economice a presei şi a încetării de-
pendenţei de donatorii politici.

Situaţia dificilă sub aspect economic a mass-
media din Moldova le face foarte vulnerabile 



35
CARTEA NEAGRĂ 

A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

în faţa unor donatori politici care îşi impun 
propria lor politică editorială. Deşi discuţia 
respectivă a fost iniţiată încă mai devreme de 
apariţia acestui raport, aceasta a fost disparată, 
asemănându-se cu racul, lebăda şi ştiuca. Pre-
zenţa tuturor factorilor interesaţi, în special a 
autorităţilor publice, într-un format lucrativ, ar 
contribui la îmbunătăţirea climatului mass-me-
dia din Moldova.

3. Neimplicarea politicului în spaţiul me-
diatic din Moldova. 

Factorul politic oricum există în spaţiul me-
diatic prin aprobarea membrilor Consiliului 
Coordonator al Audiovizualului de către Parla-
ment. Însă, într-un stat democratic, trebuie să 
existe autogestiune a acestui spaţiu. Implicarea 

peste măsură a politicului în acest areal vorbeş-
te cât de democratic este statul. Aproape toate 
cazurile din raport se datorează, direct sau indi-
rect, prezenţei factorului politic şi presiunilor 
acestuia. Prezenţa factorului politic şi dictarea 
condiţiilor acestuia duce la degenerarea clima-
tului favorabil dezvoltării mass-media libere.

4. Îmbunătăţirea calităţii studiilor pentru 
studenţii de la jurnalism.

Din cazurile consultate, reiese şi o slabă pregă-
tire a specialiştilor în jurnalism. Despre coduri 
de conduită, onoare şi demnitate, profesiona-
lism în realizarea muncii jurnalistice se învaţă 
în primii ani de facultate, iar ceea ce se predă 
la facultate ar trebui să ghideze ulterior munca 
zilnică a jurnaliştilor.

 Anexa 1.
Data
Numele instituţiei media
Tipul media
Subiectul
Descrierea cazului
Actori implicaţi
Situaţia actuală
Comentariile juristului 



36
CARTEA NEAGRĂ 
A MASS-MEDIA 
MOLDOVENEŞTI

NOTE






