
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA





3
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

The Institute for Development and Social Initiatives (IDIS) „Viitorul”

THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

 
Coordinator: Ghenadie Mocanu

Collaborators: Cristina Bălănuţă, Balan Aliona şi Tatiana Prescurean
Judicial Consultant: Marin Gurin

This study is a product of the “The development and promotion of a modern media climate in the Republic of Moldova” project, 
implemented by The Institute for Development and Social Initiatives (IDIS) „Viitorul” and financed by the European Union

Project implemented by the Institute for 
Development and Social Initiatives (IDIS) „Viitorul”

IDIS „Viitorul”

10/1 Iacob Hîncu Street
Chişinău, MD 2001
Tel: (+373 22) 22 18 44
Fax: (+373 22) 24 57 14
www.viitorul.org

Project financed by the European Union

The European Union Delegation 
in the Republic of Moldova

12 Kogălniceanu Street,
Chisinau, MD 2001
Tel: (+373 22) 50 52 10
Fax: (+373 22) 27 26 22
www.delmda.ec.europa.eu

The opinions expressed in this study are not meant to represent the opinions of the European Commission. 

The European Union is comprised of 
27 member states, which have decided to 
gradually combine their abilities, resources 
and destinies. Together, throughout the 
last 50 years, they have created a zone 
of stability, democracy and sustainable 
development, including cultural diversity, 
tolerance and individual freedoms. The 
European Union is committed to share its 
accomplishments and values with peoples 
and countries outside its borders.

 



4
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

CONTENTS

Foreword. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 5

Introduction. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 6

The Local Media Landscape. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 7

Subject Category. Journalists assaulted in the process of informing/

delivering information to the public . .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 9

Subject Category. The limiting of journalists’ access to public information . .  .  .  .  . 17

Subject Category. Censorship. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 21

Subject Category. Cases brought against journalists or mass-media institutions. . 25

Conclusions and Recommendations. .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 33

The black book of Moldavian mass-media / coord.: Ghenadie Mocanu. – Ch. : IDIS 
“Viitorul”, 2011 (Tipogr. “MS Logo” SRL). – 35 p.
150 ex.
ISBN 978-9975-4193-2-1.
070(478)                              
T 49



5
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Freedom of  expression is one of  the 
postulates of  a democratic state. We can say 
how democratic or not a state is and how 
free a society is depending on the degree 
of  commitment to this principle by public 
institutions. This report is a product of  “The 
development and promotion of  a modern 
media climate in the Republic of  Moldova” 
project, implemented with the assistance of  
the European Delegation to Moldova within 
the European Instrument for Democracy and 
Human Rights. The project was launched on 
March 19th 2010.    

The purpose of  this project is to promote 
and develop a modern and democratic media 
climate in the Republic of  Moldova; the 
specific objectives are: to evaluate the freedom 
of  speech and the freedom of  the press in 
Moldova, to consolidate the dialogue between 
mass-media and public officials, to research 
and highlight legal obstacles in this field, to 
promote a public awareness campaign on the 
need to establish a modern and democratic 
media framework in the Republic of  Moldova.    

Besides promoting recommendations on 
improving legislation in regards to mass-media 
freedom of  speech, this project also entails 
the creation of  a Development Strategy for 
mass-media and reaching an agreement upon a 
roadmap to Europeanize this field. To prevent 
political interferences in the work of  journalists, 
politicians will be encouraged to publicly sign 
an Agreement of  Non-involvement in the 
Editorial Politics of  Mass-Media Outlets.    

The phases of  the project were agreed 
upon through dialogue and cooperation 
between the Parliamentary Commission for 
Education, Culture, Research and Mass-
media, the Audiovisual Coordinating Council 
and managers of  mass-media institutions. 
Two large roundtables will be organized to 
debate proposals for improving mass-media 
legislation. Furthermore, four informal 
discussion clubs will be set-up. Another goal of  
the project implemented by IDIS “Viitorul”, is 
to conduct a campaign to promote freedom 
of  speech. Solutions to various problems that 
media outlets face in Moldova will be presented 
through multiple posters, thematic calendars, 
as well as through articles in local mass-media 
outlets, insisting on legislation improvement.      

FOREWORD 



6
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

The promotion of  a modern media climate 
in the Republic of  Moldova entails first of  all 
compiling a list of  negative examples and practices 
that mass-media outlets face in Moldova. This 
climate was significantly affected by the coming 
to power in 2001 of  the Communist Party, which 
has affected the development of  mass-media 
for almost a decade. Despite a relatively good 
legislation, the fourth branch of  government 
had almost no effect on the other branches or 
on public institutions throughout this period, this 
being noted by both national and international 
jurists. The irresponsibility of  political actors has 
had one of  the most important effects on mass-
media development in Moldova. Consequently, 
citizens were deprived of  sufficient and high-
quality information.    

The Black Book of  Moldovan mass-media has 
the purpose to identify and describe the following 
kinds of  cases: limits on access to information and 
on freedom of  speech, ensuring the protection 
and integrity of  journalists, examples of  editorial 
interferences and negative influencing of  mass-
media by public authorities and abuses which 
negatively impact the development of  a modern 
media climate in Moldova.  

Such a title for a report on mass-media can 
stir a lot of  debates. However, it is important to 
mention that the scope of  this report is to present 
a series of  negative practices encountered in the 
process of  journalistic work and in the delivery 
of  information to the public. The report does not 
intend to pass judgment on the subject or scope of  
journalism articles in Moldova. This kind of  report 
is essential considering the Moldovan political 

INTRODUCTION 

context from 2001 to date – certain conclusions 
and recommendations need to be made that will 
contribute to the decrease in the number of  such 
cases in the future.  

The investigation timeframe of  this report is 
from 2001 to 2010, from the coming to power of  
the Communist Party of  the Republic of  Moldova, 
which led to a deterioration in independent and 
high-quality mass-media activity. According to 
the “Press Freedom Around the World Report” 
published by Freedom House, throughout this 
period the Republic of  Moldova did not have a 
free mass-media1. Other reports that analyze the 
state of  mass-media on an international level came 
up with approximately the same conclusions, an 
example being the “Index of  Press Freedom 
Around the World” published by „Reporters sans 
frontières” (RsF)2. 

The sources for this investigation were: first of  
all, the Law on Mass-media (passed on 26.10.1994, 
enforced since 12.01.1995), the Audiovisual Code 
of  the Republic of  Moldova (N. 260-XVI passed 
on 27.07.2006), the Journalism Ethics Code of  the 
Republic of  Moldova (passed at the Extraordinary 
Congress of  the UMJ. Chișinău, May 4th 1999), 
the Law on access to information (N.982-XIV 
passed on 11.05.2000), the Law on decision-
making transparency (N. 239-XVI passed on 
13.11.2008), the Law on freedom of  speech (N. 
64 passed on 23.04.2010), as well as other adopted 
laws that deal with mass-media development, like 
amendments to the Misdemeanors Code and the 

1	  http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_coun-
try_detail.cfm?country=7878&year=2010&pf
2	  http://en.rsf.org/spip.php?page=classement&id_ru-
brique=1034



7
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Penal Code of  the Republic of  Moldova, etc.
Furthermore, the following documents were 

analyzed: the reports on the state of  Mass-
Media in the Republic of  Moldova issued by the 
Center for Independent Journalism (CIJ)3, the 
monitoring reports of  the Moldovan Association 
of  Electronic Press (MAEP)4, the studies and 
reports of  the Association of  Independent Press 
(AIP)5  and of  the Institute for Development and 
Social Initiatives (IDIS) “Viitorul”6, etc.  

Last but not least, cases that were well-
documented in the national press, of  violations 
of  the journalist’s and the broader public’s right 
to information were also utilized. The monitoring 
was done chronologically. The three collaborators 
involved in the project were responsible for 
collecting, documenting and registering the 
various cases under the guidance of  the report 
coordinator. The criteria for identifying cases/
examples of  violations were established by the 
project coordinator:      

1.	 The presence of  pressure and 
intimidation by public institutions, by 
Law Enforcing institutions or other 
kinds of  pressures on the journalist or 
the mass-media outlet;

2.	 The occurrence of  certain violations of  
the current legislation which restrict the 
freedom of  information and the delivery 
of  news by the journalist or the mass-
media institution;

3.	 Various declarations and complaints by 
mass-media or by civil society on the 
persistence of  certain abuses of  mass-
media institutions in Moldova;

3	  http://www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=vie
w&id=36&Itemid=64
4	  http://apel.md/news.php?l=ro&idc=147&c=144
5	  http://api.md/files/defaimarea.pdf
6	  http://www.viitorul.org/lib.php?l=ro&idc=356; http://www.
viitorul.org/lib.php?l=ro&idc=359 

4.	 Lawsuits brought against mass-media 
institutions in Moldova and the blaming 
of  certain media outlets or vice-versa.  

The Local Media Landscape

From a general perspective, in 2001, mass-
media in the Republic of  Moldova was in a 
perpetual state of  subsistence, being obligated 
to beg for the goodwill and protection of  the 
people in power. More interested in survival and 
in a better positioning on the media market of  
Moldova, ethics principles were applied selectively 
in the presentation and analysis of  information. 
The political factor has been decisive in setting the 
course for mass-media from 2001 to date.    

When the Communist Party came to power, it 
attempted through all available means to establish 
its control over the fourth branch of  government, 
a temptation to which every governing party has 
given in to. However, in comparison with other 
time periods, the Moldovan mass-media took a 
significant step backwards during the Communist 
reign. Public audio-visual media outlets, as 
well as the state press (till 2005) had started 
intensely promoting the governance in a positive 
light, ignoring taxpayers’ preferences. Those 
who disagreed with this editorial politics were 
removed from the Teleradio Moldova company 
and remaining journalists were censored. Many 
of  the Teleradio Moldova journalists who 
protested against the imposed censorship were 
fired, and even more were fired as a result of  the 
2004 reorganizations. The European Court of  
Human Rights (ECHR) had issued a statement 
that censorship was being imposed on public 
television. This violated article 10 of  the Court 
which ensures the right to freedom of  speech.    

Being in power and using administrative levers, 



8
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

the governing party had created a media holding. 
Furthermore, mass-media outlets that were not 
subdued were constantly intimidated and harassed 
by state institutions.  

The Audiovisual Coordinating Council 
(ACC) was the mechanism through which the 
governance could give orders to, as well as punish 
“inconvenient” electronic press. Any mass-media 
outlet could lose its license at any moment for 
various stupid reasons, as happened with TVR. 
Despite there being an agreement between the 
ACC and the Romanian Television Society (RTS) 
for 2006 – 2011, as well as a valid license for this 
time period, on September 27th 2007, Moldovan 
authorities withdrew the emission license of  the 
Romanian Public TV station – TVR1 –  in favor 
of  another company. After the passing of  the 
Audiovisual Code, two municipal media outlets - 
Antena C and Euro TV – were privatized on very 
obscure terms.    

Regarding written press, the Communist Party 
was subsidizing obedient press institutions through 
the mandatory subscription of public institutions, 
paid by the state budget, to the following newspapers: 
“Nistru”, “Moldova Suverană”, “Nezavisimaia 
Moldova”, “Trud”, “Vremea”, “Comunistul”. 
Even though they had been privatized in 2005, 
the Government continued to subsidize the 
former governmental newspapers. In December 
2006, the Government allocated approximately 
376 thousand lei (about 29 thousand USD) to the 
“Moldova Suverană” newspaper administration 
to pay for printing costs. This was labeled as a 
“unique financial assistance”. The Government also 
allocated 81.3 thousand lei (6.2 thousand USD) to 
the “Nezavisimaia Moldova” newspaper in order to 
cover its debts to the “Universul” publishing house.7   

7	  The Government announced the liquidation of the "Nezavisimaia 
Moldova” and “Moldova Suverană” newspapers; the decrees to this 
effect were passed on  June 1st 2005 and June 20th 2005 respectively.

The number of  cases of  physical abuse against 
journalists started to rise and Law enforcing 
institutions were not afraid to bully journalists, 
preventing them from taking pictures in public 
places or limiting the journalists’ access to certain 
public events. Consequently, the number of  cases 
brought by Moldovan journalists to the ECHR 
had risen – the national courts did not do them 
justice.

Moldovan Civil Society, as well as international 
development partners, had protested against the 
lack of  equity on the mass-media market (the 
promotion of  a dual mass-media: one affiliated 
with the regime and the other unaffiliated; state 
publicity adds were only aired on affiliated media 
outlets; sudden state check-ups at unaffiliated 
mass-media institutions, etc). This issue was 
constantly mentioned in meetings with European 
Union institutions. The “guarantee of  mass-media 
freedom and freedom of  speech” was among the 
main objectives of  the Moldova – EU Action 
Plan. On this issue, the Moldovan authorities 
simulated the implementation of  the Plan in 
regards to freedom of  speech, paying lip service 
to public audiovisual institutional reform and to 
privatization of  mass-media outlets.

Registered cases of  violations were described 
according to a Matrix (see Annex 1) and were 
categorized by four subjects: 

1.	 Journalists assaulted in the process of  
informing/delivering information to the 
public

2.	 The limiting of  journalists’ access to 
public information

3.	 Censorship
4.	 Cases brought against journalists or 

mass-media institutions



9
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 05.08.2002
Media Institution PA Flux
Media type Press Agency
Subject The bullying of a PA Flux journalist by a public official  
Case description The Minister of Education, Gheroghe Sima, had bullied a PA Flux journalist saying that the 

“”Flux” newspaper is constantly vilifying him”. Sima had brutally took the reporter’s recorder 
and sent for the chief of Government security. At the Minister’s request, the journalist showed 
his license and then asked for his recorder and cassette back. Sima refused, handing back 
the recorder without the tape or the license. The Editor-in-chief of the “Flux” Press Agency, 
Vitalie Călugăreanu, accompanied by a photojournalist, Laurenţiu But, arrived at the scene. 
The “head of security” had bullied the photojournalist, preventing him from taking pictures, 
and threatened to smash his photo camera.         

Parties involved The Minister of Education, Gheorghe Sima; PA FLUX; Government Security;  the Editor-in-
chief of the “FLUX” Press Agency, Vitalie Călugăreanu; Laurenţiu But, photojournalist.

Current state Abandoned Case
Jurist’s comments The following articles were violated: articles 120, line 2 and 185, line 2 of the abolished 

Penal Code; article 12, section A. of the Law on investigative activities; article 3 of the 
abolished Code on penal procedure; and articles 1 and 20 of the Law on mass-media.  

Date 13.05.2003
Media Institution FLUX newspaper
Media type Regular newspaper
Subject A raid at FLUX
Case description On May 13th 2003 at about 4:30 PM, the FLUX newspaper was raided for several hours. Igor 

Burciu and Vitalie Călugăreanu were warned that in case they resisted, they would be forced 
to collaborate. Newspaper employees were not allowed to make phone calls to their lawyers 
or to announce other mass-media outlets about what was going on. The Deputy Chief of 
the Criminal Prosecution Department of the Municipal Prosecution, Andrei Pântea, stated 
that he has the authority to order law enforcing agencies to circle the building and, if need 
be, to arrest journalists that disobey. During the raid, copies of certain documents regarding 
the case of the ex-Honorific Consul of Lebanon, Hamoud Mahmmoud, delivering arms 
to Islamic terrorist organizations, were retrieved from the electronic archive. Investigator 
Pântea had shown a special interest in determining the source of information, trying to figure 
out who signed under the pseudonym Ion Manole.         
Answering the call of the FLUX management, the Union of Moldovan Journalists had stood 
by the Flux journalists. International actors had also supported the journalists and advocated 
for an end to such cases: the World Romanian Council and civil society organizations in the 
US, Europe and Romania.  

Parties involved The Flux newspaper, Deputy Chief of the Criminal Prosecution Department of the 
Municipal Prosecution, Andrei Pântea.

Current state Solved
Jurist’s comments Provisions of Article 149, line 2, of the Code on Criminal Procedure, in force at the time, were 

violated because the criminal investigator doesn’t have the right to force the person being 
raided to cooperate.    
Furthermore, Article 18 of the Law on Mass-media states that regular newspapers and press 
agencies cannot disclose the source of information or the author’s pseudonym, without his 
consent. This can only be done by a Judicial warrant. 

SUBJECT CATEGORY. 
JOURNALISTS ASSAULTED IN 
THE PROCESS OF INFORMING/
DELIVERING INFORMATION TO THE PUBLIC 



10
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 01.11.2003
Media Institution Nicolae Roibu, journalist, “Timpul” newspaper
Media type Regular newspaper
Subject Journalist assaulted near his house
Case description On the eve of 01.11.2003, Nicolae Roibu, a journalist with the “Timpul” independent 

newspaper, was assaulted near his home by unknown assailants who took his recorder and 
a tape. The journalist suffered a grave concussion and was admitted to the Neurology and 
Neurosurgery Hospital. One possible reason for the attack was that he was a journalist for a 
Bucharest journal, which regularly writes about what’s happening in Chișinău. The journalist 
believes that the assault and his job are connected, more specifically, that the assault was 
due to an interview he did with a businessman and lawyer – Nicolae Andronic – where they 
talk about the defiance of justice by the Moldovan President, Voronin. After publishing the 
article, the journalist started receiving threats over the phone.         

Parties involved “Timpul” journalist, Nicolae Roibu; Vladimir Voronin, President of the Republic of Moldova 
at the time, president of the Communist Party. 

Current state The police didn’t want to investigate the case saying that the assault had nothing to do with 
Roibu’s professional activity. 

Jurist’s comments Provisions of Article 2, point (a), and Article 12, point (a) of the Law on investigative activities 
were violated, as was Article 57 of the Code on Criminal Procedure, 2nd paragraph, line 1.

Also, according to ECHR legislation, because the state has the obligation to protect freedom 
of speech, this needs to also encompass the protection of journalists by instituting an 
effective investigation mechanism against various aggressions. (case of Özgür Gündem vs. 
Turkey, 16/03/2000) 

Date 05.12.2003
Media Institution Teleradio Moldova Company
Media type TV
Subject Journalists intimidated by law enforcing agencies for their public protest against censure at 

Teleradio Moldova
Case description Around 8:30 PM, on the eve of December 5th, Angela Aramă, Corina Fusu, Valentina Ursu 

and Dinu Rusnac, all journalists at the "Teleradio-Moldova" company, were visited by 
employees of the Ministry of Internal Affairs. They were asking for explanations and were 
insisting that the journalists sign several documents regarding cases brought against them 
due to their participation in the strike organized at the TV station by the Committee for the 
Defense of Independence and Constitution (CDIC). At about the same time, police arrived 
at the homes of Angela Sîrbu, Director of the Center for Independent Journalism, Vasile 
Năstase, editor-in-chief of the “Glasul Națiunii” newspaper, and Mihai Ghimpu, president 
of the Reform Party, accusing them of speaking in front of the demonstrators, the same 
accusations brought against the journalists.    

Parties involved The Anti-Censure of Electronic Press Committee (ACEP); the successor to the Strike 
Committee of employees of the "Teleradio-Moldova" State Company; law enforcing 
agencies. 

Current state The journalists involved brought a case against the Republic of Moldova at the ECHR and 
won only in 2009 on the basis that the national authorities had violated their rights. Currently, 
these individuals work in other institutions.  

Jurist’s comments Regarding TRM (Manole et al. Vs. Moldova case)¸ the ECHR had concluded that Moldova 
violated Article 10 of the Convention, especially in regards to the lack of an appropriate legal 
framework. For example, in the case of Özgür Gündem Vs. Turkey, the ECHR concluded 
that besides having the responsibility to protect freedom of expression, the state is also 
obligated to respect it. Raids, certain fines, etc. are allowed in a democratic state only when 
these are provided for by the law and have a legitimate purpose. Having said this, the Court 
also verifies if the measures taken by the authorities are appropriate for the situation.   



11
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 23.06.2004
Media Institution Alina Anghel, investigative journalist at the "Timpul" newspaper
Media type Regular newspaper
Subject Journalist assaulted by unknown assailants after publishing an investigation on 

embezzlement of public funds 
Case description Alina Anghel, investigative journalist at the “Timpul” newspaper, was assaulted on 23.06.04 

by two unknown men at the corner of her apartment building. The two assailants hit her 
multiple times on the head and on the body with a baseball bat. Alina was immediately 
admitted to a hospital with a concussion, head wounds and with a fracture of the left 
forearm. The journalist had said that the two assailants were between 16 and 18 years 
of age and believes that the police organized the attack, because she had previously 
received multiple threats of physical violence over the phone. These threats began after 
she published several investigative articles on how public funds were managed by the 
governance. In her article “Luxury in the country of poverty”, Anghel discloses a transaction 
between the State Chancellery and the “Daac Hermes” company involving the purchase of 
luxury Skoda cars. Constantin Tănase, the director of the Timpul weekly, had said that “the 
assault on the journalist is directly linked to two related subjects which Alina Anghel was 
investigating: the first – the Minister of Internal Affairs, Gheorghe Papuc, had received a 
luxury car, “Jeep Nissan Terra”, as a gift from the President of the “Daac-Hermes” company, 
Vasile Kirtoka”; and the second is the one mentioned above. Tănase had said that this 
assault was initiated and organized by “those who want to make sure that the revelations 
made by “Timpul” don’t reach public awareness, especially considering that the assault 
happened on 23.06.04, the day before the Appeals Court was going to examine the “Daac 
Hermes” Vs. “Timpul” newspaper case – the date of the trial was set for 24.06.04. The police 
had opened a “robbery” criminal case, detaining a suspect soon after. “Timpul” wrote that 
the case was settled in court due to a lack of evidence against the detainee, even though he 
had a solid alibi. On the day of the attack, the suspect was in his native village and this was 
confirmed by multiple witness statements, annexed to the case. Furthermore, Alina Anghel 
did not recognize the suspect. At one of the trials, Ruslan Ivanov, one of the witnesses in 
the “A. Anghel Case” stated that the police had forced him to witness against the detainee. 
The youngster’s confession had turned the prosecutor’s accusations upside down, as well 
as all the “evidence” accumulated by the police regarding the alleged guilt of the detainee.                    

Parties involved Alina Anghel, journalist; The Central Police Station.
Current state The real assailants haven’t been caught to this day.
Jurist’s comments According to ECHR legislation, because the state has the obligation to protect freedom of 

speech, this needs to also encompass the protection of journalists by instituting an effective 
investigation mechanism against various aggressions. (case of Özgür Gündem vs. Turkey, 
16/03/2000)



12
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 07.09.2006
Media Institution  „ProTV Chişinău” TV channel
Media type TV
Subject The arrest of the Sales Director of the TV channel by law enforcing agencies on suspicion 

of taking a bribe
Case description On September 7th 2006, based on a decision by the Rîșcani court, the Sales Director of 

Pro TV Chișinău, Ghenadie Braghiș, was arrested for 10 days for an alleged taking of a 
bribe. Throughout the 8th of September, Vladimir Roșca, the lawyer, had made 4 requests 
to see his client, but was rejected every time. For 3 days after his arrest for alleged bribe 
taking from a businessman, who notified the law enforcing agencies, Braghiș was detained 
in solitary confinement and was denied the right to defend himself. “PRO TV Chișinău” 
had claimed the arrest was a set-up organized by the Ministry of Internal Affairs (MIA) in 
response to the journalistic investigation into the authenticity of Minister Gheorghe Papuc's 
university diploma. The purpose of the arrest was to ruin the credibility of the independent 
TV channel. Several articles in the Moldovan press were saying that Gheorghe Papuc’s 
university diploma could be false. Basing its request on the Law on access to information, 
“PRO TV Chișinău” had asked for a copy of the Minister’s diploma but had never actually 
received it. On September 9th, a group of policemen had raided the „PRO TV Chişinău” 
headquarters. “PRO TV Chişinău” had made the public aware that because their security 
guard had asked the policemen to wait for the lawyer to attend the raid, he was taken to the 
Buiucani Police Station, being accused of insubordination. The policemen, who did have 
a warrant, raided the “PRO TV Chișinău” office for several hours. Ministry of the Interior 
employees had raided the home of Ghendie Braghiș on the same day. On September 11th, 
Ghenadie Braghiș was taken by a group of policemen to the Râșcani Court in Chișinău. 
“PRO TV” journalists were not allowed access into the court, even though this is a public 
institution where mass-media outlets have the right to be present. Sources from “PRO TV 
Chișinău” have communicated to the Media Monitor Agency that the police had restricted 
the access into the court of journalists, relatives and Ghenadie Braghiş’s lawyers. Later on, 
the lawyers were allowed to enter. On Sunday, representatives of law enforcing agencies 
had said that they restricted the press’ access to the court “for security reasons”. It important 
to mention that for the about two hours that the court was in session – the trial ending 
with the arrest of Ghenadie Braghiş for ten days - journalists, relatives and friends of the 
accused, who were at the doors, were filmed by unknown individuals.            
Braghiș’s lawyer, Vladislav Roşca, had then declared that according to the ruling of the trial, 
“the reasons for the arrest of the accused had disappeared; that is to say, the suspect, being 
set free, will not commit any violations, will not evade law enforcing agencies, will not tamper 
with the evidence, nor will he put pressure on witnesses or the injured party”. According 
to Roșca, “law enforcing agencies have recognized that the arrest warrant was not totally 
legal and had decided to correct their mistake before the warrant was revoked following the 
appeal filed by Braghiș’s defense”.  

Parties involved The Director of Sales of the PRO TV Chișinău TV channel, Ghenadie Braghiş; The Râșcani 
Court; law enforcing agencies. 

Current state Braghiș was freed on September 12th 2006 after an appeal was filed with the Prosecutor 
General (PG). The PG mentions in a statement that “considering that the grounds for the 
arrest of the person have been depleted, the Prosecutor General has initiated the procedure 
of revoking the preventative arrest, following that the suspect will then be trialed in freedom”. 

Jurist’s comments Article 17 of the CPPRM (ensuring the right to a defense), points 1, 2, 3 and 4 and Article 
167 of the same Code were violated in this case. 
Throughout all penal procedures, all the parties involved (the suspect, the accused, the 
defendant, the victim, the civil party, the civil responsible party) have the right to be assisted 
by, or depending on the case, represented by a chosen defender or by a lawyer assigned 
by the state. 
The prosecution and the court are obligated to ensure all participants in the criminal process 
the full exercise of their rights, according to the current legislation. 
The prosecution and the court are obligated to ensure the suspect, the accused and the 
defendant the right to well-qualified judicial assistance from a chosen defender or from a 
lawyer assigned by the state, independent of these institutions.
Throughout the hearing of the victim and of witnesses, the prosecution does not have the 
right to restrict the attendance of the defendant’s lawyer. 



13
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 15.01.2007
Media Institution Diana Răilean, „Ziarul de Gardă” newspaper journalist
Media type Regular newspaper
Subject The illegal detainment of Diana Răilean, journalist, at the Appeals Court by Alexandr Covali’s 

(aka Șalun) bodyguard. 
Case description One of the bodyguards tried to grab the video camera from Diana Răilean’s hands, saying 

that he will “smash it to smithereens”. He blocked the journalist’s exit, saying that she is 
detained and had refused to discuss with the newspaper’s administration on the phone. 

Parties involved Member of the escort of Alexandr Covali; the journalist Diana Răilean.
Current state The Case was abandoned.
Jurist’s comments These actions of the bodyguard can be classified according to Article 164 of the abolished 

Administrative Code (AC) – light hooliganism, that is, damaging statements or declarations 
in public places, the rude bullying of citizens and other similar actions that disturb the public 
order and citizens’ calm  

Date 27.03.2007
Media Institution Pro TV Chişinău; DTV.
Media type TV
Subject The Pro TV Chișinău and the DTV teams were detained by police because they were trying 

to cover a public event. 
Case description The incident happened on the morning of March 27th whilst the ProTV team was filming a 

street protest in Chișinău. The Pro TV journalist and cameraman were detained, alongside 
the demonstrators, and taken to the central police station. The reason given by Dumitru 
Rusu, the police commissar, was that the TV teams were detained by mistake with the 
crowd. However, the journalists’ detainment was done on purpose because Maia Andrușca, 
the journalist, had a PRO TV microphone and the operator had a camera on his shoulder. 
Furthermore, it was clear from the video that the PRO TV team was 50 meters away from the 
place where the demonstrators were forced into a police van. Also, none of the policemen 
had asked the journalists to show their licenses and neither have they presented their own 
credentials when they detained the team. Pro TV had then issued a statement saying that 
the incident can be qualified as an act of intimidation against the TV channel which was 
trying to do its job freely and properly. In the statement, the TV channel was asking for the 
Minister of Internal Affairs to officially apologize for the incident and for the officers who 
made this violation to be sanctioned.         

Parties involved The Chişinău Police; Tatiana Gavriliuc and Maia Andruşca, journalists.
Current state No statements were made to explain the police’s action and Dumitru Rusu, the commissar 

(Central Region) denied the demagnetization of the DTV video tape. The case was 
abandoned.  

Jurist’s comments The actions of the law enforcing agencies have violated Articles 1 and 20 of the Law on 
mass-media. The fact that the policemen didn’t present their credentials upon detaining the 
journalists and that the reason for detainment given by Dumitru Rusu was not valid indicates 
that Articles 247 and 248 of the abolished AC were also violated (administrative detention 
and the agencies who have the authority to detain (persons with official positions)). 
Furthermore, the constitutional right to freedom of movement was violated, a right ensured 
by Article 27 of the Moldovan Constitution.



14
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 28.03.2007
Media Institution „SP” newspaper, Bălţi
Media type Regular newspaper
Subject The seizure by law enforcing agencies of an edition of the SP newspaper in Bălți  
Case description On March 28th 2007, an edition of the regional Russian-language newspaper “SP” was detained by 

officers of the Economic Police of Bălți. Rodica Deleu, the Commercial Director of the newspaper, 
says that the incident was a well-planned action of the police because they were already waiting 
for several minutes for the newspaper car to arrive in Bălți from Edineț. Approximately at the same 
time, a group of policemen had arrived at the Edineț Publishing House, where this newspaper was 
being printed. As a result of the raid, the policemen found 2.3 thousand copies of two supplements 
which were going to be annexed to the Romanian-language edition of the “SP” newspaper on 
March 29th. The newspaper qualified the incident as “an intimidation of independent press before 
local elections”. Lately, the newspaper had published a series of articles criticizing several public 
officials, representatives of the governing party. The actions of the Economic Police of Bălți had 
caused the suspension of the printing of the Romanian-version of the “SP” newspaper during that 
week, causing damages to the readers and employees of “SP”. Various mass-media organizations, 
as well as the OSCE Mission in Moldova had shown concern regarding this incident, stating that 
“the seizure of an edition of a newspaper is one of the gravest violations of freedom of speech”, as 
reported by the Bălți Media Monitor Agency.    
The Association of Independent Press (AIP) and the Center for Independent Journalism (CIJ) 
qualify this incident as an abuse by law enforcing agencies and an obvious attempt to intimidate 
the independent press. These organizations have petitioned the Ministry of Interior to investigate 
the legality of the actions committed by the Economic Police in Bălți. They have also asked the 
parliamentary Commission for culture, science, education, youth, sports and mass-media and the 
parliamentary Commission for human rights to take note of the cases of restriction of freedom of 
the press and freedom of speech that happened on March 27th and 28th 2007. 

Parties involved Bălți Economic Police; „SP” newspaper from Bălţi.
Current state According to the Law on freedom of speech, adopted and enforced in 2010, “The seizure of an 

edition of a newspaper or the liquidation of a written press outlet can only happen by judicial ruling 
in case it is necessary in a democratic society for national security, territorial integrity or public 
safety or to prevent the disclosure of information that is considered a state secret”. 
The public authorities didn’t undertake any measures to investigate the case. The case was 
abandoned.  

Date 26.02.2008
Media Institution „Vocea Basarabiei” Radio station
Media type Radio
Subject Random checks at the “Vocea Basarabiei” radio station
Case description The public authorities have undertaken multiple check-ups at the “Vocea Basarabiei” radio station. 

The radio station was claiming that the Prosecutor General (PG) had ordered law enforcing 
agencies to undertake “thematic check-ups” at the station. Three officers from the Center for 
Combating Economic Crimes and Corruption (CCECC) have carried out a 10-day financial audit 
of the radio station’s activity, based on an order from the Prosecutor General. The reason given 
was that multiple financial frauds were committed at “Vocea Basarabiei” and that it was necessary 
to verify the way that grants obtained from Romania were implemented. After the founders of the 
station had asked for a justification of the authorization, they were given the documentation for 
the order by the Chief of the Criminal Investigation Department in Exceptional Cases, from the 
Prosecutor General’s office (PG), Ion Buliga. The station managers found out that on December 
25th 2007 a criminal case was opened against the radio station.   
From the decree, the “Vocea Basarabiei” radio employees had learned that the station was 
monitored from the 9th to the 18th of November 2007 and that prosecutors were saying that on 
the “Forum” radio show, “messages that can be interpreted as calling the public to overthrow or 
change through violence the constitutional order or to violate the territorial integrity of the Republic 
of Moldova” were broadcast.  
Later on, on March 19th 2008, at a press conference, the station mangers had declared that 
no significant violations were found in the economic-financial activity of the “Vocea Basarabiei” 
radio station and that law enforcing agencies had not implemented any sanctions. The mangers 
cannot think of any connections between the economic-financial audit and the case opened by the 
prosecution. According to the lawyer Constantin Tănase, for 3 months none of the mangers, the 
presenters, nor radio listeners were suspected or charged with such a serious offense as wanting 
to overthrow the regime. Law enforcing agencies did not present any kind of recordings or other 
types of evidence to the management of the radio station.    

Parties involved The Prosecutor General; law enforcing agencies; „Vocea Basarabiei” radio station
Current state According to ECHR legislation, which is directly applicable to national legislation, the considerable 

character of the raids, which could have been substituted with more respectful measures in 
regards to the plaintiff’s rights, can be considered disproportional to the legitimate purposes of the 
authorities. Thus, provisions in Article 10 of the ECHR (Ernst and other/ Belgium, 15/07/2003) had 
been violated.
The case was filed.



15
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 14.04.2008
Media Institution „Jurnal de Chişinău” newspaper
Media type Regular newspaper
Subject The bank account of the independent newspaper “Jurnal de Chișinău” was frozen
Case description The “Jurnal de Chișinău” newspaper received a notice from the Central Judicial Court – 

the publication was informed that the Court had decided to freeze its bank account in the 
amount of 300 thousand lei. The decision was taken on April 14th, while the newspaper had 
been informed about this only on April 22nd. The Court had decided to freeze the account 
following a petition submitted by a former prosecutor from Dondușeni. He claimed that he 
was slandered by the publication in two articles, published in 2003 and 2004.  
The Central Judicial Court had decided to implement measures in the judicial case which 
was brought by an ex-prosecutor from Dondușeni. He was claiming that Jurnal de Chișinău 
had slandered him in two articles – one published on May 9th 2003 entitled “The Dondușeni 
Prosecutor – accused of raping a 62 year-old woman” and another on August 24th 2004 
entitled “A second Transnistria”. The former prosecutor was actually investigated as a suspect 
in the rape of a woman and Jurnal de Chișinău just reported the case. The former prosecutor 
had charged the newspaper with slander in 2008, while the articles were published almost 4 
years ago. According to several declarations made by civil society organizations, Moldovan 
legislation does not have a time limit on actions dealing with protection of one’s honor and 
dignity and professional reputation. However, it’s a different situation regarding paying for 
moral damages. According to Article 1424 of the Civil Code of Moldova, the time limit on 
actions seeking moral damages is 3 years from the moment the victim found out about the 
slander.  
Thus, there are reasons to suspect that there were other motives than the ones stated, for 
the account freeze. Why was a freeze necessary, other than to intimidate and block the 
activity of Jurnal for a certain time period, if the moral damages would not be paid to the 
plaintiff. 

Parties involved „Jurnal de Chişinău” newspaper; the Central Judicial Court .
Current state The Chișinău Appeals Court (CAC) had decided to raise the freeze on the publication’s bank 

accounts. On May 7th 2008, the bank accounts of “Jurnal de Chișinău” were unfrozen. 
Jurist’s comments The actions described above represent a clear intimidation of the newspaper – financially, it 

could not publish for the time period of the freeze. 

Date 26.03.2009
Media Institution „SP” newspaper, Bălţi
Media type Regular newspaper
Subject Journalists threatened and bullied at an electoral meeting of the CPRM
Case description The editor of the weekly Bălți publication “SP”, Slava Perunov, was assaulted at an 

electoral meeting with the President Vladimir Voronin in the local Palace of Culture. 
Despite the fact that he showed his license, he was denied access into the hall. When 
the editor insisted, one of the youngsters who was blocking the way hit him and closed 
the door in his face. According to legislation, the journalists’ access to electoral events is 
free. On Friday, the Communist majority faction had rejected Perunov’s request to include 
his statement regarding the incident on the agenda of the Bălți Municipal Council. The 
Communists had declared that Perunov was “misinformed” and that “only Filat’s people hit 
journalists”. Perunov had also published an investigation in SP which looks at the CPRM’s 
involvement in the editorial politics of several private mass-media institutions in Bălți.      

Parties involved The journalist Slava Perunov; athletes from the Bălți Pankration Club; Vladimir Voronin, the 
head of the Communist Party.

Current state The CPRM and the Prosecutor General didn’t react to this case of aggression towards the 
press. 

Jurist’s comments Articles 1 (freedom of the press) and 20 (the rights and duties of the journalist) of the 
Law on mass-media had been violated, as was Article 164 of the abolished AC – light 
hooliganism. 



16
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 08.04.2009
Media Institution “Ziarul de Gardă” newspaper; “Jurnal TV” TV channel.  
Media type Investigative newspaper; TV.
Subject Journalists assaulted and intimidated by law enforcing agencies after the April 7th 2009 

protests.  
Case description After the mass protests of April 7th 2009, journalists were denied any means of accessing 

public information. Many journalists were bullied and intimidated. On the 8th of April, 
four journalists from the Ziarul de Gardă were intimidated by representatives of law 
enforcing agencies. The four journalists (Alina Radu, Anastasia Nani, Tatiana Eţco şi 
Nicolae Cuschevici), were assaulted by policemen behind the National Palace. They 
were threatened that their photo-cameras would be smashed. Their arms were twisted 
behind their backs and their cameras were damaged. The journalists went behind the 
National Palace to find out what was going on and to take pictures after they had noticed 
that a group of individuals dressed in black had hit and wrestled to the ground several 
youngsters. Although the journalists had shown their licenses, none of the assailants 
presented their credentials.   
On the same day, Oleg Brega, a journalist with the “Jurnal TV” channel, was beaten up 
by policemen behind the Government building. One of the assailants had “Shield” division 
equipment. The assailants had also taken two video cameras from Brega.  
The inappropriate behavior of law enforcing agencies towards not only journalists, but any 
citizen who was interested in what was happening then was never justified, nor explained. 

Parties involved The Chişinău Police; Alina Radu, Anastasia Nani, Tatiana Eţco, Nicolae Cuşchevici, Oleg 
Brega.

Current state Many national and international civil society organizations have made declarations 
regarding these abuses.

Jurist’s comments The actions of the law enforcing agencies violated Article 328, 2nd paragraph, points a) and 
c) of the Criminal Code.
Article 328. Excessive use of force or the exceeding of one’s authority. 
 (1) A public official who does actions that obviously exceed the limits of the rights and 
duties prescribed to him by Law, if these cause considerable damage to the public interest 
or to the rights and interests of individuals protected by law, will be prosecuted (…)
(2) These actions alongside:
a) an act of violence;
c) torture or other actions which debase the dignity of the victim (…). 

Date 07.04.2010
Media Institution Freelance journalist
Media type
Subject Journalist arrested at Tiraspol for alleged espionage in favor of the Moldovan authorities 

against the unrecognized Transnistrian regime
Case description Ernest Vardanyan, a freelance journalist in Transnistria, was arrested by the Tiraspol 

authorities, being accused of “betrayal of the motherland”. The Transnistrian Secret 
Services had claimed that the journalist was spying for Chișinău. The journalist was 
arrested in front of his wife and children on the eve of April 7th. He is currently held 
under arrest by the separatist secret services and faces up to 20 years of imprisonment, 
according to local legislation. The arrest warrant was issued by court for a two month 
term. The Transnistrian secret services have raided the journalist’s home and, according 
to some sources, have sequestrated Ernest Vardanyan’s computer. Ernest Vardanyan 
was working as an analyst for the Russian press agency „Novâi reghion” (NR2). He was 
known to collaborate with the “Puls” newspaper in Chișinău. He has also made moderate 
criticisms against the Tiraspol regime.    
On December 16th 2010, Ernest Vardanean was found guilty by a Transnistrian Court 
of high treason and sentenced to 15 years in jail for spying in favor of the Republic of 
Moldova. 
Multiple local and international Non-Governmental Organizations have protested against 
this abuse, asking for the liberation of the journalist. 

Parties involved The journalist Ernest Vardanyan; The separatist Transnistrian authorities.
Current state The Deputy Prime-Minister Victor Osipov, responsible for the reintegration of Moldova in 

the Filat Government, had shown concern regarding the journalist’s fate and had asked 
for him to be set free. Victor Osipov had mentioned that all the parties involved in settling 
the Transnistrian conflict are aware of the case of Ernest Vardanean and are making all 
possible efforts to free the journalist.   

Jurist’s comments A multitude of material, procedural, constitutional and other rights have been violated. 
However, because Moldova does not control this territory, the protection of these rights is 
not possible. Having said this, in the Ilașcu case for example, the ECHR had condemened 
Moldova for inaction. Just because Moldova doesn’t control that territory, it doesn’t mean it 
should abandon the case and not do anything about it. 



17
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

SUBJECT CATEGORY. 
THE LIMITING OF JOURNALISTS’ 
ACCESS TO PUBLIC INFORMAITON 
Date 22.11.2001
Media Institution “DECA press” news agency
Media type News agency
Subject A DECA press journalist wasn’t allowed to interview the head of state
Case description The DECA press journalist was forced by employees of the Security and Protection 

Service of the Presidency (S.P.S.P) to leave the premises of the Bălți Town Hall, where 
Vladimir Voronin was having a meeting with decision makers of the Bălți district and city 
in the afternoon. DECA-press points out that throughout the President’s visit to Bălți on 
November 1st, representatives of the local press were not allowed to interview Vladimir 
Voronin. Journalists were “used” as a kind of escort for the President Voronin while he 
was visiting two businesses in the city of Bălţi. According to the news agency, this was the 
second time since he became president, that Vladimir Voronin visited the city Bălţi and met 
with local public officials. The press was denied access in both cases.  

Parties involved Employees of the Security and Protection Service of the Presidency (S.P.S.P);DECA press 
news agency journalist; Vladimir Voronin, ex-president of the Republic of Moldova.

Current state Journalists were not allowed to interview Vladimir Voronin and were forced to leave the 
premises. The case was abandoned. 

Jurist’s comments Articles 1, 3, 20 of the Law on mass-media had been violated, as was Article 34 of the 
Moldovan Constitution – the right to information. 

Date 24.01.2003
Media Institution Representatives of several mass-media institutions
Media type
Subject Vladimir Voronin had restricted journalists’ access to information.
Case description On January 24th 2003 Vladimir Voronin didn’t allow multiple journalists to attend the 

presentation of the 2002 Activity Report by the Collegial Council of the Center for 
Combating Economic Crimes and Corruption. Representatives of only four mass-media 
institutions were allowed in, the majority of them being state-owned and one representing 
the local media. In the middle of the presentation of the main report, done by the CCECC 
director, Nicolae Roibu, President Voronin had interrupted Roibu’s presentation when he 
noticed that several journalists were still present in the meeting room. The head of state 
decreed, in an authoritative tone, that all journalists should leave the room so that the 
meeting can continue without them. Voronin had said that the College had to examine 
some “business matters” and there was no need for the press to attend. From when his 
party came into power in 2001, the president of the country has treated the press as 
merely a decoration. 

Parties involved President of the Republic of Moldova, Vladimir Voronin; mass-media representatives.
Current state The journalists were outraged about the President’s attitude towards them, but didn’t do 

anything about it. The case of abandoned. 
Jurist’s comments Articles 1, 3, 20 of the Law on mass-media were violated, as was Article 34 of the 

Moldovan Constitution – the right to information.



18
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date December 2003
Media Institution “Moldavskie vedomosti” newspaper
Media type Regular newspaper
Subject Refusing to accredit a journalist to the Presidency press service
Case description In December 2003, the editor-in-chief of the “Moldavskie vedomosti” newspaper had petitioned 

the Presidency to be accredited to its press service for 2004. Also in 2003, Ciubaşenco was 
asked to leave a press conference held by the President Vladimir Voronin, even though he 
had a valid accreditation for 2003. On February 19th 2004, Dmitri Ciubaşenco found out that 
he was excluded from the list of accredited journalists. The petition sent to the Presidency on 
February 26th for this purpose had not been answered. Dmitri Ciubaşenco believes that the 
true motive that he was denied accreditation to the Presidency was that this institution doesn’t 
tolerate his newspaper. The Supreme Court of Justice (SCJ) had started examining the case in 
June 2004. On July 20th the SCJ ruled in favor of the Presidency in the case brought against it 
by the “Moldavskie Vedomosti” newspaper, considering that its request was “groundless”. The 
“Moldavskie Vedomosti” newspaper had filed an appeal with the Enlarged College of the SCJ 
– the publication was challenging the decision of the Court to reject the accreditation of the editor-
in-chief of the newspaper, Dmitri Ciubașenco, to the Moldovan Presidency for 2004.        

Parties involved Moldavskie Vedomosti newspaper and the Enlarged College of the Supreme Court of Justice.
Current state In December 2004, the Supreme Court of Justice (SCJ) had rejected the appeal of the 

"Moldavskie vedomosti” newspaper in the case regarding the refusal of the RM Presidency to 
accredit the editor-in-chief of this mass-media outlet, Dmitri Ciubașenco, to the press service of 
the Presidency for 2004. Other measues regarding this case were not taken.  

Jurist’s comments Articles 1, 3, 20 of the Law on mass-media were violated, as was Article 34 of the Moldovan 
Constitution – the right to information.

Date December 16th 2005
Media Institution Editor-in-chief of “Ziarul de Gardă” Aneta Grosu
Media type Regular newspaper 
Subject Journalist detained in a public institution
Case description On December 16th 2005, Aneta Grosu, the editor-in-chief of the independent investigative weekly 

“Ziarul de Gardă” was arrested in a public institution, the Chișinău Appeals Court, charged with 
taking pictures in the institution corridor. Aneta Grosu was at the Appeals Court to pick up a 
judicial ruling on a case related to mass-media, examined by the Court on October 26th 2005. 
She was summoned to the Court almost two months late. The case was brought against her at 
the request of the ex-minister of Education, Gheorghe Sima. While waiting for the decision, the 
journalist took a few pictures in the corridor of the Appeals Court. All of a sudden, two people 
that were discussing in the hall, one dressed in a judge’s robe and the other in regular clothing, 
rushed to grab the journalist after noticing that she was taking their pictures. They insisted on 
taking her digital camera. Even though the journalist showed her license and asked them to show 
theirs, they continued abusing her. They called the security guards. The judge had then vanished, 
while the other person escorted her to the Security Service office accompanied by the guards. 
The “civilian” ordered the guards to call their superiors and a police crew to escort the journalist 
to the Botanica Police Station. The “civilian” continued to bully and threaten the journalist with 
physical violence in case she didn’t give up her camera. Although she was insisting on being set 
free and arguing that this was an abuse because she was just doing her job, the “civilian” forced 
her to delete the pictures she had taken of him. Because the “civilian” continued to refuse to 
show his credentials, the journalist asked the guards to explain what was going on, why was she 
being detained, what were the charges against her and who was the person ordering them. The 
answer was: “He’s the boss here and we execute his orders”. Later on, the journalist found out 
from people who were able to identify the “civilian” that he was not an employee of the Appeals 
Court, but a lawyer and the husband of one of the judges of the Financial Appeals Court, Ion 
Moraru.      
The journalist Aneta Grosu was set free only after the intervention of her lawyer and of mass-
media representatives. The release was ordered by the President of the Appeals Court, Anatol 
Doga, who was called up by other journalists. Aneta Grosu had requested the names of the 
people who detained and intimidated her, but Doga rejected her request. The “Ziarul de Gardă” 
team had shown concern in relation to this case of obvious repression of the professional 
freedoms of a journalist doing her duty in a public space and especially, in an institution of Law.    

Parties involved The editor-in-chief of “Ziarul de Gardă” Aneta Grosu; The Chişinău Appeals Court; The State 
Security Service.

Current state The case was closed with an investigative article of the newspaper on this stupid and yet 
worrying event.

Jurist’s comments This case is quite alarming because, besides the fact that a series of administrative, constitutional 
and other norms had been violated, these violations were done by people who are meant 
to protect the rule of law and citizens from potential violations of the law. Because of this, an 
investigation needs to be carried out by the Attorney General and also, by the Disciplinary 
Colleges of the RM Bar Association and of the Supreme Magistracy Council. 



19
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 16.02.2008
Media Institution “Timpul de dimineaţă” newspaper
Media type Regular newspaper
Subject A “Timpul” journalist was bullied by a bodyguard of the Prime-Minister
Case description The journalist Irina Codrean was bullied by a bodyguard of the Prime-Minister Vasile Tarlev 

at the Government garage, which was being inspected by the Prime-Minister. Even though 
the journalist had shown her credentials and claimed that the PM is a public person visiting 
a public institution, one of the PM’s bodyguards forced the journalist out of the garage 
at the orders of the head of the Press Service, Carmena Lupei. Before the incident, the 
journalist had published an article on certain violations committed by this institution in the 
purchase of 17 “Skoda” cars. The person who bullied the journalist did not present his 
credentials nor did he introduce himself, even though Irina Codrean had asked him to do 
so.   

Parties involved Irina Codrean, journalist at the Timpul newspaper; a bodyguard of the Prime-Minister 
Vasile Tarlev.

Current state Several NGOs have signed a protest letter in which they’re calling the authorities to punish 
the guilty persons and to undertake measures to stop brutal communication with the press.

Jurist’s comments Articles 1, 3, 20 of the Law on mass-media were violated, as was Article 164 of the 
Administrative Code.

Date 27.11.2008
Media Institution Pro TV Chişinău
Media type TV
Subject The President’s bodyguards force cameramen to delete their recordings.
Case description A PRO TV Chișinău cameraman was forced by President Vladimir Voronin’s bodyguards to 

delete the recording of two security officers getting into a car.
The incident happened after the president’s visit to the Anti-corruption Center.
The President’s Press Service had declared, as quoted by “PRO TV Chişinău", that the 
officers didn’t want to be filmed, but recognized that they had reacted inapprotiately. 
There is no legal provision that allows bodyguards to delete cameramen’s recordings. 
Representatives of the Presidency had recognized that such incidents had happened 
previously and that the President’s bodyguards were instructed not to intervene if they 
were filmed. This was not the only incident when the President’s bodyguards forced 
cameramen to delete their recordings without a legal explanation.   

Parties involved ProTV cameraman; President Vladimir Voronin’s bodyguards. 
Current state The President’s Press Service stated that the officers had reacted inappropriately. 

However, they were not sanctioned in any way. The case was closed.
Jurist’s comments Article 328 of the Criminal Code was violated – excessive use of force or exceeding one’s 

authority. 

Date 07.04.2009
Media Institution Associated Press, EPA, France Press, Intact Images, NewsIn, Mediafax, Reuters; 

Evenimentul Zilei, Jurnalul National, Ziua newspapers and the Realitatea TV station.
Media type
Subject The limiting of foreign journalists’ access to Moldova during the April 7th protests
Case description At least 18 Romanian journalists that were traveling from Romania to Chișinău were 

denied entry into Moldova and sent back at the Galaţi-Giurgiuleşti and Oancea-Cahul 
border points, according to the Romanian press monitoring agency ActiveWatch and to the 
Romanian Center for Investigative Journalism. The Moldovan border guards had claimed 
problems with the electronic registry and asked the journalists for multiple documents: 
written invitations, special medical insurance documents, press accreditations to the 
Ministry of Foreign Affairs and European Integration (MFA) in Chișinău. However, the 
only document that one needs to cross the border between Romania and Moldova is a 
valid passport. Later on, a visa regime with Romania was introduced and the Romanian 
Ambassador, Filip Teodorescu, was banished from Moldova.       

Parties involved Associated Press, EPA, France Press, Intact Images, NewsIn, Mediafax, Reuters; 
Evenimentul Zilei, Jurnalul National, Ziua newspapers and the Realitatea TV station.

Current state The case was closed. Despite multiple protests from national and international Non-
governmental organizations and from the European Union, the absurd visa regime was 
removed only with the coming to power of a new government.

Jurist’s comments Article 27 of the Moldovan Constitution was violated, as was Article 22 of the Law on 
mass-media. 



20
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 09.07.2009
Media Institution TV-Prim
Media type TV
Subject Journalist from Glodeni was bullied by a bodyguard of the Prime-Minister. 
Case description The Prime-Minister’s bodyguards had restricted the access of a team of journalists from 

“TV-Prim” to a meeting of district officials with the participation of Zinaida Greceanîi. 
Reacting to the journalists’ insistence that they be allowed entry, one of the bodyguards 
had bullied a journalist, threatening that he will take out his weapon. The cameraman was 
taken to another floor by the bodyguards. The spokesperson of the Government, Vitalie 
Condraţchi, had declared for Media Monitor that “the meeting in Glodeni was one with 
restricted access and that the journalists had to follow the bodyguards’ instructions”. On 
their part, the journalists claim that they were invited to the meeting with the Prime-Minister 
by the local public administration.     
The local journalists claim that this is not the first time when they’re denied entry to 
meetings with public officials. The journalists Igor Melnic and Vladimir Thorik from 
“Moldavskie vedomosti” had the same experience as the Glodeni journalist.

Parties involved Bodyguards of the Prime-Minister Zinaida Greceanîi; the journalist Rodica Nimerenco.
Current state The case was abandoned
Jurist’s comments Article 313 of the Administrative Code (excessive use of power or exceeding one’s 

authority) had been violated: carrying out actions that obviously exceed the limits of the 
rights and duties prescribed to the civil servant by Law and which cause considerable 
damage to public interests or to the rights and interests of individuals or of legal entities 
protected by the law, if the action is not a more severe violation (…). Furthermore, Articles 
1, 3, 20 of the Law on mass-media were violated.



21
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

SUBJECT CATEGORY. CENSORSHIP 
Date 05.06.2001
Media Institution The “Press Club" program on the TVM TV station 
Media type TV
Subject Eliminating the “Press Club” program from the TVM station
Case description The “Press Club” was eliminated from the program list of the National Television. The 

program which was going to be aired on the eve of May 31st 2001 was withdrawn several 
hours before emission. The reason was that “it didn’t correspond anymore to the standards 
of the ‘Teleradio Moldova’ State Company”. According to a declaration of the program’s 
producers, this edition of the “Press Club” was going to show several media events that 
happened in May: the mass-media festival “A free press – a free society”; the meeting of 
the Press Club with representatives of parties that didn’t get into parliament; a conference 
on “Slander: problems and solutions”; the roundtable “The news about you and for you”; 
a discussion on the topic “Journalism and the average person”. In the two years that the 
program aired regularly, the producers had respected all democratic principles of mass-
media and had promoted the idea of freedom of speech. “The Center for Independent 
Journalism, the Committee for Freedom of the Press, the Moldovan Journalists Union, the 
Association of Electronic Press, the Association of Independent Press, the Center for the 
Promotion of Freedom of Expression and of Access to Information have protested against 
this administrative abuse by the “Teleradio-Moldova” State Company management. This 
mistreatment indicates one more time the tendency towards suppressing diversity of 
opinion in Teleradio programs. These organizations have asked the Parliament and the 
Government to ensure freedom of speech, access to information and a plurality of opinions 
in state mass-media”.      

Parties involved “Teleradio-Moldova” state company, The Center for Independent Journalism, the 
Committee for Freedom of the Press, the Moldovan Journalists Union, the Association of 
Electronic Press, the Association of Independent Press, the Center for the Promotion of 
Freedom of Expression and of Access to Information.

Current state The protest was ignored by the authorities.
Jurist’s comments At the ECHR in the case of Manole et al. Vs. Moldova, the Government didn’t deny the 

existence of censorship. Furthermore, the 2002 ACC report states that the editorial politics 
of the TRM at the time prohibited the use of certain words and expressions.   

Date 27.07.2001
Media Institution „Moldpress” news agency.
Media type News agency
Subject Interference in the internal matters of the official news agency “Moldpress”. 
Case description The Government of the Republic of Moldova had appointed a new head of the “Moldpress” 

news agency in a very strange way. Four journalists from the agency had quit as a sign of 
protest against the Government’s decision to replace the general director of the agency, 
Dumitru Ţîra, with the former editor-in-chief of the official government Russian-language 
newspaper "Nezavisimaia Moldova", Boris Marian. The protesting journalists had handed 
in their resignation letters as soon as the new director took office. The journalists had 
protested “against the way in which the Government had made the decision, without 
justifying it” and without consulting them. They believe that “this approach demonstrates a 
disregard for the press and risks to compromise freedom of speech”.    

Parties involved Four journalists of the Moldpress official news agency; Boris Marian – the former editor-in-
chief of "Nezavisimaia Moldova"; The Government of the Republic of Moldova.

Current state The new director took office and the decision was reconfirmed in the Official Gazette. 



22
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 27.02.2002
Media Institution TVM
Media type TV
Subject Internal censorship at Teleradio-Moldova
Case description The news department director, Victor Tăbîrţă, had excluded from the news bulletin four 

stories that were going to be aired: a story on the report project that was going to be 
discussed at the Council of Europe Parliament plenary (in Russian and Romanian), a 
story on a press conference held by the leader of the Social-Democrat Party, Oazu Nantoi 
(in Russian and Romanian), a story on a press conference of the Union of Combatants 
(in Russian and Romanian), a story on the opening ceremony of the National Memory 
Museum and a story from the headquarters of the Association of victims of communism 
and of Romanian Army war veteran (in Russian and Romanian). Victor Tăbîrţă didn’t allow 
a filming crew to attend the press conference of the National Association of Farmers. 
There is a strict government control over the state press, while the ruling regime and 
the “Teleradio-Moldova” Company leadership claim that there is no censorship. Many 
journalists have left for other mass-media institutions due to censorship.     

Parties involved “Teleradio-Moldova” Company Management; TVM journalists.
Current state The majority of journalists that have left TVM are now working in other mass-media 

institutions or are involved in politics. 
Jurist’s comments At the ECHR in the case of Manole et al. Vs. Moldova, the Government didn’t deny the 

existence of censorship. Furthermore, the 2002 ACC report states that the editorial politics 
of the TRM at the time prohibited the use of certain words and expressions.   

Date 10.10.2002
Media Institution "Accente" weekly
Media type Regular newspaper
Subject Law enforcing agencies had prohibited the issuing of an edition of the Chișinău weekly 

"Accente" and had sequestrated all the equipment, archives and other newspaper 
documents.

Case description Employees of the anticorruption department at the MIA had sequestrated all material 
goods of the "Accente" newspaper – the reason was that they were looking for “certain 
documents that were related to articles published in previous newspaper issues”. The 
allegation was that the director of the "Accente" newspaper, Sergiu Afanasiu, had taken 
a bribe from a businessman in order not to publish certain information. A criminal file 
was opened against Afanasiu. Journalists of the "Accente" weekly claim that “the set-up 
organized in order to catch Sergiu Afanasiu taking a bribe was conducted abusively by 
persons in the Moldovan leadership interested in closing down the newspaper”. Afanasiu’s 
lawyer, Roman Mihăieş, who is also President of the Association of Freelance Lawyers of 
the Republic of Moldova, mentioned that according to Afanasiu, he was “the victim of a plot 
organized against him”. Afanasiu had accused the ISS director, Ion Ursu, the Minister of 
Internal Affairs, Gheorghe Papuc, the former Minister of Internal Affairs, Vladimir Ţurcanu, 
the current ambassador of the Republic of Moldova to the Russian Federation. The 
"Accente" journalists had informed the authorities about this case, including the President 
of Moldova, Vladimir Voronin, demanding that Sergiu Afanasiu and Valeriu Manea be given 
bail and that the authorities don’t abuse their power. If their demands were not met, they 
would stage a hunger strike. The Secretary General of the Council of Europe (CoE), Walter 
Schwimmer, was handed a memorandum on this case when he was on a business trip to 
Chișinău. He declared that the “arrest of a journalist is always a serious and grave matter” 
and that “the CoE would monitor the ‘Accente’ case”.           

Parties involved "Accente" weekly newspaper; the director of the "Accente" newspaper, Sergiu Afanasiu; 
Roman Mihăieş, Afanasiu’s lawyer and President of the Association of Freelance Lawyers 
of the Republic of Moldova; Anticorruption Department of the MIA.   

Current state The Chișinău Attorney General had returned the computers that belong to the "Accente" 
newspaper that were sequestrated on October 9th during the raid of the newspaper 
headquarters and after the arrest of the director. The "Accente" team accused the police 
of a set-up as response to a series of disclosures that were going to be published in the 
"Accente" weekly.   

Jurist’s comments The Code on Criminal Procedure was violated – the taking of a bribe didn’t have any 
connection to the confiscation of computers and other goods, archives and other 
documents; Article 10 of the European Bill of human rights was violated – the state has an 
obligation to protect human rights. 



23
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 28.11.2003
Media Institution "Bună seara" talk-show 
Media type TV program
Subject The "Bună seara" talk-show, moderated by Mircea Surdu, was suspended after 10 minutes 

of airtime. 
Case description On November 28th 2003, the OSCE representative, the permanent representative of the 

Council of Europe (CoE), Vladimir Filipov, and the leaders of the three Parliamentary factions 
were invited to  the "Bună seara" talk-show, moderated by Mircea Surdu, to discuss the 
Russian plan to solve the Transnistrian conflict. Mircea Surdu said that he was told by an 
intermediary about the decision of the Company Management to suspend the program. 
Because he didn’t receive any confirmation from the President of the Teleradio-Moldova 
Company, Artur Efremov, the moderator went ahead with the program with Claus Neukirch, 
Iurie Roşca and Dumitru Braghiş in the studio. After about 10 minutes, Surdu was notified by 
the producers that the program was blocked from the central company control room.       

Parties involved The President of the Teleradio-Moldova Company, Artur Efremov; the OSCE spokesperson 
in the Republic of Moldova, Claus Neukirch; Moldovan top authorities.   

Current state This was another example of suppression of freedom of speech; the case was made public 
and the "Bună seara" talk-show continues to air to this day. 

Jurist’s comments See the Manole et al. Vs. Moldova case mentioned above. The Court believes that 
because the journalists could not discuss certain politically sensitive or harmful subjects, 
their freedom of speech had been continuously violated.    

Date November 2003 - 17.09.09
Media Institution Teleradio Moldova
Media type TV
Subject Teleradio Moldova Crisis
Case description The conflict between the administration and the employees of the state radio and TV station 

had started in 2003, after this institution was dissolved and a new “public service” was created. 
Many had shown concern regarding the firing of one third of the employees and regarding the 
lack of independence of the new institution from the dictatorial government. On 27.07.04, 70 
employees had formed the “Committee for the protection of human and professional values” and 
started a general strike, demanding the firing of the directors. The police reacted savagely to the 
legally sanctioned demonstration, assaulting children and beating a woman to unconsciousness. 
The “Teleradio Moldova” company administration was informed about this on July 15th 2004. 
However, no steps had been made to initiate a dialog with the protesters until 29.07.04. Instead, 
many abuses were committed  against the demonstrators which clearly violated the fundamental 
rights and freedoms of a human being. From 10 PM on July 27th, the access of 19 protesters to 
the premises of the State Company was illegally restricted, without any judicial justification. This 
abuse was followed by repressive police actions against the demonstrators. Although Chișinău 
City Hall had authorized a non-stop protest in front of the Radio House, allowing the building 
of tents, police and security officers didn’t permit the holding of this peaceful demonstration; 
neither did they allow the putting up of tents in front of the Radio House. Each time the protesters 
attempted to put up a tent, the police didn’t let this happen. However, the building of tents was 
necessary because the protests were being held non-stop and staying outside all throughout the 
night on the cold and humid ground was a real threat to the participants’ health. After multiple 
letters of the protesters directed towards: the Administration of the “Teleradio Moldova” Company; 
the Council of Observers of the “Teleradio Moldova” company; the Parliamentary Commission 
for mass-media; the Prosecutor General of the Republic of Moldova; the Government of the 
Republic of Moldova; the Ministry of Internal Affairs; the President of the Republic of Moldova, 
to which they didn’t receive any answers, on 15.09.04 the demonstrators had addressed a 
petition towards Vladimir Voronin, asking for this intervention in the resolution of the “Teleradio-
Moldova” crisis. The protesters had asked President Voronin, “as commander-in-chief of the 
military forces, as guarantor of sovereignty and of the fundamental human rights and freedoms, 
to stop the actions of the law enforcing agencies – journalists were intimidated, followed, spied 
on, bullied and treated inhumanely and degradingly”. Protesting journalists were asking the head 
of state “to immediately eliminate all obstructions, organized by the authorities and especially by 
the police, to the premises of the protest and to the peaceful demonstration of the journalists”. 
The Presidency did not give any official answer to the petition addressed to the head of state 
by the protesting journalists. The journalists declared that they will take the case to the ECHR. 
On October 5th 2005, the ECHR had decreed that public hearings should be held on 13.12.05, 
on the case brought by Larisa Manole and other journalists from the Public Television Company 
(Moldova 1) against the Republic of Moldova. Several years after the group of journalists from 
the Public Television Teleradio Moldova brought this case to the ECHR, on 17.09.2009 the Court 
ruled in favor of the plaintiffs in the case of Larisa Manole et al. Vs. the Republic of Moldova. The 
ECHR had concluded that after 2001 expressions like the Romanian language, Basarabia and 
Romanian history were prohibited at the public TV station. The European Court of Human Rights 
had made public the ruling in the case of Larisa Manole et al. Vs.  the Republic of Moldova, which 
asks for the recognition of the violation of freedom of speech on National Television through 
censorship. The European Court of Human Rights had unanimously ruled in favor of the 9 
plaintiffs.                   



24
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Parties involved The Teleradio Moldova Company on one side and a group of employees of the company 
on the other; the ruling regime at that time.

Current state The case was solved.  
Jurist’s comments According to the ECHR decision, the state, as the guarantor of pluralism, needs to 

guarantee in Law as well as in practice the public’s access to information, through 
Television, Radio and the written press. Furthermore, the state needs to ensure that this 
information is objective and accurate; to ensure a plurality of opinions and comments, 
which reflect the diversity of opinions in the country. On the other hand, the state is 
required to ensure the protection of journalists and other mass-media professionals.
In conclusion, the Court had declared that the state failed to perform its duty and that the 
legal framework was faulty.

Date September 15th 2010
Media Institution “Moldova1” and “Publika TV” TV stations
Media type TV 
Subject The stations were sanctioned because they aired civic education adds on the day of the 

Constitutional Referendum. 
Case description On September 15th 2010 the Audiovisual Coordinating Council (ACC) had issued a 

decision to sanction the two TV stations because they were airing civic education adds 
on the day of the Constitutional Referendum, September 5th. The ACC decided to publicly 
warn the “Moldova 1” and “Publika TV” stations following an appeal by the CPRM and by 
the SPD, which were claiming that the civic education adds aired on Referendum day were 
damaging to them and were to the detriment of their message to the voters – to boycott the 
Constitutional Referendum by not voting.  
Non-governmental media organizations have expressed their disagreement with this 
decision made by the ACC, qualifying it as an act of defiance of democracy and of 
democratic values – freedom of speech, freedom to inform, freedom to be informed, 
freedom to vote. The NGOs had mentioned that this decision sets a dangerous precedent 
for freedom of press and for its role in electoral campaigns. According to the appeal 
made by the two parties, which was later upheld by the ACC, the aired civic adds which 
encouraged voter participation and the exercise of the constitutional right of voting, 
represent “electoral publicity”, which is prohibited on election day. However, according to 
the Electoral Code, “electoral publicity” is when one candidate is trying to get the voters to 
vote for his party, which was not the goal of the civic education adds aired on the two TV 
stations.       
Mass-media NGOs had noted that the decision made by the ACC contributed to people’s 
confusion about the exercise of their electoral right and about the rights and obligations of 
political parties during electoral campaigns. 

Parties involved “Moldova 1” and “Publika TV” TV stations; ACC; The Communist Party and the Social-
Democrat Party.

Current state The “Publika TV” station is in trial with the ACC. The trial is still in process.



25
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

SUBJECT CATEGORY. 
CASES BROUGHT AGAINST JOURNALISTS 
OR MASS-MEDIA INSTITUTIONS 
Date October 17th 2002
Media Institution The company that was publishing the „Kommersant Moldovy” newspaper
Media type Regular newspaper 
Subject The forceful closure of the newspaper
Case description In June-September 2001, Kommersant Moldovy published a series of articles where 

Moldovan authorities were criticized for their actions regarding the separatist territory in 
the Republic of Moldova and where harsh criticisms of the Moldovan Government from 
leaders of Transnistria and of the Russian Federation were published. In these articles, 
the newspaper wrote verbatim or summarized or commented on declarations of Moldovan, 
Russian and Transnistrian authorities on the negotiations process between the Republic of 
Moldova and Transnistria, as well as on other economic, (geo)political and social issues. 
Actions and declarations of the Moldovan leadership were harshly criticized in several of 
these articles.    
On November 5th 2001, the Prosecutor General of the Republic of Moldova brought a case 
against the newspaper to the Financial Court of the Republic of Moldova, accusing it of 
“endangering national security and territorial integrity, as well as the safety and public order 
in the Republic of Moldova through its publications”. The newspaper was charged “with 
offering open support to the unconstitutional regime of the self-proclaimed Transnistria, 
with promoting the separatist ideas voiced by its leaders and with falsely describing the 
essence of the legal actions of Moldovan authorities and of international organizations  
meant to solve the Transnistrian issue”.  
On November 30th 2001, the Financial Court of the Republic of Moldova ruled in favor of 
the Prosecutor General and decreed the closing of the newspaper. The newspaper filed 
an appeal, claiming that it was just informing the public about current events and about the 
attitude and actions of the Government towards Transnistria. The court had rejected the 
plaintiff’s appeal arguing that Financial Courts don’t have the jurisdiction to examine cases 
of violation of freedom of speech and that the plaintiff was registered as a public limited 
company. On May 29th 2002, the Supreme Court of Justice upheld the decisions of the 
two lower courts. On October 17th 2002, the company that was publishing the newspaper 
had filed an appeal with the European Court of Human Rights (ECHR), claiming that the 
Moldovan authorities had violated Article 10 of the Convention on Protection of Human 
Rights and Basic Freedoms (Convention).    
Finally, the European Court decided that Article 10 of the Convention had been indeed 
violated and that Moldova should pay 8000 Euros for material damages and 1500 Euros 
for costs and expenses incurred by the newspaper. The Court decision was made public 
on January 9th 2007.

Parties involved The company that was publishing the “Kommersant Moldovy” newspaper; the Prosecutor 
General of Moldova; ECHR 

Current state The case was solved.



26
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date May 13th 2003
Media Institution Flux newspaper
Media type Regular newspaper 
Subject Sanctions for slander
Case description On March 30th 1999, Flux had published an article entitled “War on corruption: the General 

N.A. Vs. President Matei. Nicolae Alexei claims that Valeriu Matei is the political guardian 
of a mafia clan”. The article contained the verbatim transcription of a program aired on 
March 27th 1999 and the newspaper’s commentary.  
On April 30th 1999, Valeriu Matei had filed a civil lawsuit against Flux charging the 
newspaper with slander, saying that a great part of N.A’s declarations published by Flux 
didn’t correspond to reality and were defamatory. On February 20th 2003, through an 
irreversible ruling, the Appeals Court had decided that the declarations that Valeriu Matei 
was claiming to be libelous, were actually not because Flux had just transcribed word for 
word N.A’s statements. However, the Court decided that part of the title of the article was 
indeed defamatory: “N.A. affirms that Valeriu Matei is the guardian of a mafia clan”. The 
Court concluded that N.A. did not say anything like this on the program aired on March 
27th 1999 and that the newspaper didn’t present evidence to prove that Valeriu Matei was 
indeed a member of a mafia clan.   
The plaintiff claimed that the title of the article for which the newspaper was sanctioned, 
was just a conclusion made by the author from N.A’s declarations and that it was a moral 
judgment based on a sufficient factual basis. 
The Article was written in the context of a debate on an especially important issue for the 
public, that is, the involvement of a high-level politician in illegal activities. Consequently, 
the margin of judgment that the Courts had in this case was rather limited.
Both parties and the Court came to an agreement that the national courts’ decisions - 
that the plaintiff had to pay damages, were an “interference by public authorities” in the 
plaintiff’s freedom of speech, as protected by paragraph 1 of Article 10. Furthermore, no 
one claims that the interference was “sanctioned by Law” and had a legitimate purpose.    
The European Court of Human Rights had ruled that Article 10 of the Convention was 
violated and that Moldova had to pay Flux 260 Euros for material damages, 3000 Euros for 
moral damages and 1200 Euros for costs and expenses incurred. The Court decision was 
made public on June 12th 2007. 

Parties involved Flux newspaper; National Courts; ECHR; Valeriu Matei. 
Current state The case was solved. 

Date September 15th 2003
Media Institution Flux newspaper
Media type Regular newspaper
Subject Sanctions for slander
Case description On June 19th 2002, Flux had published on its first page the title of an article accompanied 

by a summary, that was going to appear in another edition of the paper. The title of the 
summary was “The Red Millionaires” and it went with a big photograph of the leader of the 
Communist Party’s parliamentary faction, Victor Stepaniuc, wearing a hat.   
On the next day, June 20th 2002, Mr. Stepaniuc had filed a civil lawsuit against the 
newspaper and against the author charging them with slander.  
On June 21st 2002, Flux had published the entire article. The article was based on the 
description of facts made by the deputy director of the Anenii Noi Preserves Factory PLC. 
He narrated about alleged attempts by a Communist member of parliament to obtain a 
declaration of insolvency of the factory and sell it. He also said that the Parliament had 
used the Fiscal Inspectorate, as well as other state authorities, for this purpose, and 
that Stepaniuc’s actions were supported by the parliamentary faction of the Communist 
Party. On August 1st 2002, the first trial ended in favor of Stepaniuc, following which the 
newspaper filed an appeal. On February 6th 2003, the Chișinău Tribunal rejected the 
appeal claiming that it was groundless. It didn’t take into consideration the article published 
on June 21st 2002. The newspaper had filed another appeal, giving the same reasons as 
before and added that the contested article merely presented the opinion of the Anenii Noi 
Preserves Factory PLC management. On April 1st 2003, the Appeals Court had rejected 
the appeal. The newspaper filed with the ECHR.        
The European Court of Human Rights had ruled that Article 10 of the Convention was 
violated and that Moldova had to pay Flux 278 Euros for material damages, 3000 Euros for 
moral damages and 1800 Euros for costs and expenses incurred. The Court decision was 
made public on July 3rd 2007.

Parties involved Flux newspaper; National Courts; ECHR; Victor Stepaniuc, the leader at the time of the 
CPRM faction in the Moldovan Parliament. 

Current state The case was solved. 



27
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date September 15th 2003
Media Institution “Ţara” newspaper and Petru Poiată
Media type Regular newspaper 
Subject Sanctions for slander
Case description On October 31st 2002, the “Ţara” newspaper published an article entitled “Defying 

legislation on commercial competition; the Stepaniuc clan grabs hold of foreign properties 
through blackmail”. The newspaper narrated, partially citing and partially summarizing,  a 
letter sent to the President of the Republic of Moldova by a transportation company, which 
held several bus routes that connected Chișinău to other cities. On November 21st 2002, 
“Ţara” had published an article entitled “Bolshevik habits. The Stepaniuc clan extends 
its tentacles”. On an unspecified date, Victor Stepaniuc had filed a case against the 
newspaper and the article’s author charging them with slander. He claimed that the article 
published on October 31st 2002 had false declarations and was libelous. On January 24th 
2003, the Buiucani Court had ruled in favor Victor Stepaniuc.     
The plaintiffs appealed this decision, claiming that the Court had totally ignored their 
arguments. The articles were talking about letters and declarations of third parties, 
while the final conclusions were moral judgments. The newspaper had proceeded 
conscientiously and had verified all the information in the declarations of the third parties. 
On April 3rd 2003, the Chișinău Tribunal rejected the appeal. The plaintiffs had filed another 
appeal and it was also rejected by the Appeals Court on June 11th 2003. On September 
15th 2003, the newspaper had filed an appeal with the ECHR, claiming that the decisions of 
the national courts were an interference in freedom of speech, which could not be justified 
in a democratic society.   
The European Court of Human Rights had ruled that Article 10 of the Convention was 
violated and that Moldova had to pay “Țara” 270 Euros for material damages, 2500 Euros 
for moral damages and 1800 Euros for costs and expenses incurred. The Court decision 
was made public on October 16th 2007.

Parties involved Țara newspaper; National Courts; ECHR; Victor Stepaniuc, the leader at the time of the 
CPRM faction in the Moldovan Parliament.

Current state The case was solved. 

Date May 13th 2003
Media Institution Flux newspaper and Aurelia Samson
Media type Regular newspaper 
Subject Sanctions for slander
Case description On December 13th 2001, the Flux newspaper published an article based on a statement 

by Z. Samson about her daughter. The article described the problems Aurica Samson was 
having with her neighbor, the ex-Minister of Constructions. This person had filed a lawsuit, 
claiming damages for slander. He didn’t specify which parts of the article he considered 
defamatory. Before the court of first instance had issued a ruling, the plaintiff newspaper 
had published an apology to the neighbor, at the request of Z. Samson. On October 
17th 2002, the Buiucani Court had partially recognized the neighbor’s complaint and had 
decreed the newspaper to publish a disclaimer on the same page as the article and to pay 
damages and the state fee.   
In the appeal, the plaintiff newspaper had claimed that the declarations made were moral 
judgments, which couldn’t be proved. Furthermore, the newspaper complained that the 
Court had a favorable attitude towards the neighbor, recognizing several expressions as 
being libelous, even if the neighbor hadn’t identified them himself. On January 14th 2003, 
the Chișinău Tribunal had upheld the Court decision, rejecting the newspaper’s arguments. 
On March 20th 2003, the Appeals Court had also upheld the decision. It claimed that 
the newspaper’s appeal was groundless and late, without giving any details on this 
conclusion. The plaintiff newspaper claimed a violation of its rights, guaranteed by Article 
10 of the European Convention on Human Rights, and filed a case with the ECHR on 
May 13th 2003. The Court reiterated that punishing a journalist for helping to disseminate 
declarations made by another person, would seriously affect the press’ contribution to the 
discussion of public interest issues and should only be allowed if there are extremely well 
grounded reasons. In this case, considering the evenhanded tone of the article, the Court 
didn’t see any well grounded reasons for the interference in the freedom of speech of the 
newspaper.  
The European Court of Human Rights had ruled that Article 10 of the Convention was 
violated and that Moldova had to pay Flux 112 Euros for material damages, 3000 Euros for 
moral damages and 1000 Euros for costs and expenses incurred. The Court decision was 
made public on October 23rd 2007.

Parties involved Flux newspaper; Aurelia Samson; National Courts; ECHR.
Current state The case was solved.



28
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date July 10th 2003
Media Institution Flux newspaper
Media type Regular newspaper 
Subject Sanctions for slander
Case description On July 24th 2001, the Flux newspaper published an article entitled “The Communists Mişin and 

Stepaniuc had a great party at Jolly Alon on Lukoil’s money”. The article was referring to a law 
passed by the Communist majority on July 19th 2001 which allowed the Customs Department 
to extend the due date for the payment of VAT and of excise taxes on the import of gasoline and 
diesel by 90 days. Until this modification, the taxes had to be paid on the date of import. The articled 
described this law and mentioned that on the eve of July 19th 2001, “the Communists Vadim Mişin 
şi Victor Stepaniuc, setting aside their proletarian humility, had a great party at Jolly Alon (former 
Seabeco) paid for by the ‘Lukoil’ sharks”. The article included photographs of the two politicians. On 
July 8th 2002, Victor Stepaniuc had filed a case against the newspaper and the author of the article, 
claiming that the above-mentioned excerpt didn’t reflect the truth and thus, was libelous, requesting 
a disclaimer and payment for moral damages. On August 1st 2002, the President of the Buiucani 
Court had ruled in favor of Stepaniuc. The Court mandated that the newspaper pay MDL 3,690 
(278 Euros on that date), which corresponded to the moral damages inflicted on Mr. Stepaniuc 
and included the state fee. The Court also ruled that the newspaper should publish within 15 days 
a disclaimer of the article’s title and of the above-mentioned excerpt. In its appeal of the August 
1st 2002 court decision, the Flux newspaper claimed that the published declarations were moral 
judgments based on facts. On January 30th 2003, the Chișinău Tribunal had dismissed the plaintiff’s 
appeal as groundless and late. On April 1st 2003, the Appeals Court of the Republic of Moldova had 
also rejected the appeal. Flux filed the case with the European Court of Human Rights, claiming 
that Article 10 (freedom of speech) was violated by obligating the newspaper to pay damages and 
to publish disclaimers in the case brought by Mr. Stepaniuc. The Court ruled unanimously that 
Article 10 was indeed violated. The Court noted that an interference in the freedom of speech of the 
plaintiff newspaper had occurred – the interference was “prescribed by Law” and “had the legitimate 
purpose” of protecting the reputation of Mr. Stepaniuc, but was “not necessary in a democratic 
society”.  The European Court of Human Rights had ruled that Article 10 of the Convention was 
violated and that Moldova had to pay Flux 278 Euros for material damages, 3000 Euros for moral 
damages and 1000 Euros for costs and expenses incurred. The Court decision was made public 
on November 20th 2007.

Parties involved Flux newspaper; National Courts; ECHR; Victor Stepaniuc, the leader at the time of the CPRM 
faction in the Moldovan Parliament, Vadim Mişin.

Current state The case was solved. 

Date 5 aprilie 2004
Media Institution Flux newspaper
Media type Regular newspaper 
Subject Sanctions for slander
Case description On December 6th 2002, Flux published an article entitled “The Sabbath of the Nouveau Riche”. 

In the article, the newspaper was talking about how the Parliament speaker, the leader of the 
Communist faction and the Moldovan President’s son had allegedly become rich overnight. The 
main idea of the article was that before becoming public figures, they were simple citizens, without 
considerable wealth; their affluence had significantly increased after the Communist Party won the 
elections and they became public officials. On December 12th 2006, Mr. Stepaniuc, the leader of the 
Communist faction in the Parliament, brought a case against the newspaper and the author of the 
article. He didn’t pay the state fee when filing the case; he didn’t come to any of the trials and neither 
did he delegate anyone to represent him. In its defense, the newspaper had submitted to the Court 
copies of several open letters by a transport company addressed to the President of the Republic of 
Moldova, where Mr. Stepaniuc was accused of acquiring several bus routes which belonged to that 
company. On June 26th 2003, the Chișinău Appeals Court rejected the newspaper’s appeal and 
upheld the lower court’s decision, reiterating that the plaintiff newspaper didn’t present any evidence 
in support of their declarations about Mr. Stepaniuc. The Court didn’t take into consideration any of 
the newspaper’s arguments, which had afterwards appealed the decision. On November 5th 2003, 
the Supreme Court of Justice had reduced the amount of damages to be paid to Mr. Stepaniuc by 
the newspaper and by the author of the article to MDL 1,350, and MDL 180 respectively. The Court 
ruled that Mr. Stepaniuc is a public figure and, thus, should be more tolerant towards the press; 
moreover, the didn’t show up to any of the trials. However, the Supreme Court didn’t distance itself 
from the conclusions of the two lower courts regarding the actual case and neither did it examine 
any of the newspaper’s arguments. The newspaper had filed with the ECHR claiming that Article 
10 of the European Convention on Human Rights had been violated. The Court had ruled that 
because the contested declarations were made by a journalist while debating a public interest 
issue and because the plaintiff in this case was a high-ranking politician, the state interference was 
not in response to a major social necessity and thus, was not necessary in a democratic society. 
Consequently, Article 10 of the Convention had been indeed violated and the state had to pay Flux 
100 Euros for material damages, 3000 Euros for moral damages and 1800 Euros for costs and 
expenses incurred. The Court decision was made public on February 12th 2008.                       

Parties involved Flux newspaper; National Courts; ECHR; Victor Stepaniuc, the leader at the time of the CPRM 
faction in the Moldovan Parliament.

Current state The Case was solved. 



29
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date April 5th 2004
Media Institution Flux newspaper
Media type Regular newspaper 
Subject Sanctions for slander
Case description On November 15th 2002, Flux published an articled entitled “The Criminal File of Eugenia 

Duca, five kilograms of waste paper”. The article described the progression of a well-
known criminal case initiated against a businesswoman, who was sentenced at that time, 
but later acquitted and paid damages for illegal persecution and detention. The newspaper 
published in italics excerpts from an open letter by the daughter of the businesswoman 
addressed to the President of the Country, the Parliament Speaker, the Prime-Minister, 
the Council of Europe, the OSCE Mission in Moldova, as well as to other organizations. 
In the letter, the daughter complains about alleged abuses committed by the Prosecutor’s 
office and by the courts against her mother. On an unspecified date, the deputy Prosecutor 
General, Vasile Solomon, who in the meantime had been demoted from Prosecutor, had 
filed a civil lawsuit charging the newspaper with slander, claiming that the declaration that 
his resignation was due to shady affairs didn’t reflect the truth and was defamatory. On 
February 12th 2003, the Râşcani Court had ruled in favor of Mr. Solomon, concluding that 
the statement regarding his resignation wasn’t truthful and was libelous. The Court had 
also mentioned that, on the day the article was published, Mr. Solomon was employed by 
the Prosecutor’s Office to assist in the work of the Appeals Court. The Court ruled that the 
newspaper should pay MDL 2,700 (178 Euros on that date) to Mr. Solomon, as well as 
publish a disclaimer within 15 days.          
In its appeal of the February 12th 2003 court decision, the Flux newspaper claimed, 
amongst other things, that the article was actually a dissemination of the declarations of 
Mrs. Duca’s daughter that she had made in her open letter, and that the newspaper could 
not be held responsible for publicizing the declarations of a third party. On April 29th 2003, 
the Chișinău Appeals Court dismissed the plaintiff’s appeal as groundless and didn’t even 
examine the newspaper’s argument regarding the circulation of declarations made by 
other persons.  
In its appeal, the newspaper argued that the term “shady affairs” was a moral judgment. 
On November 19th 2003, the Supreme Court of Justice had rejected the plaintiff’s 
appeal, concluding that Mr. Solomon was discharged by Parliamentary decree without 
any justification, and then continued his activity in the Prosecutor’s office in another 
position. The Court didn’t say anything about the newspaper’s argument regarding the 
dissemination of declarations made by third parties.  
The Flux newspaper claimed that Article 6 ECHR (the right to a fair trial) had been 
violated because the courts didn’t give a comprehensive justification for their decision. 
Furthermore, Flux claimed that Article 10 ECHR (freedom of speech) had also been 
violated by obligating the newspaper to pay damages and publish a disclaimer in the case 
of slander brought by Vasile Solomon.  
The Court had unanimously ruled that Article 10 ECHR had been violated. It mentioned 
that in this case, there was an interference in the freedom of speech of the plaintiff 
newspaper which was “prescribed by Law” and “had a legitimate purpose”, but was “not 
necessary in a democratic society”.          
The Court ruled that the newspaper be paid 185 Euros (the Euro equivalent on the day of 
the national court’s decision, of damages meant to been paid to Mr. Solomon, including the 
state fee) for material damages, 3,000 Euros for moral damages and 1,800 Euros for costs 
and expenses incurred.  

Parties involved Flux newspaper; National Courts; ECHR; Vasile Solomon.
Current state The case was solved. 



30
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date 16.01.2004
Media Institution Timpul newspaper
Media type Regular newspaper
Subject The Skoda affair and the investigation done by the “Timpul” newspaper
Case description On 16.01.04, the “Timpul” newspaper published the investigative article “Luxury in the 

country of poverty”, written by A. Anghel. The article made a few revelations regarding 
the purchase of a group of luxury Skoda cars by the State Chancellery from the “Daac 
Hermes” company. As the newspaper had mentioned, the objective of the investigation 
was to inform the public about the lack of transparency in and the shady way that public 
funds are spent. Oddly, the “Daac Hermes” company reacted to this article, not the 
State Chancellery as one might expect. On 23.01.04, this company sues the Timpul 
newspaper, asking for the far-fetched amount of 20 million Lei and 500 thousand USD 
in “moral damages”. The Buiucani Court acts promptly and sequestrates newspaper 
assets in the amount of the damages claimed. The sequestrate meant the blocking 
of the financial activity of the newspaper and was qualified by the Timpul team as a 
political order, an act of intimidation against the independent press and a violation of the 
presumption of innocence principle. On 18.02.04, the two parties met at the first trial. 
Timpul’s representative, first of all, had asked for the unfreezing of the newspaper’s 
bank account, without which the newspaper’s further activity was impossible. The “Daac 
Hermes” company representative agreed to this request, but insisted that the requisition 
be removed “only partially”. Consequently, the Court decided to remove the requisition 
for the amount of 20 million Lei, but not for 500,000 USD. At the same time, the Timpul 
representative had asked for the postponement of the trial by one month because the 
volume of documents that were going to be examined in this case was rather large. The 
Court agreed to this proposal and postponed the trial until 18.03.04. On 28.04.04. the 
Buiucani Court had partially accepted the “Daac Hermes” company’s case against the 
“Timpul” newspaper, following the article “Luxury in the country of poverty”, published on 
January 16th of the same year. The Judge Silvia Gârbu decided that the publishing of 
this article had caused moral damages of 1 million 350 thousand Lei (about 112 thousand 
USD) to the “Daac Hermes” company, as opposed to the almost 2 million USD that the 
company was asking for. According to “Timpul” newspaper’s director, C. Tănase, “Daac 
Hermes” wasn’t able to refute anything written in the “Luxury in the country of poverty” 
article during the trials. “Thus, it follows that all the information presented in our article 
reflects the truth. More specifically, that a group of Skoda Octavia cars were purchased by 
the State Chancellery, signed for by Pantelei Taltu, without organizing a public tender; that 
the money for the transaction was not provided for in the State Budget for 2003; that the 
decision to purchase the cars was not published, as it should have been, in the “Official 
Gazette”; that the deal was totally obscure and was backed by Vladimir Voronin, Vasile 
Tarlev and P.Taltu, the persons mentioned in the article. The Buiucani Court, however, 
considered these arguments unconvincing. On the contrary, because we wrote that 42 
cars were purchased, instead of 40 claimed by “Daac Hermes” – other than that, we were 
absolutely right - the Court ruled that “Timpul” should pay one million three hundred and 
fifty Lei”, mentioned Tănase in Timpul, N. 129, published on May 28th 2004. On May 12th, 
Timpul filed with the Appeals Court, challenging the ruling of April 28th by the Buiucani 
Court in the case of Timpul Vs. “Daac Hermes”. The Chișinău Appeals Court upheld the 
decision of the Buiucani Court, which mandated that the “Timpul” newspaper pay moral 
damages of 1 million 350 thousand Lei (about 112 thousand USD) to “Daac Hermes”. The 
“Timpul” newspaper announced its decision to challenge the ruling of the Appeals Court 
at a superior instance, claiming that the ruling was “contradictory and biased, as was the 
entire judicial process”. “We were convinced that we would lose at the Appeals Court as 
well. Even though we have the right to challenge the ruling with the Supreme Court of 
Justice, we’re certain that we’ll lose there as well, because the “Daac Hermes” Vs. “Timpul” 
case is prearranged by the current governance against the press. After that, we’ll file with 
the European Court of Human Rights. There’s no way we will lose there”, the newspaper 
declared. On 28.11.04, the “Timpul info-magazin” publication and the journalist Alina 
Anghel had filed a complaint with the ECHR.          
In November 2007, the European Court of Human Rights (ECHR) had made public its 
ruling in the case of the “Timpul info-magazin” publication and the journalist Alina Anghel, 
mandating the Government of the Republic of Moldova to pay 13.8 thousand Euros in 
moral and material damages and judicial expenses. The ECHR had concluded that the 
Chișinău Government had violated Article 10 of the European Convention on Human 
Rights (“freedom of speech”) and that the Moldovan courts had inaccurately interpreted 
the published article. The original ruling in favor of Daac Hermes was an interference in the 
freedom of speech of the plaintiffs and was not necessary in a democratic society.    

Parties involved Timpul newspaper; "Daac Hermes" company and the Buiucani Court 
Current state The case was solved.



31
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date March 19th 2002
Media Institution Nine ex-employees of the Teleradio-Moldova (TRM) Company
Media type TV
Subject Censorship at a public mass-media outlet
Case description The European Court of Human Rights concluded that the Teleradio Moldova journalists’ 

freedom of speech was violated by the management of Teleradio Moldova. The ECHR had 
ruled in favor of the journalists Larisa Manole, Corina Fusu, Mircea Surdu, Dinu Rusnac, 
Viorica Cucereanu-Bogatu, Angela Arama-Leahu, Ludmila Vasilache, Leonid Melnic and 
Diana Donica, who filed a case with the ECHR in 2002 charging the Teleradio-Moldova 
Public Company of censorship.   
The “Teleradio Moldova” (TVM) State Company was created in 1994 replacing the old 
state Radio and Television company in the Republic of Moldova. It was the only company 
which had coverage in all of Moldova. In 2002, the State Company was transformed into a 
public company. According to the plaintiffs, there had been censorship at TVM throughout 
all its existence. However, after February 2001, when the Communist Party won 
parliamentary elections by a large majority, the censorship became intolerable. Censorship 
was usually exercised verbally through directives coming from, in hierarchical order, the 
president of the Editors Company. In particular, the plaintiffs claimed that starting with 
February 2001, none of the opposition parties were given any airtime; any article that had 
a different point of view from the Communist Party was prohibited; words and expressions 
such as “Romanian”, “the Romanian language”, “Basarabia”, “History of the Romanian”, 
“totalitarian regime”, etc. were prohibited; any references to certain historical periods were 
forbidden, periods such as the interwar period, the famine organized in the USSR, the 
Stalinist regime, deportations to the GULAG and the period of national rebirth after 1989.   
The events that were going to be shown in news bulletins were carefully selected and 
only a limited number of journalists had the right to do stories on the public authorities. 
One could only reference the state news agency “Moldpres”, while the opposition was 
slandered. If there was a story including representatives of the opposition, their interviews 
were truncated and all their speeches were substituted by statements from journalists or 
by texts pre-written by the “Moldpres” news agency.    
On February 25th 2002, 331 employees of TVM had signed a declaration of protest against 
censorship. On February 27th 2002, the TVM employees decided to stage a passive strike 
and elected a Strike Committee for this purpose. The Strike Committee handed a list of 
demands regarding abolishing censorship on National Television and Radio to the TVM 
management and to the Government. Meanwhile, the editors and news anchors had 
started presenting “uncensored” news, despite pressure from the Company administration. 
On March 7th 2002 the Parliament created a special parliamentary commission, which was 
supposed to develop a “strategy to improve the TVM’s operations”.   
One by one, leaders of the strike movement were sanctioned and fired through different 
methods. Various disciplinary sanctions were applied to the plaintiffs Larisa MANOLE 
and Dinu RUSNAC. In March and April 2002, leaders of the Strike Committee were 
interrogated by criminal investigators regarding the protests they’ve organized in front of 
the Company building.   
On June 7th 2002, the President of the Republic of Moldova, Mr. Voronin, had made a 
press declaration regarding the Company. He voiced his doubts about Resolution N. 
1280 (2002) of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, which mandated 
the authorities of the Republic of Moldova to transform “Teleradio-Moldova” from a State 
Company into a public company. However, he said that as President, he will have to agree 
to this change. Finally, he concluded that the anti-communist protests carried out between 
January and April were organized by “uneducated and savage people, pithecanthropus”. 
On July 26th 2002, Parliament passed Bill N. 1320-XV on the national public mass-media 
institution, the “Teleradio-Moldova” company, through which the State Company “Teleradio-
Moldova” became a public company. According to the new law, employees of the old State 
Company had to undergo a selection process in order to be hired at the Public Company. 
None of the plaintiffs who had worked in the old News Department were hired and neither 
were the majority of the people who partook in the 2002 strike.      
On September 16th 2009, the European Court of Human Rights had unanimously ruled that 
Article 10 of the European Convention on Human Rights had been violated and that there 
was censorship at the public mass-media outlet. On July 13th 2010, the Court mandated 
Moldova to pay 2000 Euros to each plaintiff for moral damages and 8940 Euros to all 
plaintiffs for costs and expenses incurred.  

Parties involved Larisa Manole, Corina Fusu, Mircea Surdu, Dinu Rusnac, Viorica Cucereanu-Bogatu, 
Angela Arama-Leahu, Ludmila Vasilache, Leonid Melnic and Diana Donica; Teleradio-
Moldova;The Communist Party; ECHR. 

Current state The case was solved.



32
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

Date June 28th 2005
Media Institution Flux newspaper
Media type Regular newspaper 
Subject Sanctions for slander
Case description On November 24th 2009, the European Court of Human Rights had announced its ruling in 

the case of Flux Vs. Moldova (N. 7) (file N. 25367/05). 
On April 9th 2004, the “Flux” newspaper published an article entitled “Four more 
communists get their hands on houses on our money”. On May 5th 2004, Victor Stepaniuc 
had filed a civil lawsuit against the newspaper, charging it with slander.  
On June 7th 2004, the Buiucani Court of Chișinău had ruled in favor of Victor Stepaniuc 
and mandated the newspaper to pay 30000 Lei in moral damages and to publish a 
disclaimer. After a series of civil procedures, finally, the Supreme Court of Justice had 
decreased the amount to be paid in moral damages to 5000 Lei. Nevertheless, the 
Supreme Court agreed with the lower courts that the published article didn’t reflect the 
truth and thus, was libelous to Victor Stepaniuc.    
The newspaper had filed the case with the ECHR, claiming that the national courts 
didn’t give a comprehensive justification for their decision. Furthermore, the plaintiff had 
challenged the objectivity of a judge who participated in the examination of the case. 
Finally, the plaintiff newspaper had complained based on Article 10 of the Convention that 
its freedom of speech had been unjustifiably violated. The Court had only accepted the 
complaint made based on Article 10 of the Convention.    
The European Court had ruled that the right to freedom of speech guaranteed by Article 
10 of the Convention had been violated. The Court mentioned that the interference in the 
freedom of speech “was not necessary in a democratic society”, considering the good 
intentions of the newspaper to inform the public about real problems. In formulating its 
conclusions, the Court considered the obvious lack of detailed information on the spending 
of public funds by the Parliament.  
Finally, the Court mandated that the Government pay the plaintiff newspaper 12.25 Euros 
for material damages, 3000 Euros for moral damages and 1800 Euros for costs and 
expenses incurred. 

Parties involved Flux newspaper; National Courts; ECHR; Victor Stepaniuc.
Current state The case was solved. 



33
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS

The number of  violations of  journalists’ 
right to inform themselves in the Republic 
of  Moldova is much greater than this report 
can fit. If  all these cases were to reach the 
ECHR, Moldova would go broke. One thing 
we can say for sure is that after 2001, with the 
coming to power of  the Communist Party, the 
situation regarding freedom of  mass-media 
and the freedom of  speech had gotten worse. 
We can feel the effects of  this kind of  media 
environment to this day, when rude approaches 
of  certain public officials to working with 
mass-media still persist (admitting journalists 
to public events based on preferential 
discriminatory lists, virulent media discourse, 
etc.). The cases described in this report are just 
a fraction of  all registered violations, while the 
inclusion of  all committed violations would 
conceal the true purpose of  the report – that 
is, to showcase cases and situations that should 
not be tolerated for the future neither by 
journalists, nor by decision makers.   

Legislative amendments in regards to mass-
media in Moldova that happened in this period 
were dictated by European structures. However, 
these legislative modifications were moving with 
the speed of  a snail, the governing authorities 
being engaged in a permanent dialogue with 
the Council of  Europe to improve them. On 
the other hand, civil society organizations were 
only partially or not at all consulted regarding 
these legislative amendments. More accurately, 
the government pretended to consult these 
organizations in order to put check marks on 

the agenda of  working with European partners.  
Violations of  legislation in regards to local 

mass-media is a rather frequent phenomenon, 
these infringements being committed by both 
individuals and state authorities. Neither could 
the state ensure an adequate level of  protection 
for persons who work in mass-media, 
nor did it want to – journalists have been 
intimidated, robbed, beaten up, searched and 
illegally detained, etc. by various individuals. 
Furthermore, state authorities have themselves 
violated legal norms - the most concerning 
aspect being that the main purpose of  some of  
these authorities is to protect the law. Neither 
does the justice system ensure an appropriate 
level of  protection, Moldova being multiple 
times convicted by the ECHR for violating 
Article 10 (freedom of  speech), overturning 
rulings made by national courts.    

For the most part, the physical abuses 
were tolerated by public officials and even 
encouraged sometimes (see examples in 
the Limiting of  journalists’ access to public 
information section of  this report). As a result, 
it was becoming more and more difficult 
to produce investigative or opinion articles. 
The purge at the public television company 
was initiated in 2002 by the communists and 
the viewer, whose taxes paid for the public 
television, was deprived of  truthful and 
interesting information. The existence of  
censorship at Moldova 1 was recognized by 
the ECHR only in 2009 through the ruling in 
the case of  Manole et. al Vs. Moldova. In the 



34
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

case of  private TV stations, the “stick” that 
the governance used to silence them was the 
Audiovisual Coordinating Council which could 
at any moment withdraw any station’s license 
without any grounds for it – for example, TVR 
in 2007, or the unwillingness to extend Pro 
TV Chișinău’s license in 2008. These kinds of  
cases could only happen because of  the two-
sided interpretation by ACC members of  the 
Audiovisual Code. Even the jurisdiction of  
this public autonomous entity raises certain 
questions regarding the political involvement 
of  its members, who are appointed from “civic 
associations, foundations, unions, consumer 
associations, religious faiths”.        

The privatization of  public mass-media 
outlets was never fully accomplished and 
neither was it fair towards the journalists who 
were working at these institutions. The Antena 
C and Euro TV journalist protests of  2007 
were a continuation of  the Teleradio Moldova 
protests of  2004. Unfortunately though, the 
protesters didn’t achieve any results. 

In the case of  the printed press, law 
enforcing agencies, the police, the CCECC, 
the prosecutor’s office, the courts, etc. had 
intimidated and pressured these institutions. 
People had become accustomed to the 
intimidation of  journalists and there was a 
sense that reprisals against journalists would 
go unpunished. This perception had the effect 
of  lowering the prestige of  the journalistic 
profession to a minimal level, journalists being 
called “the rabid dogs of  society” by the judge 
Ion Muruianu, President of  the Supreme Court 
of  Justice, who later got into a conflict with the 
press. It was normal for the governing party 
(communists) to kick this rabid dog so that it 
would calm down.

Non-governmental organizations had 
become an informal lawyer of  mass-media 
institutions insubordinate to the government, 
which reacted quickly to any abuse of  the press 
and launched protests. On the other side of  the 
barricade, the mass-media institutions affiliated 
with the governance were promoting a polished 
image of  the governing party. We just have to 
wait and see if  with the coming to power of  
the Alliance for European Integration NGOs 
will continue to protest vigorously in cases of  
abuse against journalists, regardless of  which 
media institution they work for.  

Only the disappearance of  cleavages based 
on political criteria within the press and the 
upholding of  professionalism and ethics can 
lead to a truly modern mass-media climate in 
Moldova. When there won’t be mass-media 
institutions divided by political affiliation, 
we will be able to conclude that we have 
high-quality journalism and a modern and 
democratic mass-media climate.   

The recommendations based on this 
report don’t require a great effort from public 
authorities; they just require coherence and 
determination:

1.	 The knowledge and respect for 
Moldovan legislation that deals with 
ensuring the right to information and 
mass-media freedom, by employees of  
public institutions and law enforcing 
agencies.

In the majority of  the cases described 
above, the abuses committed by law enforcing 
agencies were due to the legislative illiteracy 
of  the authorities, which base their actions on 
“what the boss says”, as opposed to what the 
Law provides for.



35
THE BLACK BOOK 

OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

2.	 Initiating a serious discussion forum 
with the participation of  public 
authorities and mass-media institutions 
on the economic profitability of  
mas-media and putting an end to 
dependence on political sponsors. 

The mass-media institutions’ economically 
vulnerable situation in Moldova makes them 
susceptible to political sponsors who impose 
their own editorial politics. Even though this 
discussion was happening before the publishing 
of  this report, it was rather incongruent, 
reminding one of  the fable with the crawfish, 
swan and the pike. The participation of  all 
stakeholders, especially of  public authorities, in 
a constructive format would contribute to the 
improvement of  the Moldovan mass-media 
climate.  

3.	 The non-involvement of  politicians in 
Moldovan mass-media.

The political factor is present in the media 

landscape through the approval of  the members 
of  the Audiovisual Coordinating Council by 
Parliament. However, in a democratic state, 
mass-media needs to be autonomous. The 
excessive involvement of  politicians in this 
field speaks to how democratic or not a state 
is. Almost all the cases presented above were 
caused by, directly or indirectly, the presence 
of  the political factor and its pressures. The 
involvement of  politicians in mass-media leads 
to the degeneration of  the media climate in any 
country.    

4.	 Improvement of  the quality of  
journalism education.

The cases mentioned above also attest to 
the weak journalism education in Moldova. A 
young journalist needs to learn about codes of  
conduct, honor, dignity and professionalism 
in the first years of  University. What is being 
taught there should then guide the journalist’s 
daily work. 

Annex 1.
Date
Media Institution
Media type
Subject
Case description
Parties involved
Current state
Jurist’s comments



36
THE BLACK BOOK 
OF MOLDOVAN 
MASS-MEDIA

NOTE






