
Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 1

Nr. 1   |  Aprilie 2017

Victor URSU

Peisajul mediatic
și narativele presei 
transnistrene. 
Tablou incomplet



Această publicație este realizată de IDIS “Viitorul” cu suportul Fundaţiei EstEuropene, din resursele 
acordate de Guvernul Suediei și de Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile 
exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației EstEuropene, 

Guvernului Suediei, sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.

Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” este succesorul de 
drept al Fundaţiei Viitorul, şi păstrează în linii mari tradiţiile, obiectivele şi principiile 
de acţiune ale fundaţiei, printre care se numără: formarea de instituţii democratice şi 
dezvoltarea unui spirit de responsabilitate efectivă printre oamenii politici, funcţionari 
publici şi cetăţenii ţării noastre, consolidarea societăţii civile şi spiritului critic, promo-
varea libertăţilor şi valorilor unei societăţi deschise, modernizate şi pro-europene.

Organizația Obştească Promo-LEX este un ONG public, ce urmărește principiile 
democrației participative, monitorizează și identifică cazurile de încălcare a dreptu-
rilor omului în Moldova, Promo-LEX este una dintre cele mai importante organizații 
de monitorizare a reformelor judiciare și conduce astăzi platforma ONG-urilor din 
Moldova ale Forumului Parteneriatului Estic. Web. www.promolex.md 

Congresul autorităților locale şi regionale din Moldova (CALM) este cea mai mare și 
cea mai reprezentativă asociație a autorităților locale și regionale din țara noastră. Aces-
ta oferă consultanță juridică, fiscală, și tehnică în scopul susținerii autonomiei fiscale 
locale și a descentralizării. CALM reprezintă 700 de autorități publice locale, în calitate 
de membri cu drepturi depline din cele 898 existente în Moldova. Web: www.calm.md

Orice utilizare a unor extrase ori opinii ale autorului acestui Studiu trebuie să conţină referinţă la IDIS „Viitorul”.

Pentru mai multe informaţii asupra acestei publicaţii ori asupra abonamentului de recepţionare a publicaţi-
ilor editate de către IDIS, vă rugăm să contactaţi IDIS „Viitorul”. 

AdresA de contAct:
Chişinău, Iacob Hîncu 10/1, 2004, Republica Moldova
Telefon: (373-22) 21 09 32
Fax: (373-22) 24 57 14
www.viitorul.org

Această publicație este realizată de IDIS “Viitorul” cu suportul Fundaţiei EstEuropene, din resursele 
acordate de Guvernul Suediei și de Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile 
exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației EstEuropene, 

Guvernului Suediei, sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.

Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” este succesorul de 
drept al Fundaţiei Viitorul, şi păstrează în linii mari tradiţiile, obiectivele şi principiile 
de acţiune ale fundaţiei, printre care se numără: formarea de instituţii democratice şi 
dezvoltarea unui spirit de responsabilitate efectivă printre oamenii politici, funcţionari 
publici şi cetăţenii ţării noastre, consolidarea societăţii civile şi spiritului critic, promo-
varea libertăţilor şi valorilor unei societăţi deschise, modernizate şi pro-europene.

Organizația Obştească Promo-LEX este un ONG public, ce urmărește principiile 
democrației participative, monitorizează și identifică cazurile de încălcare a dreptu-
rilor omului în Moldova, Promo-LEX este una dintre cele mai importante organizații 
de monitorizare a reformelor judiciare și conduce astăzi platforma ONG-urilor din 
Moldova ale Forumului Parteneriatului Estic. Web. www.promolex.md 

Congresul autorităților locale şi regionale din Moldova (CALM) este cea mai mare și 
cea mai reprezentativă asociație a autorităților locale și regionale din țara noastră. Aces-
ta oferă consultanță juridică, fiscală, și tehnică în scopul susținerii autonomiei fiscale 
locale și a descentralizării. CALM reprezintă 700 de autorități publice locale, în calitate 
de membri cu drepturi depline din cele 898 existente în Moldova. Web: www.calm.md

Orice utilizare a unor extrase ori opinii ale autorului acestui Studiu trebuie să conţină referinţă la IDIS „Viitorul”.

Pentru mai multe informaţii asupra acestei publicaţii ori asupra abonamentului de recepţionare a publicaţi-
ilor editate de către IDIS, vă rugăm să contactaţi IDIS „Viitorul”. 

AdresA de contAct:
Chişinău, Iacob Hîncu 10/1, 2004, Republica Moldova
Telefon: (373-22) 21 09 32
Fax: (373-22) 24 57 14
www.viitorul.org



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 3

Această publicație este realizată de IDIS “Viitorul” cu suportul Fundaţiei EstEuropene, din resursele 
acordate de Guvernul Suediei și de Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile 
exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației EstEuropene, 

Guvernului Suediei, sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.

Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” este succesorul de 
drept al Fundaţiei Viitorul, şi păstrează în linii mari tradiţiile, obiectivele şi principiile 
de acţiune ale fundaţiei, printre care se numără: formarea de instituţii democratice şi 
dezvoltarea unui spirit de responsabilitate efectivă printre oamenii politici, funcţionari 
publici şi cetăţenii ţării noastre, consolidarea societăţii civile şi spiritului critic, promo-
varea libertăţilor şi valorilor unei societăţi deschise, modernizate şi pro-europene.

Organizația Obştească Promo-LEX este un ONG public, ce urmărește principiile 
democrației participative, monitorizează și identifică cazurile de încălcare a dreptu-
rilor omului în Moldova, Promo-LEX este una dintre cele mai importante organizații 
de monitorizare a reformelor judiciare și conduce astăzi platforma ONG-urilor din 
Moldova ale Forumului Parteneriatului Estic. Web. www.promolex.md 

Congresul autorităților locale şi regionale din Moldova (CALM) este cea mai mare și 
cea mai reprezentativă asociație a autorităților locale și regionale din țara noastră. Aces-
ta oferă consultanță juridică, fiscală, și tehnică în scopul susținerii autonomiei fiscale 
locale și a descentralizării. CALM reprezintă 700 de autorități publice locale, în calitate 
de membri cu drepturi depline din cele 898 existente în Moldova. Web: www.calm.md

Orice utilizare a unor extrase ori opinii ale autorului acestui Studiu trebuie să conţină referinţă la IDIS „Viitorul”.

Pentru mai multe informaţii asupra acestei publicaţii ori asupra abonamentului de recepţionare a publicaţi-
ilor editate de către IDIS, vă rugăm să contactaţi IDIS „Viitorul”. 

AdresA de contAct:
Chişinău, Iacob Hîncu 10/1, 2004, Republica Moldova
Telefon: (373-22) 21 09 32
Fax: (373-22) 24 57 14
www.viitorul.org

Această publicație este realizată de IDIS “Viitorul” cu suportul Fundaţiei EstEuropene, din resursele 
acordate de Guvernul Suediei și de Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile 
exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației EstEuropene, 

Guvernului Suediei, sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.

Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul” este succesorul de 
drept al Fundaţiei Viitorul, şi păstrează în linii mari tradiţiile, obiectivele şi principiile 
de acţiune ale fundaţiei, printre care se numără: formarea de instituţii democratice şi 
dezvoltarea unui spirit de responsabilitate efectivă printre oamenii politici, funcţionari 
publici şi cetăţenii ţării noastre, consolidarea societăţii civile şi spiritului critic, promo-
varea libertăţilor şi valorilor unei societăţi deschise, modernizate şi pro-europene.

Organizația Obştească Promo-LEX este un ONG public, ce urmărește principiile 
democrației participative, monitorizează și identifică cazurile de încălcare a dreptu-
rilor omului în Moldova, Promo-LEX este una dintre cele mai importante organizații 
de monitorizare a reformelor judiciare și conduce astăzi platforma ONG-urilor din 
Moldova ale Forumului Parteneriatului Estic. Web. www.promolex.md 

Congresul autorităților locale şi regionale din Moldova (CALM) este cea mai mare și 
cea mai reprezentativă asociație a autorităților locale și regionale din țara noastră. Aces-
ta oferă consultanță juridică, fiscală, și tehnică în scopul susținerii autonomiei fiscale 
locale și a descentralizării. CALM reprezintă 700 de autorități publice locale, în calitate 
de membri cu drepturi depline din cele 898 existente în Moldova. Web: www.calm.md

Orice utilizare a unor extrase ori opinii ale autorului acestui Studiu trebuie să conţină referinţă la IDIS „Viitorul”.

Pentru mai multe informaţii asupra acestei publicaţii ori asupra abonamentului de recepţionare a publicaţi-
ilor editate de către IDIS, vă rugăm să contactaţi IDIS „Viitorul”. 

AdresA de contAct:
Chişinău, Iacob Hîncu 10/1, 2004, Republica Moldova
Telefon: (373-22) 21 09 32
Fax: (373-22) 24 57 14
www.viitorul.org

Această publicație este realizată de IDIS „Viitorul” cu suportul financiar al Black Sea Trust for 
Regional Cooperation. Opiniile aparțin autorilor și nu reflectă punctul de vedere al finanțatorului.



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet4

Sumar
Sumar executiv .............................................................................................................................................5

Situaţia mass media ....................................................................................................................................7

Grupurile de influenţă şi metode de finanţare ........................................................................................9

Cine a „încălecat” presa din Transnistria ...............................................................................................10

Persecuţia jurnaliștilor și a blogerilor independenţi ............................................................................11

Practicile strategilor politici și politologilor ...........................................................................................14

Mass media din Transnistria ...................................................................................................................16 



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 5

Sumar executiv
Metodele de comunicare ale Federației Ruse sunt complexe în ceea ce privește promovarea ide-
ilor. Acestea modelează percepția oamenilor asupra reintegrării țării și UE. Analiza mass-media 
oferă răspunsuri la imaginea Republicii Moldova, României, Uniunii Europene și Uniunii Eura-
siatice. Presa din Transnistria este în cea mai mare parte părtinitoare cu un limbaj tendențios iar 
tonalitatea materialelor despre Republica Moldova și UE este negativă. În materialele de presă 
lipsesc oamenii de rând. Principalii actori sunt oficialii de la Tiraspol și autoritățile din regiune 
cărora le servește drept canale de promovare a imaginii acestora și a succeselor. Mass media din 
Transnistria abordează subiectele din perspectiva prietenilor și dușmanilor. Materialele legate 
de Republica Moldova sunt ignorate, România est prezentată drept stat agresor, iar UE ca re-
prezentant în discuțiile în formatul de negocieri. Presa din regiune este lipsită de obiectivitate, 
echidistanţă în reflectarea evenimentelor, de abilităţi. Ba mai mult este cenzurată „autorităţile 
oficiale” transnistrene. 

Temele abordate de presa din stânga Nistrului sunt: relaţiile bilaterale cu Federaţia Rusă, Uni-
unea Eurasiatică și discuţiile din formatul „5+2”. În anul 2013, Ernest Vardanean a declarat 
pentru Europa Liberă ca nu există diferenţe semnificative privind libertatea mass-mediei între 
liderii din regiune. Singura diferenţa se regăsește în modalitatea de abordare a problemei, însă 
esenţa rămâne neschimbată. Mass-media din nerecunoscuta regiune din stânga Nistrului s-a 
dezvoltat într-un spaţiu închis similar celui din fosta URSS. Procesul de formare a media din 
regiune nu durează o zi sau un deceniu, ci mai mult de un sfert de veac și nu servește pentru a 
informa cetățenii cu privire la evenimente, fapte, ci pentru a politica necesară autorităţilor. De 
fapt, orice regim nedemocratic este afectat de o asemenea politică vicioasă. Media este influența-
tă de tehnicile de propagandă sovietică în lipsa școlilor de jurnalism și a practicelor moderne de 
prezentare a informațiilor. Mass-media din stânga Nistrului pledează pentru soluţionarea con-
flictului prin separarea regiunii transnistrene de Republica Moldova, situaţie în care conflictul 
ar fi ultima opţiune având sprijinul Federaţiei Ruse. Şi în celelalte conflicte susţinute financiar de 
către Federaţia Rusă se regăsește mesajul care spune că singura soluţie pentru rezolvarea conflic-
tului este apelarea la forţa armată.

Organizațiile de media din regiune activează în baza Legii „Cu privire la presă” (http://za-
kon-pmr.com/DetailDoc.aspx?document=36383). În 24 de ani documentul a suferit modificări 
minore și nu are un caracter practic. Jurnaliștii își fac meseria sub supravegherea: 
– serviciilor de presă ale Ministerului de Externe, Ministerului Apărării și Ministerului Econo-

miei, care organizează evenimente;
– serviciului de stat pentru supravegherea mass media;
– Comitetului Securităţii de Stat (KGB), Ministerului Securităţii de Stat din decembrie 2016 

http://mgb-pmr.com și a principalelor subdiviziuni care se ocupă de presă;

http://zakon-pmr.com/DetailDoc.aspx?document=36383
http://zakon-pmr.com/DetailDoc.aspx?document=36383
http://mgb-pmr.com


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet6

Relaţiile din media din Transnistria sunt colegiale, dar presa este dependentă de serviciile de 
presă ale organelor de control și de serviciul de stat responsabil de mass media (http://gssmi.
gospmr.org/gos-reestry/reestr-zaregistrirovannykh-smi). Acesta nu este doar un organ de în-
registrare a mass-media de stat, dar și autoritatea abilitată pentru acreditarea jurnaliștilor. 
Acest lucru se face prin intermediul Ministerului Justiției și serviciul din subordine. Ba mai 
mult, există o înregistrare separată la evenimentul la care participă. Un jurnalist străin este 
imposibil să participe la o conferinţă de presă unde participă oficialii din regiune. 

Relaţiile jurnaliștilor din stânga Nistrului cu cei din dreapta practic lipsesc. Autorităţile de 
pe ambele maluri nu fac nimic pentru acest lucru, iar de regulă se împotrivesc, căutând să-și 
dovedească loialitatea față de ideologia promovată de regimul de guvernare. Potrivit acestei 
ideologii, RM este un stat vecin și inamic, iar teritoriile din stânga Nistrului nu au avut nicio-
dată nimic în comun cu partea dreaptă a Nistrului. Cursul spre Rusia este motivat de legătura 
istorică, sacrificiile umane de-a lungul mai multor războaie în care armatele rusești au luptat 
pentru obținerea controlului asupra unor poziții tactice și orașe din regiune. Stereotipurile 
sunt deosebit de puternice mai ales în mediul populației în vârstă și a celor conectate la ad-
ministrația de la Tiraspol. Între breselele gazetărește lipsesc temele de interes comun, dar și 
liderii (animatorii) unor investigații comune pe teme de interes public. Pentru că regimul 
nu tolerează disidența din regiune au dispărut cu totul presa de alternativă ori de opoziție. 
Opoziția este un cuvânt cu care mulți asociază în regiune forțele ”dușmănoase” transnistriei 
de care ar trebui să se ocupe serviciile speciale și trupele de ordine. Din acest motiv, presa nu 
caută proiecte comune ale jurnaliștilor iar uniunile profesionale de ziariști nu sunt suficient 
de creative pentru a le identifica. 

Constatăm existența unor contacte stabilite în ultimul deceniu mai ales prin intermediul or-
ganizaţiilor internaţionale OSCE și ONU, dar și la nivel personal între jurnaliști. În ceea ce 
privește ziariștii străini aceștia sunt filaţi de serviciile secrete din regiune. Un exemplu este 
articolul publicat în ziarul rusesc „Komersant” (http://www.kommersant.ru/doc/1250740; 
http://kommersant.ru/doc/1307691), care critica autorităţile de la Tiraspol. Presiunile asupra 
jurnalistului s-au terminat cu avertismentul KGB-ului că organele de forţă citesc presa rusă. 
Autorităţile de la Tiraspol au împiedicat mai multe organizaţii internaţionale de a pătrunde 
în stânga Nistrului. Este vorba de: Konrad Adenauer, Fundaţia Soros, Jurnaliști fără frontiere. 
Experţii străini se pot întâlni cu locuitorii din Transnistria doar pe malul drept al Nistrului și 
cu ajutorul presei moldovenești. În regiune sunt prezente structurile ideologice finanţate de 
Federaţia Rusă, Centrul pentru Cultură și Ştiinţă sub auspiciul Ambasadei Federaţiei Ruse de 
la Chișinău. De asemenea, organizaţia de caritate „Dobrînea”. Or, pretextul proiectelor uma-
nitare în rândul populaţiei, organizaţiile promovează anumite puncte de vedere pro moscovite 
și politica administraţiei de la Tiraspol.

http://gssmi.gospmr.org/gos-reestry/reestr-zaregistrirovannykh-smi
http://gssmi.gospmr.org/gos-reestry/reestr-zaregistrirovannykh-smi
http://www.kommersant.ru/doc/1250740
http://kommersant.ru/doc/1307691


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 7

Situaţia mass media

1.Presa din stânga Nistrului este în cea mai are parte în proprietatea autorităților din regiune, 
sub controlul regimului aflat la guvernare în Tiraspol, care-și dispută cu vehemență dreptul de a 
schimba conducerile și de a stabili directe de funcționare pentru majoritatea presei electronice și 
scrise. Cel mai important post de televiziune din regiune este „TSV”, care este controlat de hol-
dingul Sherif și finanţat de oligarhii locali, Victor Gușan și Ilia Kazmalî, foști angajaţi ai forţelor 
de miliție. Influența lor politică se remarcă și prin faptul că ultimele alegeri din regiune au fost 
câștigat de exponentul lor Krasnoselski. Din 2012, Kazmalî a fost înlocuit la poziția de manager 
al concernului de un oarecare Dmitrii Oghirciuk. Serviciul de presă a holdingului se ocupă de 
PR-ul social din regiune http://sheriff.md/pressroom/news.

Până în anul 2016, toată presa din Transnistria relata situaţia din regiune prin vocea oficială a 
Moscovei. Corectările erau făcute de autorităţi cu racordarea la specificul regiunii. De exemplu, 
președintele Evghenii Şevciuk cu cinci luni înainte de expirarea mandatului a modificat legisla-
ţia transnistreană similar cu cea rusească. Ba mai mult, în august 2016 a semnat legea ci privi-
re la lupta cu extremismul, care dă dreptul președintelui să utilizeze armata pentru înăbușirea 
manifestaţiilor chiar și împotriva femeilor însărcinate. În anul 2016 după intrarea în vigoare a 
Acordului de Asociere, intensitatea retoricii rusești în regiune s-a redus. Acest lucru s-a produs 
ca urmare a închiderii pieţei rusești pentru produsele transnistrene după ce Ucraina a suspen-
dat tranzitarea teritoriului său de către agenţii economici din stânga Nistrului. Volens nolens 
exporturile au fot redirecţionate către piaţa din vest și pe partea dreaptă a Nistrului. În prezent, 
tendinţa businessului este de a se muta pe partea dreaptă a Nistrului ca urmare a deciziilor arbi-
trare de impozitare, majorarea preţurilor la serviciile comunale și confiscarea valutei.

2.Paradoxul presei din regiune (Transnistria) este că, deși Federaţia Rusă își promovează pu-
ternic interesele sale politice și economice, aproape nu există jurnaliști acreditați ori delegați 
exclusiv ai marilor concernuri rusești la Tiraspol, exceptând eventual reporterul acreditat RIA 
Novosti de la Tiraspol. Pentru comparaţie, în dreapta Nistrului sunt cinci (5) media rusești: 
postul de televiziune ORT – controlat de oligarhul Vlad Plahotniuc și câteva posturi de radio, 
care lucrează pe bază de franciză, redifuzând emisiuni din Federația Rusă. În anul 2000 în Trans-
nistria a apărut o subsidiară „Novîi Reghion”, dar care mai târziu a fost închisă sub presiunea 
autorităţilor locale. Surse sigure din rândul jurnaliștilor tirapoleni susțin că de cele mai multe 
ori poziţia „Novîi Reghion” nu coincidea cu cea a autorităţilor locale, iar în rezultat acestora li 
s-a indicat suspendarea acredităriI fără invocarea vreunui motiv. Concluzia este că politica pro 
Kremlin este bună doar când este convenabilă și autorităţilor de la Tiraspol, iar interesele lor 
schimbătoare sunt luate în considerație la Moscova, în special, la concernele mediatice. O altă 
explicație ar fi că presa locală din regiune este suficient de loială ideilor rusești, încât să fie privită 
cu încredere și cu răbdare, considerându-se că piața microscopică a regiunii nu ar putea atrage 
mai multă prezență mediatică rusă.

http://sheriff.md/pressroom/news


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet8

3. Trebuie să constatăm că datorită quazi-oligopolului mediatic instalat de Sherif și cenzura 
totală în majoritatea mijloacelor de presă din regiune a determinat o stagnare dramatică a dez-
voltării presei în regiune. Aproape nu există talk-show-uri politice care să genereze emisiuni 
polemice pe temele care frământă publicul local. Există limite și ”linii roșii” pe care puțini jur-
naliști le-ar putea încâlca. Materialele jurnalistice sunt de calitate joasă fără utilizarea tehnicilor 
moderne de difuzare online de la faţa locului, a investigaţiilor jurnalistice sau a unor materiale 
exclusive. Toate canalele de TV și radio din dreapta Nistrului fac transmisiuni în direct, care 
sunt la mare căutare de public și imposibil de cenzurat. În mass media din Transnistria o aseme-
nea practică lipsește cu desăvârșire. 



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 9

În ianuarie 2017 în Transnistria au fost înfiinţate trei grupuri de influenţă politică: grupul pre-
ședintelui, Vadim Krasnoseliskii, a fostului lider, Evghenii Şevciuk și a vice speakerului, Galina 
Antiufeeva. Echipa președintelui, Vadim Krasnoseliskii are în spate majoritatea reprezentanţilor 
din Sovietul Suprem și holdingul Sheriff care controlează comerţul din regiune. Se vehiculează 
că echipa lui Krasnoseliskii intenţionează să atragă și banii de la Centrala Electrică de la Cu-
ciurgan care vinde curentul Republicii Moldova. Beneficiarul formal al CERS Moldovenească 
este cetăţeanul rus Igori Makarov. (http://omg.md/index.php?newsid=13309). Se vehiculează 
că milionarul la începutul luni martie trebuia să redistribuie comisionul din livrarea curentului 
electric lui Krasnoseliskii. Întâlnirea nu a avut loc, cert este că echipa președintelui susţine finan-
ciar presa prin intermediul Sheriff și bugetul de stat forţând-o la loialitate. 

Magnatul petrolier, Talgat Baitaziev a venit în regiune în anul 2016 și s-a prezentat presei drept 
prietenul președintelui Şevciuk. Potrivit unor surse după cedarea controlului uzinei Metalurgice 
de la Râbniţa, milionarul a început să susţină acţiunile de PR ale echipei lui Şevciuk. Însă, cam-
paniile de presă s-au dovedit un eșec în condiţiile în care alegerile prezidenţiale au fost câștigate 
de generalul de miliţie Krasnoseliskii. „Masterclass” pe banii lui Baitaziev a fost filmul „Soţi-
ile persoanelor publice” (http://tribuna.md/ru/2016/12/06/video-nina-stanski-asa-cum-nu-ai-
mai-vazut-o-vreodata). La minutul 25 din filmare, Nina Ştanski explică cât e de dificilă funcţia 
de președinte a soțului său, Evghenii Şevciuk. Filmarea a fost făcută publică cu cinci zile înainte 
de alegeri, dar s-a dovedit nu a fost un rateu.

Al treilea grup de influenţă condus de Galina Antiufeeva (soţia lui Vladimir Antiufeev, fotul 
ministru al Securităţii din Transnistria). Antiufeev a plecat din Transnistria în anul 2011 după 
venirea la putere a lui Evhenii Şevciuk după mai multe avertismente și explozia de la ușa apar-
tamentului în care locuia. În anul 2014-2015, Antiufeev a ajuns în Donbass (Ucraina), și a fost 
numit prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri Donețk și delegat să lucreze cu instituțiile 
de aplicare a legii. În aceeași perioadă și Alexander Karaman a ajuns în Doneţk, care a ocupat 
funcţia de vicepreședinte pe timpul președintelui, Igor Smirnov. Cel mai curios este că brusc 
Karaman a fost numit la începutul anului 2017 șeful Reprezentanței Transnistriei la Moscova, pe 
care însă noul lider al administrației l-a schimbat în curând din această poziție. Potrivit surselor 
neoficiale, Karaman este un personaj de încredere al Kremlinului în regiune și omul serviciilor 
secrete. În 2017, la oficializarea noii instituții deschise la Moscova, a participat și Vadim Krasno-
selskii, în noua sa calitate. Rusia va dicta în continuare politica în Transnistria prin așa-numitul 
președinte, și va sprijini acţiunile care necesită o „abordare specială”: scurgerea de informaţii 
compromiţătoare care vor fi asigurate de grupul Galinei Antiufeev, iar finanțarea va veni prin 
soțul ei de la Moscova de la companiile rusești private, sub controlul FSB.

Grupurile de influenţă şi metode de 
finanţare

http://omg.md/index.php?newsid=13309
http://tribuna.md/ru/2016/12/06/video-nina-stanski-asa-cum-nu-ai-mai-vazut-o-vreodata
http://tribuna.md/ru/2016/12/06/video-nina-stanski-asa-cum-nu-ai-mai-vazut-o-vreodata


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet10

Cine a „încălecat” presa din Transnistria 

În data de 11 aprilie 2016, vice speakerul Sovietului Suprem, Galina Antiufeeava venit cu acu-
zaţii grave în adresa lui Evghenii Şevciuk. Antiufeeva spunea că Şevciuk împreună cu prietenii 
săi a transferat în off shore circa 100 milioane USD, iar în rezultat Transnistria a ajuns în prag 
de colaps economic. Spusele Galinei Antiufeeva au produs efecte imediat în condiţiile în care 
declaraţiile au fost făcute în cadrul ședinţei Sovietului Suprem. Presa a tirajat declaraţiile, iar în 
ziua următoare au apărut și în ziare. Pe faţă a existat o ciocnire a autorităţilor executive cu cele 
legislative înaintea campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale din 2016. Scandalul a luat 
diferite forme, dar cum presa este controlată învinuirile au fost în adresa Sovietului Suprem 
în frunte cu actualul lider, Vadim Krasnoseliskii, iar Şevciuk a fost prezentat drept victimă a 
scandalului. Până în anul 2016, fondatorii formali ai instituţiilor de presă erau: administraţia 
prezidenţială, Guvernul și Sovietul Suprem, dar de facto presa era controlată de structurile de 
forţă. Instituţia numea redactorii, care se ocupau de politica de redacţională a mass media. Însă, 
situaţia s-a schimbat din decembrie 2015 ca urmare a unui lobby a holdingului Sheriff. Presa a 
revenit sub controlul administraţiei prezidenţiale, Sovietului Suprem și a Guvernului după ce 
Krasnoseliskii a solicitat acest lucru. Redactorii mass media sunt discutaţi în cadrul ședinţelor 
Sovietului Suprem.



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 11

Jurnalistul ERNEST VARDANIAN a fost reţinut de KGB-ul din Transnistria în aprilie 2010 și 
acuzat de trădare și spionaj în favoarea Republicii Moldova. Curios este că Vardanian locuia la 
Tiraspol, dar deţine cetățenia Republicii Moldova și a absolvit Universitatea din Chișinău. În 
luna decembrie a aceluiași an Vardanian a fost condamnat de către Curtea Supremă a Transnis-
triei la 15 ani de închisoare. O lună mai târziu, el a solicitat grațiere de la președinte, Igor Smir-
nov, iar în mai 2011, el a fost grațiat. Imediat după eliberare, Vardanian s-a mutat cu familia la 
Chișinău. În susţinerea jurnalistului au venit numeroase ONG de la Chișinău. În partea stângă a 
Nistrului nu a existat nici o reacție publică a autorităţilor că Vradanian ar fi fost astfel un „spion 
moldovean”. Jurnalistul a fost forțat să declare la o televiziune din Transnistria că el a fost recru-
tat de SIS în anul 2001, când era student. Vardanian a menționat că a fost de acord să coopereze 
cu SIS în condiţiile în care el și soţia sa au fost ameninţaţi cu exmatricularea de la facultatea în 
cadrul unei universități de stat. Potrivit jurnalistului, reprezentanții serviciilor de securitate din 
Moldova intenționau să submineze statalitatea PMR, subliniind faptul că existența Transnistriei 
este un rău pentru ei înșiși transnistreni. Curios este că în timp ce se afla în detenție la Tiraspol 
lui Vardanian i s-au făcut multe oferte de angajare. Însă, odată ajuns la Chișinău, o perioadă 
lungă de timp nu și-a putut găsi un loc de muncă, iar în prezent apariţiile acestuia în presă sunt 
foarte rare, declaraţiile se rezumă la cele făcute pe facebook.

Blogerul, Serghei ILICENKO, și-a început cariera în presa moldovenească. Articolele lui 
apăreau în ziarul „Komunist”, dar în anul 2002 din cauza divergenţelor cu conducerea PCRM 
s-a mutat la Tiraspol. Patru ani a lucrat la „Dnestrovskii Kurier”. În anul 2006 s-a pomenit în 
opoziţie și faţă de autorităţile din stânga Nistrului pronunţându-se contra referendumului pro 
Rusia. Înainte de alegerile prezidențiale din 2011 a venit cu critici în adresa lui Evgheni Şev-
ciuk, care a fost ales președinte. Ilcenko a sprijinit în mod activ actuală mișcare națională din 
Ucraina. A stat la Kiev din decembrie 2013 până în martie 2014 și criticat în mod repetat pe 
rețelele de socializare anexarea peninsulei Crimeea și invazia rusă din Donbas. A publicat mai 
multe articole în sprijinul integrării europene a Moldovei și Ucrainei. În martie 2014 Ilcenko 
a fost arestat de KGB-ul transnistrean. Vicepremierul de atunci, Victor Osipov a cerut auto-
rităților transnistrene să-l elibereze. Abia un an mai târziu, iulie 2015, Ilcenko a fost eliberat 
cu ajutorul Biroului de Reintegrare și cu suportul mai multor organizații pentru drepturile 
omului din Moldova, Ucraina și UE, Ambasada Ucrainei în Moldova. Serghei Ilchenko a fost 
eliberat din închisoare, după ce a fost amnistiat și și-a recunoscut vina. După eliberarea a ve-
nit Chișinău, după ce în aceeași zi a emis o declarație spunând că declaraţiile făcute la Tiraspol 
au fost făcute sub presiunea KGB. 

Deputatul Sovietului Suprem, ANDREI SAFONOV. Este cunoscut ca politolog și un critic al 
autorităţilor de la Tiraspol. A avut o perioadă de relaţii tensionate cu administraţia din stânga 

Persecuţia jurnaliştilor şi a blogerilor 
independenţi



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet12

Nistrului, dar în prezent face parte din echipa pro putere. Safonov nu este străin politicii. După 
ce a absolvit Universitatea de la Chișinău, istoric, în 1989 a devenit unul dintre liderii mișcării 
„Unitate“ din RSSM. În 1990 a fost ales deputat în Sovietul Suprem (mai târziu - Parlament). Sa-
fonov a trăit atât la Chișinău și la Tiraspol. Un an mai târziu a intrat în Guvernul de la Tiraspol 
în calitate de ministru al Ştiinței și Educației. Până în anul 1993 a condus agenţia de presă Olvia 
Press și a lucrat un an și jumătate - până la sfârșitul anului 1993 la fondarea ei (acum „Novosti 
Pridnestrovia“). În 1998 devine co-fondator și redactor-șef al ziarului „Novaia Gazeta” împreu-
nă cu jurnalistul Grigorii Volovoi. Reacţiona operativ la evenimentele din Republica Moldova, 
Transnistria, iar pe timpul lui Smirnov tirajul ziarului a fost arestat de mai multe ori. Lui Safonov 
i-au fost făcute de mai multe ori percheziţii acasă. Safonov este unicul politician care a candidat 
pentru alegerile prezidenţiale de trei ori în 2001, 2006 și 2011. În ultimul an de mandat al lui Şe-
vciuk lui Safonov i-a fost interzis să mai vină la Tiraspol, iar familia a început să-i fie persecutată. 
Safonov s-a adresat pentru ajutor Ambasadei Federaţiei Ruse și autorităţilor moldovenești, iar 
mai târziu a devenit deputat în Sovietul Suprem și reprezintă Râbniţa, localitatea de baștină a lui 
Şevciuk. În prezent pledează pentru unitatea Transnistriei cu Rusia. Presiunea în adresa presei 
din Transnistria era mult mai mare pe vremea lui Şevciuk. Acest lucru nu se poate spune și des-
pre Krasnoseliskii, care abia a devenit președinte, dar accesul presei în regiune nu s-a schimbat. 
Acţiuni de interzicere a echipelor de filmare nu a fost înregistrate.

Vadim KRASNOSELISKII şi ideologia acestuia

Care sunt punctele de vedere ale președintelui actual, Vadim Krasnoselsky și grupului pe care 
îl înconjoară? Judecând după primii pași este un exemplu tipic al forțelor de ordine. Krasno-
selskii – general de miliție, venit din regiune Baikal din Federația Rusă. A ocupat funcții înalte 
la Ministerul de Interne, iar din 2012 până în 2015 a fost șeful securității a holdingului Sheriff. 
Din discursurile pe care le-a avut Krasnoselskii, putem spune că politica externă este pro Rusia. 
Însă, banii câștigați de „Sheriff “ nu depind de fluxurile financiare din Rusia, ci Acordului de 
Asociere. Putem spune că presa pe care o controlează (inclusiv presa holdingului Sheriff) va 
promova politica președintelui și va fi devotată Kremlinului, dar va încerca să dezvolte relațiile și 
cu Republica Moldova. Prima rândunică a fost văzută deja. Krasnoseliskii a declarat, la sfârșitul 
lunii februarie, într-un interviu pentru publicația rusă „Izvestia” despre probabilitatea discutării 
statului politic al Transnistriei. 

GRUPURILE SOCIALE ȘI INFLUENȚA PRESEI 

Din 1992 (sfârșitul ostilităților în Transnistria) este observat un exod masiv al populației din re-
giune, iar în prezent există un grup social mare - pensionarii. Numărul total al populației este de 
320 de mii, iar circa 160 de mii sunt pensionari. Numărul acestora scade an de an. Persoanele în 
vârstă este spălată pe creier de mass media de stat și cea privată în timp ce au acces la mass-me-
dia alternativă, rețele sociale. Un alt fenomen atestat în presa transnistreană este difuzarea pro-
gramelor exclusiv în limba rusă. Sunt doar câteva emisiuni în limba moldovenească la postul de 
televiziune ”Pervîi Pridnestrovschii”. Curios este că și pentru ucraineni este doar o publicație, ei 
fiind în număr mare (80 de mii de etnici ucraineni). Pentru vorbitorii de limbă română există 
doar o publicație ”Adevărul Nistrean”, iar pentru etnicii bulgarei - nicio publicație.



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 13

Metode de blocare a presei

Comitetul pentru apărare și securitate a statului (KGB) are o subdiviziune care se ocupă de res-
pectarea Constituției și lupta cu atacurile cibernetice. Sarcina principală este de a bloca presa 
de opoziție (este vorba de portalurile independente). De exemplu portalul ava.md, fondatorul 
căruia este Vitalii Andrievschi, este blocat în Transnistria. Este vorba și de o parte a conținutului 
portalului newsmaker.md. Materialele de analiză care vizează Transnistria nu sunt accesibile. 
Aceiași soartă o au și materialele lui Safonov și a opozanților Ilcenko și Konoplev.



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet14

Practicile strategilor politici şi politologilor 
Tehnologiile politice utilizate în regiune sunt importate, însă accesul în Transnistria în timpul 
campaniilor electorale este deschisă doar specialiștilor din Federația Rusă. Mai mult decât atât, 
metodele utilizate sunt dintre cele mai primitive. Populația este înspăimântată cu sloganul de „pe-
ricol româno-fascist“ de peste Prut și cu eventualitatea declanșării unor noi războaie dacă regimul 
de la Tiraspol nu – și va putea apăra republica ”cucerită cu sânge”. Din anul 2014, ideologii regimu-
lui promovează activ conceptul ideologic al ”lumii ruse” și a liantului geopolitic cu UEA „Uniunea 
euroasiatică “. În acest scop sunt organizate sistematic „conferințe internaționale“, cu participarea 
unor oameni de știință politici puțin cunoscuți. Unul dintre personaje este Vasilii Kașirin cu ce-
tățenie transnistreană și rusească. Iată ce a declarat după eșecul lui Vlad Plahotniuc de a deveni 
premier. ”Ceea ce se întâmplă acum în Republica Moldova este un exemplu de criză politică, iar 
forțele, care dețineau puterea în stat, pierd controlul și nu știu cum să procedeze. Pentru transnis-
treni este un exemplu la ce poate duce oligarhia financiară, care controlează politicienii, justiția și 
deputații. Eu îmi exprim speranța că acest lucru nu se va întâmpla în Transnistria”. Politologului i-a 
fost interzis accesul în Republica Moldova după ce intenționa să participe la un forum organizat de 
Nina Ştanski, ministra de Externe de la Tiraspol. În același timp, deputatul și colaboratorul KGB, 
Dmitrii Sonin a fost oprit în trenul care se îndrepta de la Moscova. ”Kașirin a primit și cetățenie. 
Ministerul de Externe de la Tiraspol a reacționat imediat la situația în care s-a pomenit politologul. 
Kașirin s-a întors la Moscova, dar Sonin s-a pomenit întemnițat în Ucraina în condițiile în care este 
opozantul administrației de la Tiraspol”, a comentat opozantul, Andrei Safonov. Ilia Galinschii, 
unul din strategii politici de la Tiraspol spunea la conferința din septembrie 2016, ”Rusia este par-
tenerul strategic al poporului transnistrean și că țara este ciopârțită”. Potrivit spuselor lui, anumite 
personaje din Sovietul Suprem se dau drept procurori și acuza președintele de furt și trădare. ”Sunt 
lansate acuzații în stânga și în dreapta de către reprezentații Sovietului Suprem în adresa președin-
telui Şevciuk și Guvernului”. ”Şi acesta este doar începutul. Ce ne așteaptă în următoarele câteva 
luni - este dificil de spus. Transnistria s-a pomenit într-o situație dificilă în consolidarea statalită-
ții. Este un fel de test pentru organele statului. Dacă vom face față vom reuși să ne dezvoltăm în 
concordanță cu voința poporului, în caz contrar vom fi alipiți la Republica Moldova și vom pierde 
statalitatea”, spunea Galinschii.

Campania electorală s-a sfârșit, iar Galinschii promovează deja noua putere. „Prezența repre-
zentanților Transnistriei în Parlamentul de la Chișinău este un pas de alipire a Transnistriei la 
Republica Moldova. Propunerea lansată de Dodon este populistă în condițiile în care transnis-
trenii au propriul stat și trebuie să participe la edificarea lui”, astfel a comentat ideea lansată de 
președintele Igor Dodon la întâlnirea cu liderul de la Tiraspol, Vadim Krasnoseliskii. El a mai 
spus: ”dacă e să presupunem că transnistrenii vor fi reprezentați în Parlamentul de la Chișinău 
acest lucru nu va aduce niciun beneficiu Transnistriei în condițiile în care câțiva deputați nu 
decid nimic. Un exemplu este partidul lui Dodon care are peste 20 de legislatori, dar este fără 
putere în fața forțelor pro vestice. ”Declarațiile lui Dodon au menirea de ai întări pozițiile poli-
tice. El este un fel de „rebel al poporului”, care critică absolut tot în speranța că va ajunge el să 
controleze Republica Moldova”, a mai adăugat politologul.



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 15

Concluziile afirmațiilor acțiunilor tehnologilor politici:

1. Opniiile vizează loialitatea față de putere

2. Ideiile sunt primitive și orientate către publicul care nu este limitat în gândire vizavi de 
ceea ce s întâmplă

3. Specialiștii nu au contact cu realitatea, cu organizațiile internaționale și cu școlile politice 
internaționale 



Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet16

În Transnistria sunt înregistrate 276 instituții de presă față de 294 în 2015.

Private:

Postul de televiziune TSV (www.tsv.md) a început emisia în anul 1999. Auditoriul este de cir-
ca 500 mii. Transmisiunea are loc de la Tiraspol din complexul sportiv Sheriff în fromat 16:9. 
Semnalul este recepționat și în localitățile de frontieră din Ucraina. Cele mai populare programe 
sunt ”Novosti TSV”, dar și programele analitice. „Otrojenie, Şag na Vstreciu, Narodnii microfon 
și S utra do vecera”. Patronul postului este Victor Gușan, președintele Sheriff. De asemenea pe 
teritoriul Transnistriei sunt trei posturi de radio: ”Inter FM, Radio Dacea și Şanson”. Radiourile 
sun loiale puterii. Nik FM este un post de radio privat. Fondatorul este o persoană privată.

INTERNET ȘI AGENȚII DE PRESĂ 

Agenția de presă ”Novosti Pridnestrovia” este media oficială a nerecunoscutei regiuni (https://
novostipmr.com). Este succesoarea ”Olvia press”, care și-a început activitatea în anul 1992. Fon-
datorul agenției a fost ex președintele, Igor Smirnov. Banda agenției are 10 rubrici care includ 
blocul de noutăți, dar și rubrica analiză și infografice. Auditoriul măsoară 500 mii de consuma-
tori. Limba de difuzare este rusă, iar fondatorul a rămas administrația prezidențială de la Tiras-
pol. Agenția de presă „Vesti PMR” (http://vestipmr.info). Funcționează din anul 2014 și este un 
web portal de știri. Tematica vizează evenimentele interne, externe, politică, economie, media, 
cultură, sport. Fondator este administrația prezidențială, iar limba de difuzare este rusă.

PRESA TIPĂRITĂ

Ziarul ”Pridnestrovie” (http://pridnestrovie-daily.net). Apare din anul 1994 din inițiativa pri-
mului speaker al Sovietului Suprem, Grigorii Maracuța și a președintelui, Igor Smirnov. Publi-
cația reflectă domeniile politice și sociale din regiune. Are 10 rubrici: ”Prezident, Vopros-otvet, 
Mnenie și Culitura”. Tirajul este de 10 mii de exemplare, iar limba apariției este rusă. Fondator 
este administrația prezidențială. 

„GOMIN” – publicație în limba ucraineană care mediatizează activitatea organelor de condu-
cere din administrația publică locală, centrală și ong-uri. Domenii: politică, economie, cultură 
și viața din Transnistria. Fondator este administrația prezidențială. „Adevărul Nistrean”, unica 
publicație în Transnistria care apare în limba moldovenească cu grafie chirilică. Ziar care este 
pe înțelesul populației rurale de vârsta a treia. Mediatizează activitățile organelor administrației 
centrale de la Tiraspol și viața diasporei moldovenești din regiune. Fondator este administrația 
prezidențială.

Mass media din Transnistria

http://www.tsv.md
https://novostipmr.com
https://novostipmr.com
http://vestipmr.info
http://pridnestrovie-daily.net


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 17

„Dnestrovskaia Pravda” este publicația Consiliului orășenesc de la Tiraspol. Apare de trei ori pe 
săptămână (marți, joi și sâmbătă). Tirajul este de 1500 de exemplare. Limba de apariție este rusă, 
dar web site nu are. Fondator este Consiliul orășenesc de la Tiraspol și Dnestrovsk.

„Novoe Vremea” apare din 28 iunie 1990, iar fondator este administrația orașului Bender și 
Sovietul orășenesc al deputaților. Web site nu are. Publicația mediatizează evenimentele de la 
Bender, licitațiile și rundele de privatizări. Are 15 rubrici: ”Pregovornâi proțes, Politicesckii me-
ridian, Administrația goroda, V gorsovete narodnîh deputatov, Economica și Tribuna deputata”. 
„Novoe Vremea” apare de trei ori pe săptămână (marți, joi și sâmbătă) cu un tiraj de 2000 de 
exemplare. Proprietar este administrația orașului Bender.

Cinci raioane ale nerecunoscutei republici au câte un ziar local. La Râbnița – „Novosti”, la Dubă-
sari – ”Zarea Pridnestrovia„, Grigoriopol - ”Drujba„, Slobozia (Slbodzeiskie Vesti) și Camenca 
(Camenscaia Novi).

Ziarul „Novosti” de la Râbnița (http://r-novosti.idknet.com), îl are drept fondator - adminis-
trația orașului Râbnița. Primul număr al ziarului avea titlul de „Drumul Socialist” și a ieșit de 
sub tipar în anul 1930, cu întreruperi. Ziarul are opt rubrici: „Obratnaia Sveazi, Vne nomera și 
Zadorinka” care mediatizează evenimentele din orașul Râbnița unde se află una dintre cele mai 
mari uzine metalurgice din Europa. Tirajul este de 2000 de exemplare. Limba apariției – rusă. 
Proprietar este administrația orașului Râbnița.

Ziarul „Zarea Pridnestrovia” (http://www.dubossary.ru). Fondator este administrația orașului 
Dubăsari și apare din anul 1990. A fost decorată cu ordinul ”Trudovaia Slava”. Are opt rubrici: 
„Gorod i raion, Novosti, Nașe vseo și Vlasti”. Mediatizează evenimentele din oraș. Are un tiraj 
de 1500 de exemplare, iar limba de apariție este moldovenească și rusă.

Ziarul „Driujba” de la Grigoriopoli (http://grig-rsnd.idknet.com). Fondator este administrația 
orașului și apare din anul 1930. Ziarul are opt rubrici: ”Sesii, Novosti și Proectî”. Mediatizează 
evenimentele din oraș, Transnistria și poziția autorităților de la Tiraspol. Tirajul este de 1500 de 
exemplare, iar limba apariției este rusă. 

Ziarul ”Slobodzeiskie Vesti„ apare din anul 1989. Fondator este administrația orașului cu un 
tiraj de 1000 de exemplare, iar limba apariției – rusă.

http://r-novosti.idknet.com
http://www.dubossary.ru
http://grig-rsnd.idknet.com


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet18

Ziarul „Camenscaia Novi„ (http://www.novkamen.ru). Fondator este administrația orașu-
lui. Apare din anul 1930 cu întreruperi. Publicația are mai mult rubrici: „Reghion țender, 
Kooperativî, Dlea grajdan ucraini, Blagoustroistvo”. Publicația plasează pe pagina web și 
materiale video comparativ cu alte ziare. Tirajul este de 1500 de exemplare, iar limba apa-
riției – rusă.

PRESA INDEPENDENTĂ

Presa din regiune este divizată în două categorii: loială puterii și independentă. Celei din urmă 
este atribuită televiziunea ”Dnestr TV” (http://dnestr.tv/) fondată în anul 2004 fondată de pri-
mul deputat din Parlamentul Republicii Moldova, Grigorii Volovoi. El a mai fondat și ziarul 
„Profsoiuznîe novosti”, controlată de Ludmila și Vladimir Kovali. Televiuziunea nu este prima 
experiență a lui Volovoi. Înainte de fondare el a publicat o carte despre evenimentele din anul 
1992 de la Bender. S-a implicat și în redactarea ziarul fondat de deputatul, Andrei Safonov. 
Ulterior, Volovoi a renunțat, iar la sfârșitul anului 2015 a devenit șeful centrului media de la 
Bender și redactorul-șef al ziarului „Novoie Vremea”. De asemenea, Volovoi o perioadă a fost și 
membru al ”uniunii publice” de pe lângă președintele Şevciuk. Dnestr.TV este prima televiziune 
din Transnistria care emite pe internet. Forma de proprietate - privată. Are noutăți, emisiuni, iar 
atuul televiziunii sunt transmisiunile de la eveniment. Emisia a început în anul 2012.

Directorul televiziunii este și proprietarul, deputatul din primul Parlament al Republicii Moldo-
va, jurnalist, membrul uniunii jurnaliștilor din Rusia și al uniunii publice de pe lângă președinte, 
Grigorii Volovoi, iar redactor – Irina Volovaia. Atitudinea este pro putere cu elemente de critică. 

Ziarul „Profsoiuznie vesti” (http://profvesti.org) a fost o perioadă lungă publicația sindicatelor 
din Transnistria, iar în anul 2010 a fost reorganizată în srl. Proprietar a devenit Ludmila Kovali, 
care este și redactor la ziarul ”Pridnestrovie„ fondat de administrația centrală și finanțat din bu-
get. În ziar apar materiale critice în adresa autorităților, dar acestea nu se arată deranjate.

„Profsoiuznie vesti” publică materiale pe care alte media nu s-ar încumeta să le abordeze. De 23 
de ani de existență doar o singură dată a pierdut un proces de judecată și acela pentru că a fost 
înaintat de un judecător, care a și examinat cazul. Ziarul este specializat pe teme socio-economice 
și politice. Este distribuit în întreaga regiune și are abonați și în Republica Moldova. Tirajul este de 
3000 de exemplare, iar limba apariției – rusă. Proprietarul publicației este Federația Sindicatelor.

LIK TV, post de televiziune privat înregistrat în 13 iunie 2013 și fondat în cadrul proiectului 
Regional TV sponsorizat de fundația Soros. Programe din grilă: ”Ştiri Liubovi i golubi, Mir 
uvlicenii, Kruglii stol și Govorit expert”. Fondator este OOO „NatOlIr”. Atitudinea față de putere 
este neutră.

PRESA SCRISĂ ȘI ONLINE DE OPOZIȚIE

Mass-media de opoziție din regiune au o istorie aparte. Au existat ziare, site-uri, platforme, rețe-
lele sociale unde au fost plasate materiale critice. Cu toate acestea, ele au fost închise.

http://www.novkamen.ru
http://dnestr.tv/
http://profvesti.org


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 19

Portalul ”Dnestr” este analitic – informativ care furnizează informație obiectivă pe domeniul 
politic-economic. A fost fondat în anul 2009. Proiectul a fost gândit ca o sursă de informație 
alternativă a presei din Transnistria. Sarcina – să furnizeze publicului informație echidistantă 
despre evenimentele din regiune și să difuzeze părerile mai multor experți vizavi de problemele 
actuale din politică și economie. Textele publicate sunt împărțite în zece blocuri: „Top novost-
nia lenta, Analitica, V mire, Ucraina, Europa, Politica și Conțept”. Auditoriul este de 30 de mii 
de cititori. Este caracterizat prin folosirea informației scandaloase neveridice. Proprietarul este 
disidentul Roman Konopliov, care a părăsit Transnistria.

Ziarul „Celovek i Prava” este unicul ziar de opoziție din Transnistria. Fondatori sunt Nicolai 
Buceațchi și Alexandr Radcenko. Publicația este distribuită pe internet http://mediacenter.md 
– portalul organizației neguvernamentale din Transnistria. Subiectele abordate sunt: viața din 
Transnistria, îngrijorările locuitorilor a acțiunilor autorităților, precum și evenimentele din Re-
publica Moldova și Ucraina. Ziarul are 10 rubrici: „Cac stoiat dela v Pridnestrovie, Esti li v 
Pridnestrovie opoziția, Tak jiti nelizea”. Apare din anul 2005, tirajul nu se cunoaște, iar limba de 
apariție este rusă.

Proprietarul Nicolai Buceațchi s-a remarcat la începutul anilor 90 ca un critic acerb a fostului 
președinte Igor Smirnov. În prezent, atitudinea autorităților față de Buceațchi este drept răul 
necesar. Ziarul pe care îl conduce apare neregulat și cu tiraj diferit. Atitudinea față de putere – 
critică. 

RADIOURILE

Radio 1 (http://radio.pgtrk.ru) este potul de radio de stat, succesorul Radio Pridnestrovia fondat 
în anul 1991. Difuzează pe întreg teritoriul regiunii și în unele localități din Ucraina și Republica 
Moldova. În anul 2014 grila de emisie a radioului a suferit modificări cu includerea știrilor din 
oră în oră și a show-ul de dimineață „Pidjak i galstuk” în cadrul căruia sunt discutate temele 
actuale ale regiunii. În prezent radioul difuzează pe unde FM, online în limbile: moldovenească, 
rusă și ucraineană. Fondator este administrația prezidențială de la Tiraspol.

http://mediacenter.md
http://radio.pgtrk.ru


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet20

EXISTĂ, DE ASEMENEA, SURSE DE INFORMAȚII CARE POT FI ATRIBUITE UNOR 
CATEGORII DE MEDIA 

Portalul ”Otcrîtoe Pridnestrovie„ (https://openpmr.info) difuzează diferite surse în cadrul pro-
gramelor. Primele emisiune au ieșit pe post în anul 2011, iar serviciile speciale de la Tiraspol au 
încercat să blocheze de mai multe ori web siteul. Proprietarul este necunoscut. Pagina web este 
critică în adresa autorităților.

Portalul informațional a lui Andrei Safonov (http://safonovpmr.com) este în reconstrucție. Sa-
fonov este unicul dintre politicienii de la Tiraspol care mediatizează evenimentele pe rețelele de 
socializare pentr influența opiniei publice. Portalul lui Safonov are zece rubrici: „Pridnestrovie, 
Moldova, Rusia, România și alte țări”. Proprietar – Andrei Safonov, iar atitudinea față de putere 
critică constructivă.

MASS MEDIA DE STAT

Posturi de televiziune 

„Pervîi Pridnestrovschii” (https://tv.pgtrk.ru) face parte din rețeaua de stat de teleradiodifu-
ziune și numără 350 de angajați. Din rețea mai fac parte: radio 1 și agenția de presă „Novosti 
Pridnestrovia”. Postul de televiziune emite pe întreg teritoriul regiunii și în localitățile mărginașe 
din Republica Moldova și Ucraina. Auditoriul este de 600 mii de telespectatori. Din anul 2011 
redacția potului de televiziune a trecut la formatul digital. Dispune de două studiouri, 12 săli de 
montaj, aparataj de înregistrare și un studio mobil HD. De asemenea, are 10 redacții cu echipe 
de jurnaliști la Kamenca, Râbnița, Dubăsari, și Grigoriopol. Proiectele emisiunilor sunt pregătite 
de serviciile de presă ale Ministerului de Interne, Sovietului Suprem și Ministerului Agriculturii. 
În anul 2015 producția proprie a postului era de 45% față de 40% în 2014, 2013 – 25% și 2012 – 
12,5%. Filmele artistice și cele seriale au o pondere de 36,5% în totalul programelor dintre care 
57% sunt filme sovietice și rusești, ia 43% - occidentale. După modificarea formatului televizi-
unii s-a pus accent pe îmbogățirea grilei de emisie cu programele: „Adresnai Kniga, Govorim 
po ruski, Utrenii Efir”, iar din anul 2015 au fost introduse emisiuni noi: ”Economica v detelah, 
Letopisi i pobedî, Sdelano v Pridnestrovie„. Fondator este administrația prezidențială, iar atitu-
dinea față de putere este loială.

BTV – este unicul pot de televiziune municipal din regiune și este succesorul postului tv prin 
cabul „Televizionaia slujba Bender”. Prima emsiune a ieșit pe post în data de 7 noiembrie 1997 
și a fost un reportaj cu felicitările de ziua revoluției din octombrie, iar data oficială de lansare a 
postului de televiziune a fost pe 19 ianuarie 1998. Proprietarii sunt: Direcția de teleradiodifu-
ziune din Bender și administrația orașului. Echipa postului numără 10 oameni care pregătește 
blocuri de știri. Raza de acoperire este orașul Bender și localitățile din Republica Moldova din 
proximitatea orașului. În anul 2010 s-a convenit ca emisia postului să se facă în format digital. 
Atitudinea față de putere – loială.

https://openpmr.info
https://tv.pgtrk.ru


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet 21

ZIARELE DE PARTID

În Transnistria sunt două ziare de partid: „Obnovlenie” (http://www.obnovlenie.info/images/
File/Gazeta%20sent%202016.pdf), ziarul partidului Comunist condus de deputatul din Sovietul 
Suprem, Oleg Horjan. Fondatorul primei publicații a fost fostul președinte, Evhjenii Şeviuck. 
Ulterior a devenit anti personajul ziarului, iar în prezent Vadim Krasnolselschii este personajul 
mediatizat al publicației. 

„Pravda Pridnestrovia” (http://www.kp-pmr.ru/Pravda/2016/gazeta/50_527.pdf) după stilul 
machetării este o replică a ziarului din fosta URSS, „Pravda” și promovează aceleași idei. Printre 
rubricile ziarului sunt: ”Vozrojdenie stranî, Zaslughi Horjana”. Cititorii ziarului sunt pensionarii 
care au trăit în vremea URSS-ului, o uniune care nu mai există.

Ziarul economic „Rînok pridnestrovia” este o publicație privată (http://www.afisha-pmr.org/
index.php?option=com_contact&catid=45&Itemid=67). Fondator este omul de afaceri, Nicolai 
Harahondea, iar primul număr a apărut în anul 2012. Este tipărită la Bender și este distribuită în 
regiune și în sudul Ucrainei. Scopul principal al publicației este mediatizarea tuturor evenimen-
telor din business și a tipurilor de afaceri care sunt în regiune. Alături de ziar este scoasă de sub 
tipar și revista „Afișa”. Ambele publicații seamănă cu ziarul de mică publicitate de la Chișinău 
„Makler”.

http://www.obnovlenie.info/images/File/Gazeta sent 2016.pdf
http://www.obnovlenie.info/images/File/Gazeta sent 2016.pdf
http://www.kp-pmr.ru/Pravda/2016/gazeta/50_527.pdf
http://www.afisha-pmr.org/index.php?option=com_contact&catid=45&Itemid=67
http://www.afisha-pmr.org/index.php?option=com_contact&catid=45&Itemid=67


Peisajul mediatic şi narativele presei transnistrene. Tablou incomplet22

Surse:

http://vestipmr.info

http://pridnestrovie-daily.net

https://novostipmr.com

https://tsv.md

http://tribuna.md/ru/2016/12/06/video-nina-stanski-asa-cum-nu-ai-mai-vazut-o-vreodata

http://omg.md/index.php?newsid=13309

http://sheriff.md/pressroom/news

http://gssmi.gospmr.org/gos-reestry/reestr-zaregistrirovannykh-smi

http: mgb-pmr.com

http://zakon-pmr.com/DetailDoc.aspx?document=36383

http://www.novkamen.ru

http://www.profvesti.org

http://dnestr.tv

https://www.dniester.ru

http://mediacenter.md 

http://radio.pgtrk.ru

https://openpmr.info

https://tv.pgtrk.ru

http://www.kp-pmr.ru/Pravda/2016/gazeta/50_527.pdf

http://www.obnovlenie.info/images/File/Gazeta%20sent%202016.pdf

http://www.afisha-pmr.org/index.php?option=com_contact&catid=45&Itemid=67

http://vestipmr.info
http://pridnestrovie-daily.net
https://novostipmr.com
https://tsv.md
http://tribuna.md/ru/2016/12/06/video-nina-stanski-asa-cum-nu-ai-mai-vazut-o-vreodata
http://omg.md/index.php?newsid=13309
http://sheriff.md/pressroom/news
http://gssmi.gospmr.org/gos-reestry/reestr-zaregistrirovannykh-smi
http://zakon-pmr.com/DetailDoc.aspx?document=36383
http://www.novkamen.ru
http://www.profvesti.org
http://dnestr.tv
https://www.dniester.ru
http://mediacenter.md
http://radio.pgtrk.ru
https://openpmr.info
https://tv.pgtrk.ru
http://www.kp-pmr.ru/Pravda/2016/gazeta/50_527.pdf
http://www.obnovlenie.info/images/File/Gazeta sent 2016.pdf
http://www.afisha-pmr.org/index.php?option=com_contact&catid=45&Itemid=67





